Ajoneuvot | Uutinen | 13.3.2016

Kultti-Škoda 50 vuoden takaa: 1000 MBX

Valmistusmäärällisesti 1000 MB:n marginaaleihin jäänyt 1000 MBX rakensi Škodan imagoa 1960-luvulla.

Jaa artikkeli

Škoda juhlistaa klassisen 1000 MB:n pohjalle valmistetun kaksiovisen 1000 MBX:n viisikymppisiä. Vuonna 1966 Geneven autonäyttelyssä esitelty tyylikkäämpi versio neliovisesta 1000 MB:stä oli maltillisesta valmistusmäärästään huolimatta omiaan kohottamaan Škodan imagoa ulkomailla. Samalla coupé raivasi tietä Škodan tuleville kaksiovisille, kuten 110 R:lle, Gardelle ja 1980-luvun Rapidille.

SKODA 1000 MBX (19)

1000 MB ja 1000 MBX luottivat Škodan uusiin massatuotantomenetelmiin. Uutta oli esimerkiksi sylinterilohkon painevalaminen alumiinista, ensimmäisenä Euroopassa. Yksilitrainen nelisylinterinen takamoottori antoi 52 hevosvoimaa (38 kW) tehoa ja 75,5 newtonmetriä vääntöä. 815 kilogrammaa painavassa autossa ne riittivät 127 km/h huippunopeuteen. Useimmat autot varustettiin kahdella Jikov-kaasuttimella. Myöhemmin 1100 MBX De Luxe nosti moottorin kapasiteetin 1,1 litraan, muutoksen tuodessa 81,4 newtonmetrin väännön ja paremman jäähdytyksen tehojen muuttumatta.

SKODA 1000 MBX (14)

1000 MBX:n suurin erikoisuus oli sen näennäinen B-pilari, joka voitiin laskea sivuikkunoiden mukana alas, jolloin autoon muodostui suuri neliskulmainen ikkuna-aukko, pienten kolmioikkunoiden viimeistellessä kylkiprofiilin linjakkuuden. Myös C-pilari oli muotoiltu uudelleen linjakkaamman ikkunaprofiilin vuoksi. Škodan coupé-malliston kantaisää valmistettiin vuosina 1966-1969 kuitenkin vain 2 517 kappaletta, joista yli puolet vietiin ulkomaille. 1000 MBX:n valmistus vaati paljon käsityötä, joten mallia rakennettiin aluksi Mladá Boleslavin tehtaan sivuosassa, ettei 1000 MB:n valmistus kärsisi.

SKODA 1000 MBX (17)

Neliovista 1000 MB:tä sen sijaan valmistettiin kokonaisuudessan 443 156 kappaletta, joten kaksiovisen merkitys Škodalle lieneekin ollut juuri imagollinen.

SKODA 1000 MBX (11)

Oikean etulokasuojan Škoda-merkki kätki taakseen polttoainetankin.

Oikean etulokasuojan Škoda-merkki kätki taakseen polttoainetankin.

Lähde ja kuvat: Škoda

Jaa artikkeli

Keskustelu