Ajoneuvot | Tekniikka | 14.2.2019

Kuminasta – suomalainen innovaatio Continental-uutuusrenkaan keihäänkärkenä

Suomalaisen Tikka Spikes Oy:n kehittämän kumirunkoisen nastan luvataan pitävän jäällä paremmin, kuluttavan tietä vähemmän ja kestävän kulutusta kauemmin kuin perinteisen alumiinirunkoisen nastan.

Jaa artikkeli

Tikkakoskelainen Tikka Spikes on vanha tekijä, mitä talvirenkaiden nastoitukseen tulee. Vuodesta 2008 yhtiö on kuulunut saksalaisen Continentalin omistukseen, ja jo tätä ennen rengasjätti oli nastafirmalle merkittävä asiakas.

Yhteistyön tuorein hedelmä on kumirunkoinen nasta, jonka idea syntyi vuonna 2011. Pitkällisen kehitystyön ja miljoonien testikilometrien tulos on nyt istutettu Continentalin uutuustalvirenkaaseen, Ice Contact 3:een.

kuminasta Continental Ice Contact 3

Toistaiseksi kumirunkoinen nasta tulee tarjolle vain isompien kokojen Ice Contact 3 -renkaisiin, eli tällaisella nastalla varustettujen renkaiden valikoima starttaa 17 tuumasta. Tätä pienemmän koon renkaissa käytetään edelleen perinteistä alumiinirunkoista nastaa. Sekin, kuten koko rengas muutenkin, on täysin uudistettu.

Rungon verran pehmeämpi

Kumirunkoinen nasta, jota valmistaja kutsuu nimellä ContiFlexStud, koostuu entiseen tapaan itse nastan piikistä eli kovametallipalasta, mutta se tukeutuu perinteisen alumiinirungon sijaan kumiseen runkoon.

kuminasta Continental Ice Contact 3

Rakenteesta on monia etuja. Koska runko-osa on kovametallipalan ohella joka tapauksessa kosketuksissa ajoalustaan, kumimateriaali rungossa vähentää valmistajan mukaan tien päällysteen kulumista viidenneksen verran perinteiseen alumiinirunkoiseen nastaan verrattuna.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita heikentynyttä jääpitoa, päinvastoin. Jo valmiiksi hyvän jääpidon omaavaan edeltäjärenkaaseen Conti Ice Contact 2:een nähden pito on valmistajan mukaan kohentunut peräti kymmenellä prosentilla. Alumiinirunkoista nastaa käyttävään, siis 16-tuumaiseen ja sitä pienempikokoisempaan uuteen Ice Contact 3:een verrattunakin kuminastaisen renkaan jääpito on seitsemän prosenttia parempi.

Muut osa-alueet, kuten lumi- tai sulan kelin ominaisuudet, eivät vastaavasti ole ainakaan heikentyneet – näin siis jälleen valmistajan ilmoituksen mukaan. Kaiken kukkuraksi kuminastoitetun renkaan luvataan olevan tavanomaista nastarengasta hiljaisemman.

Kumi-kumiliitos varmempi

Kulutuskestävyyteenkin kuminasta luo uusia uria. Alumiinirunkoisen nastan ja renkaan kumiseoksen välinen liitos on kulumisen kannalta vaikeasti hallittavissa, mutta kuminastoitetussa renkaassa tämä ongelma väistetään.

Kun sekä rengas että nastan runko ovat samaa materiaalia, kiinnitys säilyy varmempana koko renkaan eliniän ajan, ja molemmat myös kuluvat samassa tahdissa.

Kehitystyön tiimellyksessä kokeiltiin muitakin materiaaleja alumiinisen nastarungon korvikkeeksi – muun muassa erilaisia muovilaatuja – mutta niiden käytön estivät lopulta huonommat pakkasominaisuudet.

Niinpä päädyttiin kumiin, tehtaan edustajan sanoin: ”Jos se kestää renkaan kulutuspinnassa, se kestää nastassakin.”

Luvassa lisääkin

Molemmat uutuusrenkaat, niin kumi- kuin alumiininastoitetut, tulevat myyntiin toukokuussa. Se, miksi kaikki Ice Contact 3:t eivät ole heti lähtöön varustettu uudella nastatyypillä, ei valmistajan edustajien mukaan johdu epäröinnistä uutta teknologiaa kohtaan, vaan tämänhetkisestä valmistuskapasiteetista.

Investoinnit tuotannon laajentamiseen on tosin Tikkakoskella jo tehty, ja tavoitteena onkin varustaa muutaman vuoden sisällä kaikki Continentalin nastarenkaat uudella kuminastalla.

Jaa artikkeli

Keskustelu