7.8.2018

Kuljetuskyvyssä sähköautojen akilleen kantapää

Trondheim

Ennen sähköauton tai lataushybridin hankintaa kannattaa pohtia, onko perävaunulle tai kattokuormalle tarvetta nyt tai lähitulevaisuudessa.

Sähköautojen ja lataushybridien yleistyessä niihin kohdistuu myös autoilijoiden toiveita kuljetuskyvyistä. Muutamalla tarjolla olevalla lataushybridillä voi jo vetää perävaunua, täyssähköautolla ainoastaan Teslalla.

Sähköauton tai lataushybridin hankkijan kannattaa ennen ostopäätöstä tehdä kotiläksynsä ja miettiä, onko perävaunun vetokyky tai kattotelineen asennusmahdollisuus välttämätön ominaisuus omissa autoilutarpeissa.

Tilanne voi muuttua nopeasti, asia kannattaa tarvittaessa selvittää juuri ennen auton tilausta.

Jos sähköauto hankitaan kakkosautoksi, asiaa ei tarvitse miettiä: vetotehtävät ja kattotelinekuljetukset hoidetaan perheen toisella autolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tesla Model X loisti kuormajuhtana

Britannian autoklubi RAC on selvittänyt kartoittanut sähköautojen ja pistokehybridien vetokykyä. RAC:n mukaan ainoa sähköauto (täyssähköauto BEV, BatteryElectric Vehicle), joka voi vetää perävaunua, on Tesla Model X.

Tesla Model X

Tesla Model X voi vetää peräti 2 250 kilon painoista jarrullista perävaunua. Jarruttoman perävaunun massaksi Tesla suosittelee enintään 450 kg.

Näillä autoilla vetäminen sallittua

RAC:n listaus lataushybrideistä, joilla voi vetää perävaunua:

Mercedes-Benz GLE 500 e 4MATIC PHEV-katumaasturi: Jarrullinen perävaunu 2 000 kg, jarruton 750 kg.

Mitsubishi Outlander PHEV -katumaasturi: Jarrullinen perävaunu 1 500 kg, jarruton perävaunu 750 kg.

Volvo S90 / V90 T8: Jarrullinen perävaunu 2 100 kg, jarruton 750 kg.

Volvo XC90 T8 -katumaasturi: Jarrullinen perävaunu 2 400 kg, jarruton 750 kg.

BMW X5 xDrive 40e -katumaasturi: Jarrullinen perävaunu 2 700 kg, jarruton 750 kg.

Audi Q7 3.0 TDI e-tron -katumaasturi: Jarrullinen perävaunu 3 500 kg, jarruton 750 kg.

Volkswagen Golf GTE: Jarrullinen perävaunu 1 500 kg, jarruton 750 kg.

Audi A3 e-tron: Jarrullinen perävaunu 1 600 kg, jarruton 750 kg.

Trailer Mode -asetus auttaa

Tesla Model X:ssä on erityinen Trailer Mode -perävaunusasetus, joka optimoi auton toiminnot perävaunun vetoon sopivaksi.  Kuskin on syytä huomata, että perävaunukäyttö lyhentää merkittävästi ajomatkaa yhdellä latauksella.

Vetokoukkua voidaan käyttää hyödyksi muutenkin. Tesla Model X:llä voidaan kuljettaa  suksia, lumilautoja, polkupyöriä ja muita tavaroita, kun vetokoukkuun kiinnitetään lisävarusteteline.

Teksti: Timo Turkula Kuvitus: Moottorin arkisto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käyttötarve ratkaisee auton valinnan

Sähköauto on monessa hyvä, mutta sillä on rajoituksensa.

Sähköauto sopii mainiosti sellaisille käyttäjille kun päivittäiset ajomatkat jäävät alle 150 kilometrin ja edellyttäen, että kodin parkkipaikalla on latauspiste.

Esimerkiksi koeajossa ollut Hyundai Ioniq Electric -sähköauto on parhaimmillaan

kaupunkiajossa ja mutkaisilla pikkuteillä: Ioniq kiihtyy ripeästi ja äänettömästi. Plussaa on lisäksi ajomukavuutta lisäävä tehokas moottorijarrutus, mikä lataa akkuja ja lisää toimintamatkaa.

Pitkät loma- tai mökkimatkat ja tilaa vievän tavaran kuljetus eivät ole sähköautoilun valtteja.

Liki miljoona perävaunua

Vetokoukun asennusmahdollisuuden puute on sähköauton suurin miinus monen käyttäjän kannalta. Kevyitä, jarruttomia O1-luokan perävaunuja (kokonaismassa enintään 750 kg) on Suomessa rekisterissä huima määrä, lähes 820 000 kappaletta!

Lisäksi tulevat henkilöautolla vedettävät raskaammat jarrulliset perävaunut, joita on useita kymmeniä tuhansia sekä matkailuvaunut (lähes 64 000 kpl).

Autokantaan verrattuna (2,7 miljoonaa liikenteessä olevaa henkilöautoa) Suomessa on valtava, lähes miljoonan rekisteröidyn perävaunun kanta. Rekisteröity perävaunu löytyy siis joka kolmatta liikenteessä olevaa henkilöautoa kohti.

Jos omaa perävaunua ei ole, mutta autossa on vetokoukku, perävaunun voi vuokrata tilapäiseen käyttöön esimerkiksi huoltoasemalta, rautakaupasta, perävaunuvuokraamosta tai vaikkapa jäteasemalta.

Jos autoon ei saa vetokoukkua eikä kattotelinettä, auton käytettävyys esimerkiksi mökkiläisen ja remontoijan rakennustarpeiden, ulkoilijan polkupyörien, kanoottien ja suksien kuljetuksen sekä venetrailerin ja matkailuvaunun vetämisen kannalta on rajoitettu.

Teksti: Timo Turkula

Luetuimmat