26.10.2018

Kuminasta – tässäkö uusi ratkaisu nastarenkaiden haittoihin?

Kuminasta

Continentalin uutuus tuo vaihtoehdon perinteisen nastarenkaan ja kitkarenkaan välille.

Nastat vai kitkat? Klassikkokysymys jakaa kannattajat – usein tiukastikin omiin poteroihinsa. Kummallakin rengastyypillä on omat valttinsa. Trafin kyselytutkimuksen (Talvirenkaiden valintakriteerit 5/2018) perusteella kahdeksan kymmenestä suomalaisautoilijasta valitsee autonsa alle nastarenkaat, kaksi kymmenestä kitkarenkaat.

Liikenneturvan mukaan luottamus nastarenkaisiin on vahvaa: peräti kolme viidestä tuoreeseen kyselyyn vastanneesta autoilevasta oli sitä mieltä, että kitkarenkaat eivät ole riittävän turvalliset Suomen talviolosuhteissa.

– Nastarenkaat tasaavat kelinvaihteluja mainiosti erityisesti silloin, kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. Jos ollaan kireästi pakkasen puolella, toimivat kitkatkin erinomaisesti. Myös lähinnä kaupunkialueilla ajava pärjää useimmiten koko talven mainiosti kitkoilla, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara arvioi.

Mutta entä jos tarjolla olisi rengas, jonka vahvuudet olisivat kahden eri talvirengastyypin välissä?

Continentalin uusi innovaatio kantaa nimeä kuminasta.

Kuminasta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Outo mutta koeteltu

Kuminasta kuulostaa oudolta. Ratkaisulla on haettu kuitenkin useita etuja alumiinirunkoiseen nastarakenteeseen verrattuna.

– Kyllä se vaan toimii, on tätä niin kauan, vuosikausia, suunniteltu, kehitelty ja testattu, Continental Rengas Oy:n markkinointipäällikkö Marko Pursiainen vakuuttaa.

Continental_Kuminasta

Kun kuminastan joustava olka-alue osu tien pintaan, ei siitä aiheudu ääntä samalla lailla kuin alumiinirunkoisen nastan osuessa tiehen. Valmistajansa mukaan ContiFlexStud-kuminasta takaa siis enemmän ajomukavuutta, vähemmän rengasmelua ja nastojen irtoamista.

Kuminastan runko kuluu samaan tahtiin renkaan kulutuspinnan kanssa. Kuminastojen irtoamattomuus perustuu siihen, että kuminastan runko paistetaan tiiviisti kiinni renkaan runkoon.

– Nastojen irtoamiseen tarvitaan yli 400 prosenttia suurempi voima kuin perinteisellä nastoituksella, Pursiainen taustoittaa.

Parempaa pitoa

Mutta voiko kuminen nasta olla myös pitävä? Continental lupaa, ettei kuminasta aiheuta tässä suhteessa pettymystä perinteiseen nastaan verrattuna. Valmistajan mukaan joustavan materiaalin ansiosta kuminasta mukautuu tien pinnan vaihteluihin, jolloin nastan kevyt kovametallikärki tunkeutuu voimakkaammin ja syvemmälle jäähän.

– Tämä mahdollistaa jopa seitsemän prosenttia paremman jääpidon. Tämä voi tarkoittaa myös sitä, että renkaiden nastamäärää voidaan mahdollisesti pienentää ilman, että renkaan keskeiset talviajo-ominaisuudet kärsisivät, Pursiainen kertoo.

Continental_Kuminasta

Kuminasta on hellävaraisempi myös teille, joiden kunto on Suomessa ollut kesto-ongelma.  Kumisen nastarungon ansiosta tien pintaan osuu perusnastaan verrattuna vähemmän metallia, jolloin tiehen kohdistuvat vauriot jäävät vähäisemmiksi.

Uutuusrengasta on aluksi yhtä kokoa 235/45 R 18, lisää vaihtoehtoja tulee tarjolle alkuvuodesta 2019.

– Mullistava nastateknologia nojaa mukavaa kyllä suomalaiseen osaamiseen. Kumirunkonastat valmistaa Continentalin omistama suomalainen Tikka Spikes Oy.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela, Jonne Luomala ja valmistaja Lähteet: Continental, Trafi, Liikenneturva

Luetuimmat