9.3.2017 Ajoneuvot Kunnianhimoisin Kia koskaan: Stingerin huippumallissa 370 hevosvoimaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Stinger on Kian ase premiumluokkaa vastaan. Pitkä takuu, selkeys ja vaivattomuus ovat jo pitkään tehneet Kian malleista houkuttelevia tavallista arkiautoa etsivälle. Värikkyyttä mallistoon on tuonut pirteä Soul ja aliarvostettu Cee’d GT, mutta todellista tunnelatausta on saatu odottaa. Ehkä odotus loppuu, kun Stinger saapuu loppuvuodesta Suomeen. Pitkittäismoottorinen viistoperä muistuttaa filosofialtaan huomattavasti kalliimpia saksalaisia, kuten Audi A7:ää ja Porsche Panameraa. Auton todelliset kilpailijat löytyvät kuitenkin BMW:n 3-sarjan, Audi A4:n ja Alfa Romeo Giulian kaltaisista autoista. Perusmoottoreiksi Stingeriin tarjotaan 255 hevosvoimaista kaksilitraista bensiiniturboa ja 2,2-litraista 200 hevosvoimaista turbodieseliä. Malliston huipulla on GT-mallin 3,3-litrainen tuplaturbo V6, jonka 370 hevosvoimaa siivittävät auton sataseen 5,1 sekunnissa. Takavetoisessa Stingerissä on vakiovarusteena tasauspyörästön lukko, ja auton saa myös nelivedolla. Stingerin taustalla on saksalaista osaamista. Linjoista vastaa Audi-taustainen Peter Schreyer ja ajodynamiikkaa on hionut BMW:ltä ostettu Albert Biermann. Ajamaan uutuudella ei Genevessä vielä päästy, mutta kylmät tyypit onnistuivat. Auto on luonnossa ensikuvia arvokkaamman ja linjakkaamman näköinen, vaikka muutamat yksityiskohdat tuovatkin hieman mieleen viritysfirmojen kohtelemat saksalaiset. Erityisesti konepellin ilmanottoaukot ovat vähän liikaa. Ikkunalinjaa jatkava kromilista taas häipyy kesken tavaratilan luukun. Aivan arvokkaiden saksalaisten tasolle Stingerin ei tarvitsekaan yltää, auto tullee olemaan perusmoottorisena edullisempi. Hinnat ovat yhä avoinna, mutta Genevessä liikkuneet huhut arvelivat dieselin hinnan alkavan nelosella – mutta kyse tosiaan oli huhusta. Sisätilat ovat selvästi Kiaa, mutta sieltä arvokkaammasta päästä. Kirjasimet ja kytkimet ovat tuttuja, mutta ilmasuuttimet ja nahalla verhoiltu kojelauta nostavat tunnelmaa. Gran turismo -henkeen autossa istutaan verrattain matalalla, ja keskimittainen testikuljettaja sai kylmillä tyypeillä hyvän ajoasennon. Takaistuimella laskeva kattolinja verottaa pääntilaa, mutta normaalipituisen päälaelle jää tilaa rennossa matkustusasennossa. 4831 millimetrin pituuteen ja 2906 millimetrin akseliväliin nähden tilat ovat kohtalaiset – sehän sopii GT-perinteisiin. Ensitapaaminen jätti Kia Stingeristä lupaavan alkuvaikutelman. Moottori odottaa innolla rattiin pääsyä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?