Ajoneuvot | Uutinen | 23.6.2016

Korjaantuuko Volkswagenin dieselskandaali pelkällä rahalla USA:ssa?

Volkswagenin dieselskandaali saattaa saada hyvinkin erilaisen ratkaisun Atlantin toisella puolella. Nyt väläytellään jopa mahdollisuutta, että korjauskampanja jäisi vapaaehtoiseksi – tai toteutumatta kokonaan.

Jaa artikkeli

Volkswagenin värikkäiden vaiheiden tähdittämä dieselseikkailu jatkuu Yhdysvalloissa. Aiemmin uutisoitu alustava sopu päästöskandaalin hyvityksestä on täsmentymässä, sillä lopullisen esityksen täytyy päätyä oikeuteen kesäkuun 28. päivään mennessä. Sisäpiirilähteet ovat kuitenkin vuotaneet sovinnon yksityiskohtia jo nyt.

Lähteiden mukaan Volkswagen käyttäisi noin 6,5 miljardia dollaria (noin 5,7 miljardia euroa) autojen omistajien hyvittämiseen. Lisäksi noin 3,1 miljardia ohjattaisiin Yhdysvaltain valtiolle. Erikoiseksi ratkaisun yksityiskohdat tekee se, että sopimuspykäliin saattaa nyt kuulua kohta, jossa päästöhuijausohjelmistolla varustettuja autoja ei korjata ollenkaan.

Korjauskampanja saattaa siis muodostua vapaaehtoiseksi siten, että ajoneuvon omistaja voi ilmoittaa autonsa korjattavaksi, mutta korjaus saattaa jäädä tapahtumatta siitäkin huolimatta. Sovinnon mukaan Volkswagen kykenisi korjaamaan noin 5 000 ajoneuvoa viikossa, jolloin koko 482 000 auton korjaaminen kestäisi lähes kaksi vuotta. Yhdysvalloissa autoille ei ole kuitenkaan hyväksytty vielä korjaustoimenpiteitä eikä edes koko korjausmenettelyn löytymisestä ole varmuutta.

Sovun mukaan autojen omistajat voisivat kuitenkin myydä autonsa takaisin Volkswagenille tai keskeyttää leasing-sopimuksensa ilman sanktioita.

Päätös sovinnon hyväksymisestä saadaan heinäkuun 26. päivä. Nähtäväksi kuitenkin jää, määräävätkö viranomaiset uusia rangaistuksia riippuen siitä, moniko ajoneuvo jää liikenteeseen korjaamattomana. Tämän lisäksi Volkswagenilla on edelleen hartioillaan useampi vireillään oleva oikeustapaus Saksassa ja Yhdysvalloissa.

Aiemmin tällä viikolla Saksan syyttäjänvirasto kertoi, että Volkswagenin entistä pääjohtajaa, Martin Winterkornia, epäillään markkinatilanteen manipuloinnista. Winterkorn ja Volkswagen viivyttelivät kertoessaan sijoittajille Yhdysvaltain ympäristöministeriön dieseleihin kohdistuvasta tutkinnasta. Todistajien ja todisteiden mukaan tieto odottavasta dieselmyrskystä liikkui yhtiön sisällä jo vuonna 2014, yli vuotta ennen skandaalin paljastumista.

Lähteet: Bloomberg, New York Times Kuva: Shutterstock

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen