Ajoneuvot | Esittely | Moottoripyörät | 14.11.2018

KTM 790 Adventure – Pitkään odotettu kevyt seikkailupyörä

Uusi 790 Adventure paikkaa KTM:n mallistossa olleen aukon ja tarjoaa kevyemmän vaihtoehdon täysveristen seikkailupyörien luokkaan.

Jaa artikkeli

Vuosi sitten nakupyörä KTM 790 Duken esittelyn yhteydessä julkistettiin samaan moottorikonstruktioon perustuvan seikkailupyörän konseptimalli. Nyt kaksisylinterisen 800-kuutioisen rivimoottorin voimalla kulkeva 790 Adventure on valmis tuotantoon, vieläpä kahtena eri versiona. Perusmalli on itävaltalaisvalmistajan mukaan maastokelpoinen matkapyörä, kun taas astetta räyhäkämpi R-versio on päinvastoin matkakäyttöönkin kelpaava offroad-pyörä.

Moottori muokattu käyttötarkoitukseen ja A2-korttiluokkaan sopivaksi

Duken 105-hevosvoimainen moottori on muokattu paremmin seikkailupyörään sopivaksi laakeammalla vääntökäyrällä ja samalla huipputeho on laskenut 70 kilowattiin eli 95 hevosvoimaan. Tähän lukemaan ei ole päädytty sattumalta, vaan se on täsmälleen suurin teholukema, josta moottori on sallittu kuristaa A2-korttiluokan maksimitehoon eli 35 kilowattiin. Samaan teholukemaan ja samasta syystä ovat omissa seikkailupyörämalleissaan päätyneet kilpailijoista myös BMW (F 850 GS) ja Triumph (Tiger 800).

Uuden kaksisylinterisen rivimoottorin ympärille rakennetut 790 Duke ja 790 Adventure poikkeavat muista KTM-malleista siinä, että ristikkorakenteisen trellis-rungon sijaan niissä käytetään suoraviivaista putkirunkoa, jossa moottori toimii kantavana elementtinä. Perusmallissa joustomatkaa on molemmissa päissä 200 milliä ja istuinkorkeus 850 milliä. Takapään esijännitys on säädettävissä. Jarrut ovat Bybre-sukuiset mutta tässä mallissa jarrusatuloihin on lyöty KTM-logo.

Kovaan käyttöön ja pitkille matkoille

KTM ilmoittaa pyöriensä painot ajokunnossa mutta ilman polttoainetta, ja 790 Adventuren kohdalla lukema on 189 kiloa molemmissa malliversioissa. Kun 20 litran tankki täytetään, saadaan lukemaksi noin 204 kiloa. Tankillisen luvataan riittävän jopa 450 kilometrin matkalle. Tankki on muotoiltu niin, että perinteisen sijainnin lisäksi siinä on molemmilla puolilla pitkät ulokkeet alaspäin. Tällä on pyritty keskittämään painoa ja saamaan painopiste mahdollisimman alas.

KTM 790 Adventure

Renkaat ovat aitoon offroad-tyyliin kooltaan edessä 21 tuumaa ja takana 18 tuumaa. Pinnavanteiden kohdalla painotetaan, että ne on suunniteltu kestämään rajuakin käyttöä. Ensiasennusrenkaina on Avon Trailriderit.

Ajomoodeja on kolme: Street, Offroad ja Rain. Kallistuskulman huomioiva luistonesto ja kaarre-ABS-jarrut kuuluvat vakiovarustukseen. Kahvanlämmittimet, lämmitettävä satula ja vakionopeussäädin ovat saatavilla lisähintaan. Tuulilasissa ei ole korkeussäätöä.

Korkeampi ja karkeampi

R-versio poikkeaa pidemmillä 240 joustomatkoilla ja samalla 43-millinen keula on vaihtunut järeämpään 48-milliseen WP XPLOR -teleskooppiin. Perusmallin kaksioisaisen korkeussäädettävän satulan sijaan R:ssä käytetään endurotyyppisesti yksiosaista satulaa. Rally-ajomoodi kuuluu vakiovarustukseen ja tuulilasi on matalampi. Renkaat on vaihdettu karkeampaan Metzeler Karoo -malliin.

KTM 790 Adventure R

Lisätietoja: www.ktm.com/790-adventure

Jaa artikkeli

Keskustelu