22.7.2016

Koeajo: korealaishybridi Kia Niro taistelee mielikuvia vastaan

Kia Niro

Pieni katumaasturi Kia Niro nielaisi onnistuneesti hybriditekniikan. Hyvää: Toimivat sisätilat, luonteva vaihteisto, äänettömyys Huonoa: Puhdittomuus moottoritienopeuksissa.

Hybridiautojen kysyntä kasvaa, joten tarjontaa on oltava enemmän ja monipuolisemmin. Tähän saumaan iskee Kia, joka on ensimmäisenä valmistajana yhdistänyt crossover-korin ja hybriditekniikan.

Mallinimen Niro saanut uutuus yrittää poistaa ne kielteiset mielikuvat, joiden varjolla jotkut kuluttajat ovat jättäneet ostamatta joko katumaasturin tai hybridin. Eli auto ei saa olla kömpelö kaupunkioloissa, muotoilultaan tylsä eikä bensasyöppö.

Hyundai Motors -konserniin kuuluvaa Kiaa voi onnitella jo nyt: Koreassa on kehitetty pehmeästi käyttäytyvä, kiinnostava ja Suomessakin hyville myyntiluvuille yltävä katumaasturi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Leppoisuutta arkeen

Kia Nirossa on paljon samaa perustekniikkaa kuin sisaryhtiö Hyundain uudessa Ioniqissa. Niro ja Ioniq ovat kuitenkin niin erilaiset tuotteet, etteivät ne suuremmin syö toistensa suosiota.

Kia Niro
Niro on arkikäytön ja ajamisen mukavuuteen painottuva auto, joka on suunnattu ennen muuta keskikokoisille ja pienille perheille. Auton suuri plussa on, että Kia on alusta lähtien tiennyt, mitä tuotantolinjan on tarkoitus suoltaa. Vaikka toinen kuljettajan käytössä olevista ajotiloista on nimeltään Sport, ei Niro yritä olla sporttinen, vaan se tyytyy olemaan leppoisa ja taloudellinen arkikuljetin.

Kia Niro
Leppoisaa fiilistä tuovat mainio jousitus ja huomaamattomasti toimiva vaihteisto. Pitkä akseliväli (2,7 metriä) on puolestaan sallinut muhkeat sisätilat, jotka tekevät sekä edessä että takana matkustamisesta miellyttävää. Tavaratilaa on 427 litraa.

Turvallisuusvarusteista voi annostella lisää huolettomuutta, mutta niistä osa on lompakkoa koettelevia lisävarusteita. Esimerkiksi mukautuvaan vakionopeussäätimeen kannattaa ostajan vähän lisäeuroja kuitenkin kaivaa.

Hiljainen voimanlähde

Vapaasti hengittävä bensiinimoottori (1,6 GDI) ja sähkömoottori tuottavat 141 hevosvoiman yhteistehon. Vääntöä on riittämiin, mutta kiihdytyksissä moottoritiellä rytminvaihdokset tuntuvat laiskoilta.
Niro ilahduttaa hiljaisuudellaan. Käyntiäänestä ei aina voi edes päätellä, viekö autoa bensiini- vai sähkömoottori.

Voimalinjoja on Niroon tarjolla vain yksi. Euroopan ensiesittelyssä Kian edustajat pitivät mahdollisena, että hybridin rinnalle joskus tulee täyssähköinen Niro.
Hybridi-Niroon on saatavilla vetokoukku, joka mahdollistaa 1300 kilon vetokyvyn.

Kia Niro
Kia Nirolle ilmoitetaan 3,8 litran keskikulutus ja 88 gramman hiilidioksidipäästöt. Koeajossa kulutus huitelee noin puolitoista litraa ilmoitettuja ylempänä.

Hinnat alkavat 27  990 eurosta. Suomessa maahantuoja arvelee suosikiksi nousevan EX-varustelun, jonka hinta on noin 31 000 euroa.

Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Kia

Kia Niro 1.6 GDI EX DCT

Hinta alkaen

30 990 €

Moottori

Bensiinimoottori, 1580 cm³, 4 sylinteriä, (105 hv/78 kW, 147 Nm), sähkömoottori (43 hv/32 kW, 170 Nm), litium-ioni-polymeeri akku (1,56 kWh), kuusinopeuksinen kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto

Teho

105 kW (141 hv)

Vääntö

265 Nm

Vääntö

265 Nm

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,5 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 3,8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

88 g/km

Mitat

pituus 4335 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1535 mm, akseliväli 2700 mm

Ecotest

Ei testattu

Takuu

Takuu 7v/150000 km

Luetuimmat