Ajoneuvot | Konsepti | Uutinen | 28.8.2018

Konseptiauto Audi PB18 e-tron nauraa autonomialle

Sähköllä liikutaan erittäinkin sporttisesti, mutta autonomiavouhotusta ei ajamiseen suunnitellusta Audi PB18 e-tronista löydy.

Jaa artikkeli

Tulevaisuus lupailee usein sähköä ja autonomiaa, mutta Pebble Beachin tapahtumaviikolla esitelty Audi PB18 e-tron keskittyy vain toiseen. 4,53 metriä pitkä konseptiauto on kaksi metriä leveä ja tasan 1,15 metriä korkea – tai siis oikeastaan matala. Akseliväli on 2,70 metriä. Pebble Beachin lisäksi PB18 e-tronin nimi viittaa Le Mansissakin useasti menestyneeseen R18 e-tron -kilpuriin.

Audi PB18 e-tron

Konseptiauton sukupuusta löytyy viime vuonna esitelty Audi Aicon. Autonomiakonseptin kanssa yhteistä on tulevaisuuteen tähtäävä voimalinja ja tietyt tyylilliset elementit, mutta autonomiakysymyksessä mallit poikkeavat toisistaan. Audi Sportin konseptiluomus on autonomiatasoltaan vitsikkäästi ”taso nolla”, Level Zero, eli kuljettaja on äärimmäisen tarpeellinen komponentti kaikkina hetkinä. Konseptiautoa onkin visioitu tulevaisuuden rataleluksi. Merkittävin yksittäinen kikka on tapa, jolla kuljettajan työpiste voidaan siirtää tavanomaisesta reunapaikasta keskelle autoa harvinaisimpien superautojen tavoin. Työpisteen siirtäminen onnistuu helposti, sillä hallintalaitteiden mekaaniset liitokset ovat vaihtuneet puhtaasti sähköisiin.

Audi PB18 e-tron

Kuljettajan ajopiste siirrettynä keskelle autoa.

Pelkäksi rata-aseeksi PB18 e-tron on kuitenkin hiukan pitkänmuotoinen, mutta Audin mukaan shooting brake -henkiseen koriin on jemmattu myös 470 litraa tavaratilaa, yhdistäen farkun ja coupén parhaat puolet. Audin mukaan auton mukana tulee räätälöity matkalaukkusarja, vaikka yhtiö epäilee tavaroiden koostuvan useimmiten vain kypärästä ja ajohaalareista. Valoissa on hyödynnetty niin uusinta OLED-tekniikkaa kuin R18-kilpurissa kokeiltuja laservaloja. Audin tuttu Singleframe-keulamaski on sekin saanut uudet mittasuhteet räväkässä konseptiautossa. Vanteet ovat 22-tuumaiset, rengaskoon ollessa edessä 275/35 ja takana 315/30.

Audi PB18 e-tron

Voimalinjaltaan Audi PB18 e-tron on ”kuin keskimoottorinen urheiluauto”, joten auton painopiste on istuinten takapuolella. Kuljettajan hallinnassa on 500 kilowattia tehoa, joka voidaan tosin hetkellisesti korottaa 570 kilowattiin (n. 770 hv). Nelivedon jako on 150 kW etuakselille ja 350 kilowattia taka-akselille. Järjestelmän yhteisvääntö on 830 newtonmetriä. Riittävien voimavarojen turvin auto kiihtyy 0–100 km/h ”hiukan yli kahdessa sekunnissa”. Hiilikuidun, alumiinin ja komposiittimateriaalien ansiosta konseptiauton painon lupaillaan pysyvän 1 550 kilogramman kevyemmällä puolella.

Audi PB18 e-tron

Voimvarantona sähköautolla on nestejäähdytteinen kiinteän katalyytin (solid-state) akusto, jonka kapasiteetti on 95 kWh. WLTP-syklillä mitattuna virtaa riittää yli 500 kilometrin kulkemiseen. Järjestelmä on valmiiksi suunniteltu 800 voltin latausjännitteelle, jonka turvin täyteen lataamiseen kuluu ”noin 15 minuuttia”. Lataaminen voidaan suorittaa myös langattomasti Audi Wireless Charging -järjestelmällä. Luonnollisesti täyssähköauto panostaa merkittävästi myös energian takaisinkeruuseen, joten kookkaita tavallisia jarruja hyödynnetään vain voimakkaimmissa jarruissa.

Audi PB18 e-tron

Kuljettajan työpiste perinteisellä paikallaan.

Audille PB18 e-tron tarjoaa Aiconista ja Elainesta poikkeavan näkemyksen tulevaisuuden liikkuvuudesta. Digitaalisten liikkumispalveluiden muuttaessa maisemaa kaikkien käyttäjien liikkumisen tarpeet tuskin tulevat täytetyiksi vain yhdenlaisella kulkimella.

Audi PB18 e-tron

Lähde ja kuvat: Audi

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Audi