19.11.2018

Konseptimallista tuotantoon v. 2019 – MV Agusta Superveloce 800

MV Agusta Superveloce 800

Uudessa MV Agusta Superveloce 800:ssa yhdistyy 1970-luvun muotoilu ja nykyajan tekniikka.

Italialaisen MV Agustan juuret ovat vahvasti kilpailutoiminnassa. Merkin kulta-aikaa elettiin 1960-1970-luvuilla, ja yhteensä MV Agustalla on voitettu ratamoottoripyöräilyssä 38 kuljettajien ja 37 merkkimaailmanmestaruutta. Vankan kilpailuhistorian kunniaksi MV Agusta on suunnitellut Superveloce 800:n, jossa yhdistyy 1970-luvun muotoilu ja nykyajan tekniikka.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suorituskyky kohdallaan

Moottori, runko ja jarrut on lainattu sellaisenaan merkin sporttimalli F3 800:sta. Kolmisylinterinen rivimoottori tuottaa 148 hevosvoimaa, joka antaa vain 173 kiloa painavalle pyörälle mainion suorituskyvyn.

MV Agusta Superveloce 800

1970-luvun henkeä huokuva kate on sulavalinjainen mutta sen suunnittelussa ei ole toiminnallisuutta unohdettu. Valmistajan mukaan kate muodostaa ”toisen ihon” moottorin ja rungon ympärille. Etukatteeseen on upotettu klassisen pyöreä ajovalo, joka kuitenkin kätkee sisäänsä modernia tekniikaa led-ajovalon ja led-päiväajovalon muodossa. Sama pyöreä muotokieli on otettu käyttöön myös takakatteen ja -valon muotoilussa. Vanhojen kolmisylinteristen MV Agustojen tapaan pakoputkisto on 3-1-3-tyyppinen, jossa kaksi vaimentimista on sijoitettu pyörän oikealle puolelle.

MV Agusta Superveloce 800

Tuotantoon 2019 jälkimmäisellä puoliskolla

Istuinkorkeus sekä jalkatappien ja ohjaustangon sijainti on kopioitu suoraan F3-mallista, joten ajoasentokin on sama. Ergonomiaa on mahdollisuus räätälöidä kuljettajan mukaan, sillä jalkatapit ovat säädettävät. MV Agusta ilmoittaa, että nyt konseptimallina esitelty Superveloce 800 tulee tuotantoon vuoden 2019 jälkimmäisellä puoliskolla.

MV Agusta Superveloce 800

MV Agusta Superveloce 800

  • Moottori: 3-sylinterinen rivimoottori
  • Iskutilavuus: 798 cc
  • Teho: 148 hv / 13 000 r/min
  • Vääntö: 88 Nm / 10 600 r/min
  • Kuivapaino: 173 kg

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat