28.8.2018 Ajoneuvot Konseptiauto Audi PB18 e-tron nauraa autonomialle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköllä liikutaan erittäinkin sporttisesti, mutta autonomiavouhotusta ei ajamiseen suunnitellusta Audi PB18 e-tronista löydy. Tulevaisuus lupailee usein sähköä ja autonomiaa, mutta Pebble Beachin tapahtumaviikolla esitelty Audi PB18 e-tron keskittyy vain toiseen. 4,53 metriä pitkä konseptiauto on kaksi metriä leveä ja tasan 1,15 metriä korkea – tai siis oikeastaan matala. Akseliväli on 2,70 metriä. Pebble Beachin lisäksi PB18 e-tronin nimi viittaa Le Mansissakin useasti menestyneeseen R18 e-tron -kilpuriin. Konseptiauton sukupuusta löytyy viime vuonna esitelty Audi Aicon. Autonomiakonseptin kanssa yhteistä on tulevaisuuteen tähtäävä voimalinja ja tietyt tyylilliset elementit, mutta autonomiakysymyksessä mallit poikkeavat toisistaan. Audi Sportin konseptiluomus on autonomiatasoltaan vitsikkäästi "taso nolla", Level Zero, eli kuljettaja on äärimmäisen tarpeellinen komponentti kaikkina hetkinä. Konseptiautoa onkin visioitu tulevaisuuden rataleluksi. Merkittävin yksittäinen kikka on tapa, jolla kuljettajan työpiste voidaan siirtää tavanomaisesta reunapaikasta keskelle autoa harvinaisimpien superautojen tavoin. Työpisteen siirtäminen onnistuu helposti, sillä hallintalaitteiden mekaaniset liitokset ovat vaihtuneet puhtaasti sähköisiin. Kuljettajan ajopiste siirrettynä keskelle autoa. Pelkäksi rata-aseeksi PB18 e-tron on kuitenkin hiukan pitkänmuotoinen, mutta Audin mukaan shooting brake -henkiseen koriin on jemmattu myös 470 litraa tavaratilaa, yhdistäen farkun ja coupén parhaat puolet. Audin mukaan auton mukana tulee räätälöity matkalaukkusarja, vaikka yhtiö epäilee tavaroiden koostuvan useimmiten vain kypärästä ja ajohaalareista. Valoissa on hyödynnetty niin uusinta OLED-tekniikkaa kuin R18-kilpurissa kokeiltuja laservaloja. Audin tuttu Singleframe-keulamaski on sekin saanut uudet mittasuhteet räväkässä konseptiautossa. Vanteet ovat 22-tuumaiset, rengaskoon ollessa edessä 275/35 ja takana 315/30. Voimalinjaltaan Audi PB18 e-tron on "kuin keskimoottorinen urheiluauto", joten auton painopiste on istuinten takapuolella. Kuljettajan hallinnassa on 500 kilowattia tehoa, joka voidaan tosin hetkellisesti korottaa 570 kilowattiin (n. 770 hv). Nelivedon jako on 150 kW etuakselille ja 350 kilowattia taka-akselille. Järjestelmän yhteisvääntö on 830 newtonmetriä. Riittävien voimavarojen turvin auto kiihtyy 0–100 km/h "hiukan yli kahdessa sekunnissa". Hiilikuidun, alumiinin ja komposiittimateriaalien ansiosta konseptiauton painon lupaillaan pysyvän 1 550 kilogramman kevyemmällä puolella. Voimvarantona sähköautolla on nestejäähdytteinen kiinteän katalyytin (solid-state) akusto, jonka kapasiteetti on 95 kWh. WLTP-syklillä mitattuna virtaa riittää yli 500 kilometrin kulkemiseen. Järjestelmä on valmiiksi suunniteltu 800 voltin latausjännitteelle, jonka turvin täyteen lataamiseen kuluu "noin 15 minuuttia". Lataaminen voidaan suorittaa myös langattomasti Audi Wireless Charging -järjestelmällä. Luonnollisesti täyssähköauto panostaa merkittävästi myös energian takaisinkeruuseen, joten kookkaita tavallisia jarruja hyödynnetään vain voimakkaimmissa jarruissa. Kuljettajan työpiste perinteisellä paikallaan. Audille PB18 e-tron tarjoaa Aiconista ja Elainesta poikkeavan näkemyksen tulevaisuuden liikkuvuudesta. Digitaalisten liikkumispalveluiden muuttaessa maisemaa kaikkien käyttäjien liikkumisen tarpeet tuskin tulevat täytetyiksi vain yhdenlaisella kulkimella. Lähde ja kuvat: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?