22.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: korealaishybridi Kia Niro taistelee mielikuvia vastaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pieni katumaasturi Kia Niro nielaisi onnistuneesti hybriditekniikan. Hyvää: Toimivat sisätilat, luonteva vaihteisto, äänettömyys Huonoa: Puhdittomuus moottoritienopeuksissa. Hybridiautojen kysyntä kasvaa, joten tarjontaa on oltava enemmän ja monipuolisemmin. Tähän saumaan iskee Kia, joka on ensimmäisenä valmistajana yhdistänyt crossover-korin ja hybriditekniikan. Mallinimen Niro saanut uutuus yrittää poistaa ne kielteiset mielikuvat, joiden varjolla jotkut kuluttajat ovat jättäneet ostamatta joko katumaasturin tai hybridin. Eli auto ei saa olla kömpelö kaupunkioloissa, muotoilultaan tylsä eikä bensasyöppö. Hyundai Motors -konserniin kuuluvaa Kiaa voi onnitella jo nyt: Koreassa on kehitetty pehmeästi käyttäytyvä, kiinnostava ja Suomessakin hyville myyntiluvuille yltävä katumaasturi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leppoisuutta arkeen Kia Nirossa on paljon samaa perustekniikkaa kuin sisaryhtiö Hyundain uudessa Ioniqissa. Niro ja Ioniq ovat kuitenkin niin erilaiset tuotteet, etteivät ne suuremmin syö toistensa suosiota. Niro on arkikäytön ja ajamisen mukavuuteen painottuva auto, joka on suunnattu ennen muuta keskikokoisille ja pienille perheille. Auton suuri plussa on, että Kia on alusta lähtien tiennyt, mitä tuotantolinjan on tarkoitus suoltaa. Vaikka toinen kuljettajan käytössä olevista ajotiloista on nimeltään Sport, ei Niro yritä olla sporttinen, vaan se tyytyy olemaan leppoisa ja taloudellinen arkikuljetin. Leppoisaa fiilistä tuovat mainio jousitus ja huomaamattomasti toimiva vaihteisto. Pitkä akseliväli (2,7 metriä) on puolestaan sallinut muhkeat sisätilat, jotka tekevät sekä edessä että takana matkustamisesta miellyttävää. Tavaratilaa on 427 litraa. Turvallisuusvarusteista voi annostella lisää huolettomuutta, mutta niistä osa on lompakkoa koettelevia lisävarusteita. Esimerkiksi mukautuvaan vakionopeussäätimeen kannattaa ostajan vähän lisäeuroja kuitenkin kaivaa. Hiljainen voimanlähde Vapaasti hengittävä bensiinimoottori (1,6 GDI) ja sähkömoottori tuottavat 141 hevosvoiman yhteistehon. Vääntöä on riittämiin, mutta kiihdytyksissä moottoritiellä rytminvaihdokset tuntuvat laiskoilta. Niro ilahduttaa hiljaisuudellaan. Käyntiäänestä ei aina voi edes päätellä, viekö autoa bensiini- vai sähkömoottori. Voimalinjoja on Niroon tarjolla vain yksi. Euroopan ensiesittelyssä Kian edustajat pitivät mahdollisena, että hybridin rinnalle joskus tulee täyssähköinen Niro. Hybridi-Niroon on saatavilla vetokoukku, joka mahdollistaa 1300 kilon vetokyvyn. Kia Nirolle ilmoitetaan 3,8 litran keskikulutus ja 88 gramman hiilidioksidipäästöt. Koeajossa kulutus huitelee noin puolitoista litraa ilmoitettuja ylempänä. Hinnat alkavat 27 990 eurosta. Suomessa maahantuoja arvelee suosikiksi nousevan EX-varustelun, jonka hinta on noin 31 000 euroa. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Kia Kia Niro 1.6 GDI EX DCT Hinta alkaen 30 990 € Moottori Bensiinimoottori, 1580 cm³, 4 sylinteriä, (105 hv/78 kW, 147 Nm), sähkömoottori (43 hv/32 kW, 170 Nm), litium-ioni-polymeeri akku (1,56 kWh), kuusinopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 105 kW (141 hv) Vääntö 265 Nm Vääntö 265 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 88 g/km Mitat pituus 4335 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2700 mm Ecotest Ei testattu Takuu Takuu 7v/150000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology - ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku