Kuormakissan paluu: Jaguar XF Sportbrake

Toisen sukupolven Jaguar XF Sportbrake erottuu tyylikkäällä farkkuperällään.

Ajoneuvot | Uutinen | 16.6.2017

Toisen sukupolven Jaguar XF -mallisto laajenee odotetusti Sportbrake-farmarilla. Uutuutta ei sekoita vahingossakaan vanhaan farkku-XF:ään, sillä edeltäjän kelluva kattolinja on uutuusmallissa korvattu perinteisillä korinvärisillä D-pilareilla.

Ratkaisu tekee uuden XF:n takaosasta edeltäjäänsä eheämmän. Lyhyt keula, pitkä akseliväli ja suurehko peräylitys luovat XF Sportbrakelle arvokkaan olemuksen, jossa ei ainakaan kuvien perusteella ole tietoakaan möhköydestä.

Valmistaja kertoo sähkötoimisesti aukeavan takaluukun paljastavan 565 litran tavaratilan. Jaguar vakiovarustelee auton taka-akselin ilmajousituksella, joka tietysti hallitsee automaattisen tasonsäädön. Auton vetokyvyksi kerrotaan 2 000 kilogrammaa.

XF Sportbrake -mallisto kattaa nelisylinterisiä dieseleitä 163 hevosvoimasta 240 hevoseen. Jälkimmäinen on aina nelivetoinen, ja nelivedon saa myös 180 hevosvoimaiseen välimalliin. Kolmilitrainen 300 hevosvoimainen tehodiesel ja kaksilitrainen 250 hevosvoimainen bensiinimoottori keskittyvät takarenkaiden kuormittamiseen.

Uutuuden hinnat alkavat 49 390 eurosta, ja ensimmäiset Sportbraket saapuvat maahan lokakuussa.

Lähde ja kuvat: Jaguar

Keskustelu