Ajoneuvot | Uutinen | 4.2.2016

Kultalusikka putosi – Toyota tappoi nuorisomerkki Scionin

Nuorisomerkki vetosi hiukan ironisesti myös vanhempaan väestöön.

Jaa artikkeli

Eurooppalaisille tuntemattomaksi jäänyt automerkki Scion on kuopattu. Merkki oli Toyotan pyrkimys päästä käsiksi yhdysvaltalaisnuorten autoiluun, mutta 13 vuoden aikana merkki ei ottanut tuulta alleen. Scion (”rikkaan perheen jälkeläinen”) pyrki näyttäytymään trendikkäänä vaihtoehtona niin sanotuille X-sukupolven ostajille, joiden mielestä Toyota oli liian vanhoillinen. Merkki jakoi alkuaikoinaan trendimusasta koostettuja cd-levyjä, mikä antanee hiukan perspektiiviä Scionin syntyvuosien ilmapiiriin.

Ironisesti merkin ostajakunta oli kuitenkin lähes yhtä vanhaa kuin monilla muilla merkeillä. Scionin omissa lehdistötiedotteissa merkin ostajien keski-ikä pysytteli 35 vuoden hujakoilla, mutta rekisteröintejä katsovien analyytikoiden mukaan oikeampi luku lienee ollut 49 vuoden tietämissä.

Merkin suurimmaksi hitiksi jäi kuvassa oleva xB, joka vauhditti merkin noin 170 000 vuosimyyntiin vuonna 2006. Trendikkääksi tarkoitettu laatikkomalli löysikin teinien lisäksi rajattua fanikuntaa iäkkäämmästä väestöstä, jotka arvostivat nuorisolle hinnoitellun auton korkeutta ja helppokulkuisuutta. Urheilullinen mittaristo ja noin miljoona värivaloa eivät riittäneet peittämään sitä faktaa, että alkuperäinen xB oli käytännöllinen ja hauska auto.

2010-luvulla myynti kuitenki yski pahasti, vuosimyynnin liikkuessa pahimmillaan 50 000 auton tuntumassa. Ilman selkeää strategiaa vuosikausia seikkaillut merkki oli pitkään tuuliajolla, joka ilmeni hajanaisena valikoimana Toyotan tavallisesta mallistosta koottuja autoja.

Lievien elpymismerkkien jälkeen kuoliniskussa yllättävintä tuntuukin olevan se, ettei se tapahtunut jo vuosia sitten. Nykyiset Scion-mallit, kuten meillä Toyota GT86:na tunnettu Scion FR-S, siirtyvät sellaisinaan Toyotan merkin alle.

Lähteet: Scion, Road & Track, Jalopnik, Reuters, kuva: Scion

Jaa artikkeli

Keskustelu