29.9.2016

Kymmenes kerta: Honda Civic kasvaa urheilullisemmaksi

Honda Civic

Uudet turbomoottorit vauhdittavat entistä pidempää ja matalampaa Honda Civiciä.

Yhdeksän sukupolven ja 18,5 miljoonan auton jälkeen Honda Civic on käynyt läpi lähes kaikki tyylisuunnat. Vuoden 1972 pyöreänpienestä kolmiovisesta perheautosta alkanut tarina kehittyi 1980–1990- luvuilla matalaksi ja urheilulliseksi, kunnes uusi vuosituhat vaihtoi korimallin korkeaksi ja tila-automaiseksi.

Honda Civic

Kymmenennen sukupolven kunniaksi urheilullisuus palaa Civicin pääteemaksi. Uutuutta valmistetaan viisi- ja neliovisena painoksena, ja muutamasta edellisestä sukupolvesta poiketen molemmat korimallit jakavat yhteisen perusrakenteen.

Honda Civic
Honda Civic Sedan

Viisiovinen Civic on kasvanut 4,5 metriin, eli kasvua edellisestä on 130 milliä. Venähdyksestä 30 millimetriä on sijoitettu akseliväliin, eli auton ylitykset ovat kasvaneet. Leveys on kasvanut 30 milliä, korkeus taas laskenut 20 millillä.

Honda Civic
Honda Civic 5D

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Istutaan matalalla

Honda kehuu uutuuden olevan suunnittelukuluiltaan kaikkien aikojen kallein Honda. Valmistaja lupaa auton olevan ajettavuudeltaan urheilullinen, mutta myös tilava ja mukava.

Honda Civic

Lyhyt koeistuminen jätti mieleen Hondan nykytyylin mukaisen ohjaamon, joka on peruslaadukas, muttei käänteentekevä. Etuistuimen sai laskettua poikkeuksellisen alas, mikä tukee urheilullista tunnelmaa.

Takana sekä viisi- että neliovisen mallin viistosti laskeutuva katto verottaa pääntilaa pidemmiltä matkustajilta. Tilanne korjautunee tulevassa farmarimallissa, jonka aikatauluista ei toistaiseksi ole tietoa.

Ahdin määrää tahdin

Civicin turvavarustelu on kattava. Suomeen tuotavissa autoissa on vakiovarusteena hätäjarrutustoiminto, aktiivinen vakionopeudensäädin, liikennemerkkien tunnistin ja kaistavahti.

Suurin mullistus löytyy konepellin alta – vihdoinkin Civicin perusmallit kulkevat turbon väkevöittämällä voimalla. Perusmoottori on 129 hevosvoimainen kolmisylinterinen yksilitrainen. Sen huippuvääntö on manuaalivaihteistolla 200 newtonmetriä pyörintänopeusalueella 1 700–4 500 r/min. Portaattomalla CVT-vaihteistolla vääntömomentti jää 180 newtonmetriin.

Honda Civic
Hondan uudet turbomoottorit, vasemmalla litrainen, oikealle 1,5-litrainen.

Nelisylinterinen 1,5-litrainen tarjoaa peräti 182 hevosvoimaa ja 240 newtonmetriä. Myös 1,5-litrainen on saatavilla automaattivaihteisena, silloin huippuvääntö laskee 220 newtonmetriin.

Honda Civic
Honda Civic Type R Prototype

Honda myös väläytti Civic Type R Prototypeä, joka vihjaa ensi vuonna saapuvan vauhtiversion uusista linjoista.

Ensimmäiset Civicit saapuvat Suomeen huhtikuussa vuonna 2017.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Aake Kinnunen

Luetuimmat