29.11.2018 Ajoneuvot Kurotus ylöspäin: Mazda 3 tavoittelee premiumia, mutta raikkaalla reseptillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda 3 yllättää: saatavilla myös neliveto. Jos uusi neljännen sukupolven Mazda 3 on yhtä raikas kuin autosta kertova lehdistötiedote, voi omia teitä kulkevalla japanilaismerkillä olla edessään menestystuote. Mazda kertoo tavoittelevansa konseptia ”Mazda Premium”, ja uusi Kolmonen on matkan ensimmäinen askel. Valmistaja haluaa erottamattomaksi osaksi asiakkaidensa elämää, ja tarjoavansa erottautuvaa ajonautintoa. Niinhän kaikki automerkit haluavat. Yleensä näitä väitteitä seuraa litania sporttisuudesta, dynaamisuudesta ja rautaisesta kontrollista matkalla eeppiseen auringonlaskuun. Vaan Mazda puhuu ajamisen ilosta osana arkea: matkalla kauppaan, töihin tai reissusta perheen kanssa. Japanilaisvalmistaja kertoo pyrkivänsä ajonautintoon tekemällä autosta luonnollisen ja vaistonvaraisen ajaa, ”kuin työkalun, jota olet käyttänyt vuosia” kuten suora lainaus tiedotteesta kertoo. Toinenkin Mazdan esittämä vertaus on osuva: nyt esiteltävässä Kolmosessa debytoiva Skyactiv Vehicle Architecture -perusrakenne haluaa tehdä ajamisesta yhtä luontevaa kuin kävelystä. Aggression ja jäykkien alustojen aikakaudella jo ajatus perheautosta, jossa hallintalaitteiden vasteiden ja herkkyyksien kaltaiset perinteiset arvot ovat keskipisteessä kuulostaa houkuttelevalta. Mazda kertoo panostaneensa myös laatuvaikutelmaan ja äänien ja värinöiden hallintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkistettyä pintaa Mazda 3 esittelee seuraavan askeleen yhtiön Kodo-muotokielessä. Japanilaiset ovat lähteneet Mercedes-Benzin tapaan pelkistyslinjalle: terävien poikkeusten sijaan kylkiä halkovat pelkistetyt ja pehmeät muodot. Kuvissa erityisesti sedanmalli näyttää erittäin onnistuneelta, mutta kolmiovisen raskaasti kaartuva C-pilari vaatinee hieman tottumista. Saa nähdä, miltä malli näyttää luonnossa. Sisätiloissa on keskitytty pelkistämiseen ja kuljettajakeskeisyyteen. Ohjauspyörän syvyyssäätöä on kasvatettu 70 millimetriin ja vaihteensiirrintä on nostettu ylös ja siirretty eteenpäin helpomman käytettävyyden takaamiseksi. Mazda tekee numeron jopa A-pilarien suunnittelusta, jonka halutaan sekä minimoivan katveet että vähentävän kuljettajan päänkääntelystä aiheutuvaa niskan kuormitusta. Saa nähdä, onko Mazdan huomio yltänyt myös pystyperän massiivisten C-pilarien katveisiin asti? Skyactiv-X ja vanhat kaverit Mazda 3:n odotetuin tekninen kohokohta on tietysti uusi kipinäohjattu puristussytytteinen moottori nimeltä Skyactiv-X. Auton julkaisun yhteydessä valmistaja ei paljastanut voimanlähteestä uusia tietoja, mitä nyt kertoi sen saapuvan M Hybrid -hybridijärjestelmän kanssa. Skyactiv-X: maailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen bensiinimoottori yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin toimintaperiaatteita. Sen sijaan uuden Kolmosen kerrottiin saapuvan uutuusmoottorin lisäksi myös kehitetyillä versioilla nykyisistä 1,5-, 2-, ja 2,5-litraisista bensiinimoottoreista, ja ainakin osaan näistä voi yhdistää M Hybrid -järjestelmän. Diesel tulee saataville 1,8-litraisena. Neliveto! Pieni tekninen yllätyskin kerrottiin: Mazda 3:n saa nyt ensi kertaa nelivetoisena. Valmistaja kertoo kehittäneensä i-Activ AWD -järjestelmää, ja sen aiheuttamat häviöt ovat nyt 60 prosenttia edellisestä sukupolvesta. Mazda kertoo panostaneensa korin jäykkyyteen, minkä kerrotaan tukevan iskunvaimentimien toimintaa. Alusta luottaa keulassa MacPherson-joustintukiin ja takana yhdystukiakseliin. Mazda 3:n akseliväli on 2725 millimetriä, ja pystyperän pituus 4459 ja sedanin 4662 millimetriä. Mazda 3 lupaa paljon, eikä pelkästään Skyactiv-X -moottorinsa puolesta. Ennakkotietojen pohjalta kyse on yksi ensi vuoden kiinnostavimmista uutuuksista, mutta ennen koeajoa voimme vain odottaa ja toivoa. Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mazda Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku