7.4.2016 Ajoneuvot Kulkupeli X: turbomönkkäri Maverick on rajattoman hauska ja täysin hyödytön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Järkisyyt voi unohtaa, Can-Am Maverick on hauskin tapa liata ajohaalari. Neonvihreä korikehikko, ronskit nappularenkaat ja korkea maavara. Jousitus selkeästi esillä, katteita vain nimeksi. Sehän on kuin lapsuuden radio-ohjattava lelu täysikokoisena, ihmisen ajettavana versiona! Lelusta ei toki ole kyse. Laite on Can-Am Maverick X DS 1000R Turbo, 121 hevosvoimainen (vm. 2016 131 hv) nelivetoinen kahden istuttava huumoripakkaus. Parhaimmillaan Maverick on puhtaassa hauskanpidossa, mutta ostoa vakavasti harkitseva keksinnee monenlaisia järkisyitäkin laitteen hankintaan. Vinssinkin voisi asentaa keulalle… Edessä aukeaa tyhjä pelto. Sen omistaja on ystävällisesti antanut alueen vapaaseen käyttöön, joten aloitetaan kyntöhommat. Rotexin tonninen V2 käyntiin ja hanaa! Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leikkiä koko ikä Takarenkaat heittävät mutapaakkuja korkealle taivaalle. Turboahdetun moottorin vääntö on väkevä, eikä sen perään kytketty variaattorivaihteisto turhia luistele. Ensimmäisen varttitunnin ajan pelkkä päätön pellolla sudittelu vie kaiken huomion. Kaasulla Maverick etenee tasaisesti yliohjaten, ja rapa lentää. Hyvin nopeasti laite on saanut paksun mutakerroksen, johon lisäväriä tuovat oljenkorret. Mukiteline on puolillaan maaseutua. Pellolle ilmestyy keilakuja. Muutaman harjoitusrundin jälkeen sopiva kääntämisen ja kaasuttelun rytmi löytyy, ja Maverick tanssii keilojen ympäri. Päätykeilalla on pakko lyödä kaasu pohjaan, ja pyöräyttää laitos ympäri. Käytös on johdonmukaista, kiitos turhan tasauspyörästön puutteen. Kun takavedolla leikkiminen alkaa sujua, on aika kytkeä neliveto päälle. Se ei vaadi turhia hidasteluja, vaan vetotapaa voi vaihtaa milloin vaan. Maverickin käytös muuttuu melkoisesti, kun hilpeät takavetosladit vaihtuvat nopeisiin nelipyöräluisuihin. Sen myötä alustan pehmeys korostuu. Koeajohetkellä Maverickin iskunvaimennus on säädetty pehmeäksi, joten laite kallistelee melkoisesti. Täyskaasulla Maverick nojaa tukevasti takarenkaisiin. Jarrutus, paino siirtyy eturenkaille. Lähes paikallaan kaasu pohjaan ja raju kääntö oikealle. Virhe. Nelivetoinen lähtee pyörähtämään paikallaan, mutta ulkokurviin siirtyvä paino nostaa eturenkaan irti maaseudusta. Kun joustovarat ovat neljänkymmenen senttimetrin luokkaa, tarkoittaa se melkoista kallistumista. Turvakehikko uhkaa tulla tarpeen. Mieli tekisi nostaa kaasua, mutta järki käskee repimään moottorista viimeisetkin hevosvoimien rippeet. Perä pyörähtää ympäri kuin ottaakseen kopin kaatuvasta ajoneuvosta. Se olkoon opiksi, korkea ja pehmeästi jousitettu ajoneuvo näpäyttää sormille, jos vapauksia ottaa liiaksi. Röykkyisen tien unelma Pelto näyttää jo melko tuhotulle, joten on aika käydä peltotien kimppuun. Tie on röykkyinen kuin taistelutanner, mutta nyt Maverickin pehmeä alusta pääsee elementtiinsä. Kuopat ja töyssyt häviävät täysin Can-Amin liitäessä roudan runtelemaa hiekkatietä pitkin. Olo on hämmästyttävä. Vaikka kuoppiin kerääntynyt vesi paiskautuu metrien korkeuteen, täytyy suoraa ajaa kerta toisensa jälkeen. Mutaa lentää niin, ettei ajolaseista tahdo nähdä läpi. Goretex pelastaa vaatteet, mutta kypärän kohtalo lienee sinetöity. Mutta mudan alta paistava hymy ei hyydy. Juuri suljetulla metsätiellä Maverick on hauskimmillaan. Vielä kun jostain löytyisi sopiva nyppylä, jossa laite saisi vähän ilmaa alleen… Maverick on jämäkästi tehty laite, jolla ajamisen riemu taatusti pidentää elinikää. Parhaimmillaan se olisi surkeakuntoisilla metsäautoteillä nautittuna, suurten hyppyjen kera. Kokemusta voisi vielä syventää lisävarustelistalta löytyvillä puoliovilla, LED-valotangolla ja vinssillä. Varapyöränkin voisi asentaa laitteen perään uskottavuutta tuomaan… Jep, olo on kuin viisivuotiaalla. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus ja Antti Hentinen Video: Jari Saarentaus Koeajaja: Viivi Pumpanen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku