2.10.2018

Kun itsevarmuus katoaa: uusi BMW 3-sarja saa muistelemaan menneitä

BMW 3-sarja

Uuden BMW 3-sarjan ilme hämmentää: perusmuoto toimii, mutta kuorrutusta on liikaa.

Uuden BMW 3-sarjan ensiesittely on aina iso tapahtuma. Baijerilaisten pienempi urheilusedan on tarjonnut vuosikymmenten aikana 15 miljoonan kappaleen edestä ajamisen iloa arjen keskelle. Ikäännyttyään erityisesti mallisarjan toinen, kolmas ja neljäs sukupolvi, harrastajien kesken E30, E36 ja E46 ovat tarjonneet erinomaisen harrasteauton tai ensiaskeleen ruohonjuuritason moottoriurheiluun. 3-sarjan BMW on yksinkertaisesti luokkansa synonyymi.

BMW 3-sarja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Epävarma valitsee kaiken

Uutta G20-tunnusta kantavaa sukupolvea katsellessa on vaikea innostua. Ei autoa toki autonäyttelyssä tuijottaen voi arvostella, mutta tietty BMW:n henki on poissa. 3-sarjasta puuttuu itsevarmuus.

Uutuus on linjojen ja pokkausten sekamelska. Jo etupuskurissa on enemmän kanttauksia ja muotoja kuin koko E30-sukupolvessa. Taite sinne, kanttaus tänne ja kaupanpäälle pokkaus ajovalojen keskelle. Määrä korvaa laadun. Ja miten BMW:n kulmakiven perään eksyivät Lexuksen ajovalot?

BMW 3-sarja

Mutta katsotaan uutuutta pintaa syvemmältä avoimin: 3-sarjan seitsemäs sukupolvi on 76 millimetriä aiempaa pidempi, 16 milliä leveämpi ja millimetrin korkeampi. Akseliväli on venynyt 41 millimetriä (2851 mm), kun raideleveydet ovat kasvaneet peräti 43 mm edessä ja 21 milliä takana.

BMW 3-sarja

Kasvusta huolimatta uutuus on laihtunut parhaimmillaan 55 kiloa. Painonjakauman kerrotaan olevan 50:50 ja ilmanvastuskerroin on puristettu komeaan arvoon 0,23, ainakin kun kyse on 320d:stä.

Varustelulla sporttisemmaksi

Valmistaja kehuu uutuuden tarjoavan luokkansa parhaan yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Kiitos tästä kuuluu uusille säätyville iskunvaimentimille, joiden kerrotaan ympäripyöreästi säätävän vaimennustehoa joustoliikkeen mukaan. Lisävarusteena auton saa toki 10 milliä matalammalla M Sport -alustalla, ja löytyy varustelistalta myös sähkösäätöisin iskunvaimentimin toteutettu Adaptive M Sport -alusta. Ilahduttavasti 330i ja 330d -malleihin tarjotaan myös M Sport -tasauspyörästöä, joka tarkoittaa sähköisesti ohjattua mekaanista luistonrajoitinta.

BMW 3-sarja

Personointipuolella BMW tarjoaa autoa Advantage, Sport Line, Luxury Line ja M Sport -versioina.

Lyhyellä koeistumisella tunnelma ratin takana onkin huomattavasti ulkopintaa lähempänä perinteistä BMW:tä. Istuin on yhä alhaalla, ja ohjauspyörän reilut säätövarat tuovat ratin tarvittaessa lähelle ja alas.

BMW 3-sarja

Sisäilme on jatkokehitelmää 5-sarjasta. Keskikonsoli on edelleen kevyesti kuljettajaa kohti kallistettu, ja se tarjoaa iDrive-käyttöliittymän näytön lisäksi ilmastoinnin ja radion paneelit.

Järjestelmien kätköistä löytyvät kaikki luokalta odotetut aktiiviset turva- ja mukavuusvarusteet. 3-sarjassa BMW ensiesittelee ”Hey BMW” -komennolla toimivan ääniohjauksen, jonka toimivuuteen palaamme myöhemmin.

Tutut tehovaihtoehdot

Ensiesittelyssä uutuudesta paljastettiin 320i (184 hv), 330i (258 hv), 318d (150hv), 320d (190 hv) ja 330d (265 hv). Alkuvaiheessa nelivetoa tarjotaan vain 320d xDriven muodossa.

Eniten uutuudessa tietysti kiinnostaa ajettavuus, ja siitä autonäyttelyssä ei toki saa minkäänlaista kuvaa. Jos uusi iskunvaimennus ryhdistää alustan toimintaa Alfa Romeo Giulian tasolle ja ohjaukseen on saatu edletäjää enemmän eloa, voi 3-sarja edelleen täyttää tehtävänsä. Toivotaan, sillä maailma tarvitsee hauskoja autoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pariisin autonäyttely 2018

Moottori seuraa Pariisin autonäyttelyä tiiviisti paikan päältä. Julkaisemme taajaan päivityksiä uutuusautoista Moottori.fi:ssä: voit seurata Pariisin uutuuksia suoraan täältä. Muista seurata myös Moottoria Instagramissa, Instagram Storiesin puolelta pääset näkemään myös näyttelyä uutuuksien ympärillä.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja BMW

Luetuimmat