21.5.2016 Ajoneuvot Koeajo: kookas ja äänetön – uusi Ford Edge -katumaasturi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Edge -katumaasturissa dieselmoottorin elämöinti on häivytetty olemattomiin. Hyvää: äänettömyys, tavaratila, ohjaus. Huonoa: persoonattomuus, ei osaa suomea. Uusi Ford Edge on kookas katumaasturi. Se on 29 senttiä pidempi kuin pikkuveli Kuga, joten kokoero on selvä. Suuremmasta pituudesta pääsevät nauttimaan myös matkustajat, joita ei ahtaus vaivaa, mutta ero näkyy ennen kaikkea tavaratilassa. Edgen takaistuinten taakse saa näkösuojan alle 602 litran edestä kuljetettavaa, joten farkkumainen ruuma on lähes 200 litraa isompi kuin Kugassa. Takaistuimet saa kaadettua helposti tavaratilan painikkeesta. Suksiluukkua ei valitettavasti ole. Edge on hyvällä tavalla suuren tuntuinen myös ratin takana. Itsetuntoa pönkittävät voimakkaat pokkaukset konepellissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ei taida suomea Äänieristys vaikuttaa niin onnistuneelta, että auto tuntuu kulkevan todellista hitaammin. Kahden turbon dieselmoottorin mökä on häivytetty olemattomiin, eikä ainakaan tasaisella asvaltilla ääniä kuulu juuri muualtakaan. Huvittavaa hiljaisuuden keskellä on, että liikennevaloihin pysähtyessä tarkkakorvainen voi havahtua polttoaineen hölskymiseen tankissa. Äänimaailmassa häiritsevää olivat ainoastaan navigaattorin toistuvat tuuttaukset risteyksissä. Ford ei ole opettanut autoilleen vielä suomea, mikä sekään ei ole hyvä asia. Tiessä vankasti pysyvään autoon sopii hyvin tanakka ohjaus. Koeajamassamme Sport-varustellussa autossa oli mukautuva ohjaus, joka säätää automaattisesti ohjauksen välityssuhdetta nopeuden mukaan. Se tekee ajamisesta miellyttävää myös kaupunkioloissa. Yhteinen perusrakenne Edge on tehty samalle pohjalevylle kuin Espanjassa valmistettavat Mondeo, S-Max ja Galaxy. Sisälläkin näkymä on yhteneväinen isojen sisarmallien kanssa. Se on autonvalmistajan kustannusten kannalta ymmärrettävää, mutta autoilijan silmissä hieman tylsää. Istumakorkeus on viitisen senttiä korkeampi kuin tila-auto S-Maxissa, joten näkyvyys eteen ja sivuille on parempi. Lisäksi S-Maxissa etupilarit ovat tila-autoille tyypillisesti kaksiosaiset, Edgessä etuviistoon näkemistä peittää vain yksi leveähkö tolppa kummallakin puolella. Etuistuimissa on hyvä sivuttaistuki ja kääntyvä pääntuki, joten ajoasennosta saa hyvän. Kyynärnoja etuistuinten välissä on turhan korkea. Ulkoa Edge erottuu muusta Ford-porukasta mahtailevalla jäähdyttimen säleiköllä, jota Fordilla kutsutaan nimellä Superman Grille – Teräsmiehen Maski. Se on vähän turhan värikäs ilmaus, mutta on siinä sentään yritystä. Myös perävalot ovat Edgessä erottuvat, mikäli ne ovat päällä. Ledit kulkevat koko perän poikki, joten pimeässä auto näkyy hyvin. Vain yksi moottori Suomeen Edgeä tuodaan vain yhdellä dieselmoottorilla ja kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla. Varustetasoja on kaksi, joilla on hintaeroa vajaat 2 000 euroa. Sportissa alusta on rahtusen matalampi, mutta silläkin tuntui pärjäävän kohtuullisesti juurakkojen peittämällä metsäautotiellä. Älykäs neliveto kuljettaa autoa enimmäkseen etupyörien voimin, mutta puolet potkusta saadaan tarvittaessa myös taakse. Noin 60 000 euron hintaluokassa on vauraalle väestönosalle monta hyvää tarjokasta, joten Edgellä riittää kilpailijoita. Kysymys kuuluu: riittääkö tulokkaan karisma? Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Ford Edge 2.0 TDCi PowerShift AWD Sport Hinta alkaen 61 611 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, 2 ahdinta, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 154 kW (210 hv), 3750 r/min Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Vääntö 450 Nm (2000–2250 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Huippunopeus 211 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 152 g/km Mitat pituus 4808 mm, leveys 1928 mm, korkeus 1692 mm, akseliväli 2849 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt