Kookas katumaasturi Ford Explorer: jenkkisuosikki hybridisoituu Eurooppaan
Yhdysvaltojen myydyimpiin kuuluva katumaasturi Ford Explorer saapuu Eurooppaan hybridivoimalinjan turvin. Tilaa kookkaasta katumaasturista löytyy jopa seitsemälle.
Yhdysvalloissa vuosikaudet suosiota nauttinut Ford Explorer saapuu nyt Eurooppaan. Valmistaja kertoi asiasta tiistaina ”Go Further” -liikkuvuustapahtumassa Amsterdamissa ja tapahtuman teeman mukaisesti Explorer saapuukin Eurooppaan hybridivoimalinjan turvin. Kookas katumaasturi tarjoaa tilat jopa seitsemälle.
Ford Explorerin Eurooppa-version avaimena on 350 hevosvoiman 3,0-litrainen EcoBoost V6 bensiinimoottori, jonka parina on 100 hevosvoiman sähkömoottori. Lataushybridin akun koko on 13,1 kWh ja Explorer kykenee noin 40 kilometrin ajoon pelkän sähkön turvin. Järjestelmän yhteisluvut ovat 450 hevosvoimaa tehoa ja 840 newtonmetriä vääntöä. Vaihteistona on Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto ja neliveto on toteutettu mekaanisesti. Vetokyky on 2 500 kilogrammaa. Fordin siteeraama alustava kulutuslukema on 3,4 litraa per 100 kilometriä (78 g/km CO2).
– Explorer on seikkailumielisille perheille suunniteltu todellinen SUV, joten oli selvää, että myös Explorerin ladattavaan hybridimalliin oli saatava voimalinja, jolla voi vetää niin venettä kuin hevoskärryäkin. Valitsimme tarkoituksella rinnakkaishybriditekniikan, jonka avulla kuljettajalla on tarvittaessa käytössään koko 450 hv:n teho ja 840 Nm:n vääntö. Lisäsimme autoon vielä kuolleen kulman varoitusjärjestelmästämme entistä kehittyneemmän version, jonka kantama kattaa 10-metrisen perävaunun, kertoi Matthias Tonn, Explorer Chief Programme Engineer, Europe.
Yhdysvaltain Explorerin perusteella auto on noin 5,05 metriä pitkä, 2,0 metriä leveä ja 1,80 metriä korkea. Voimakas keulailme muistuttaa Range Roveria, kun taas kolmannen sivuikkunan muoto tuo mieleen Mercedeksen GLE-katumaasturin. Vannekoko on 20 tuumaa. Myös Euroopan malliversio tullaan valmistamaan Yhdysvalloissa.
Koeistumisella tilaa on enemmän kuin riittävästi erillisistuimilla toteutetulla keskirivilläkin, eikä aikuisten sijoittaminen kolmannellekaan istuinriville ole mahdoton ajatus. Tavaratilassa sijaitsevat vakiovarusteiset lisäistuimet kääntyvät esiin sähköisesti.
Molemmat takaistuinrivit kaadettuna Exploreriin mahtuu 2 274 litraa tavaraa. Sisustassa on kiinnitetty huomiota säilytystiloihin, joten koloja ja lokeroita löytyy 123 litran edestä, sisältäen 12 mukitelinettä. Etuistuimilla laatuvaikutelma ja ergonomia ovat tyypillistä Fordia, joten yllätyksiä ei liene luvassa. Kojelaudassa sijaitseva Sync 3- tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on varusteversiosta riippuen kahdeksan- tai kymmentuumainen, digitaalimittariston näytön ollessa 12,3 tuumaa.
Kuljettajaa avustetaan työtehtävissä muun muassa maaston- ja ajotilanteen mukaan valittavilla ajotiloilla, alamäkiavustimella, Active Park Assist 2 -pysäköintiavustimella, kuolleen kulman ja risteävän liikenteen varoituksilla, kaista-avustimilla ja automaattisella hätäjarrutustoiminnolla, joka tunnistaa jalankulkijat ja reagoi myös peruutettaessa lähestyviin esteisiin. Mukavuusvarusteista Ford Explorerista löytyy muun muassa älypuhelimen latausalusta, lämmitetty ohjauspyörä, keskirivin aurinkoverhot ja vähintään 800 watin 12 kaiuttimen B&O-äänentoistojärjestelmä.
– Valtava karisma ja ennenkokemattoman vaikuttava ulkoasu ovat uuden Explorer lataushybridimme vakiovarusteita. Tarjolla olevat, toisistaan selvästi erottuvat ST-Line- ja Platinum-versiot antavat asiakkaille mahdollisuuden löytää juuri itselleen sopiva vaihtoehto, Tonn kommentoi.
Muhkea Ford Explorer nähdään Euroopassa myöhemmin tänä vuonna.
Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Ford
Muokattu 6.4.2019: korjattu virheellinen tieto Yhdysvaltain hybridiversiosta