26.10.2018 Ajoneuvot Kuminasta – tässäkö uusi ratkaisu nastarenkaiden haittoihin? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continentalin uutuus tuo vaihtoehdon perinteisen nastarenkaan ja kitkarenkaan välille. Nastat vai kitkat? Klassikkokysymys jakaa kannattajat – usein tiukastikin omiin poteroihinsa. Kummallakin rengastyypillä on omat valttinsa. Trafin kyselytutkimuksen (Talvirenkaiden valintakriteerit 5/2018) perusteella kahdeksan kymmenestä suomalaisautoilijasta valitsee autonsa alle nastarenkaat, kaksi kymmenestä kitkarenkaat. Liikenneturvan mukaan luottamus nastarenkaisiin on vahvaa: peräti kolme viidestä tuoreeseen kyselyyn vastanneesta autoilevasta oli sitä mieltä, että kitkarenkaat eivät ole riittävän turvalliset Suomen talviolosuhteissa. – Nastarenkaat tasaavat kelinvaihteluja mainiosti erityisesti silloin, kun lämpötila sahaa nollan molemmin puolin. Jos ollaan kireästi pakkasen puolella, toimivat kitkatkin erinomaisesti. Myös lähinnä kaupunkialueilla ajava pärjää useimmiten koko talven mainiosti kitkoilla, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara arvioi. Mutta entä jos tarjolla olisi rengas, jonka vahvuudet olisivat kahden eri talvirengastyypin välissä? Continentalin uusi innovaatio kantaa nimeä kuminasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Outo mutta koeteltu Kuminasta kuulostaa oudolta. Ratkaisulla on haettu kuitenkin useita etuja alumiinirunkoiseen nastarakenteeseen verrattuna. – Kyllä se vaan toimii, on tätä niin kauan, vuosikausia, suunniteltu, kehitelty ja testattu, Continental Rengas Oy:n markkinointipäällikkö Marko Pursiainen vakuuttaa. Kun kuminastan joustava olka-alue osu tien pintaan, ei siitä aiheudu ääntä samalla lailla kuin alumiinirunkoisen nastan osuessa tiehen. Valmistajansa mukaan ContiFlexStud-kuminasta takaa siis enemmän ajomukavuutta, vähemmän rengasmelua ja nastojen irtoamista. Kuminastan runko kuluu samaan tahtiin renkaan kulutuspinnan kanssa. Kuminastojen irtoamattomuus perustuu siihen, että kuminastan runko paistetaan tiiviisti kiinni renkaan runkoon. – Nastojen irtoamiseen tarvitaan yli 400 prosenttia suurempi voima kuin perinteisellä nastoituksella, Pursiainen taustoittaa. Parempaa pitoa Mutta voiko kuminen nasta olla myös pitävä? Continental lupaa, ettei kuminasta aiheuta tässä suhteessa pettymystä perinteiseen nastaan verrattuna. Valmistajan mukaan joustavan materiaalin ansiosta kuminasta mukautuu tien pinnan vaihteluihin, jolloin nastan kevyt kovametallikärki tunkeutuu voimakkaammin ja syvemmälle jäähän. – Tämä mahdollistaa jopa seitsemän prosenttia paremman jääpidon. Tämä voi tarkoittaa myös sitä, että renkaiden nastamäärää voidaan mahdollisesti pienentää ilman, että renkaan keskeiset talviajo-ominaisuudet kärsisivät, Pursiainen kertoo. Kuminasta on hellävaraisempi myös teille, joiden kunto on Suomessa ollut kesto-ongelma. Kumisen nastarungon ansiosta tien pintaan osuu perusnastaan verrattuna vähemmän metallia, jolloin tiehen kohdistuvat vauriot jäävät vähäisemmiksi. Uutuusrengasta on aluksi yhtä kokoa 235/45 R 18, lisää vaihtoehtoja tulee tarjolle alkuvuodesta 2019. – Mullistava nastateknologia nojaa mukavaa kyllä suomalaiseen osaamiseen. Kumirunkonastat valmistaa Continentalin omistama suomalainen Tikka Spikes Oy. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela, Jonne Luomala ja valmistaja Lähteet: Continental, Trafi, Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku