16.11.2018

Kolmoskatras laajenee: uuden sukupolven BMW 330e

BMW 330e

Huomattavasti aiempaa suurempi akku siivittänee BMW 330e:n entistä pidemmälle täyssähköisesti.

BMW:n nykytyyliin mallitunnuksen 330 perässä oleva e-kirjain paljastaa auton ladattavaksi hybridiksi.

Konsepti on edeltäjästä tuttu: turboahdettu kaksilitrainen nelisylinterinen bensiinimoottori (184 hv) saa lisä tehoa sähkömoottorilta (68 hv jatkuva, 109 hv piikkiteho). Veto viedään 8-portaisen vaihteiston läpi takapyörille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Isompi akku

Numeroita sukupolvenvaihdos on toki muuttanut. Hybridikäytössä kovin juttu on akun kasvaminen 7,7 kilowattitunnista 12 kilowattituntiin. Valmistajan mukan tämä riittää 60 kilometrin sähköajoon, tosin lukema perustuu takaisinlaskettuun NEDC-sykliin, ei uuteen ja todenmukaisempaan WLTP-mittaukseen.

Täyssähköllä BMW kertoo auton kykenevän nyt 140 km/h nopeuteen, kun edellisen F30-sukupolven 330e pääsi 120 kilometriä tunnissa. BMW ei ole vielä julkistanut tietoja auton latauksen nopeudesta.

BMW 330e

Piikkitehoa XtraBoostilla

Hybridijärjestelmä tarjoaa 252 hevosvoiman yhteistehon, joka voidaan kuitenkin korottaa peräti 41 hevosvoimalla BMW:n XtraBoost-teknologialla. Käytännössä kyse on sähkömoottorin lyhytaikaisen 109 hevosvoiman piikkitehon hyödyntämisestä.

BMW:n lehdistötiedote kertoo hybridikokemuksen saavan lisää ”syvyyttä myös mallikohtaisella äänisuunnittelulla, joka kattaa tunteita herättävää moottoriääntä myös auton sisällä”.

330e:n akku on sijoitettu takaistuimen alle ja polttoainesäiliö löytyy taka-akselin päältä. Tehtaan mukaan järjestelyllä minimoitiin hybriditeknologian vaatima lisä, ja tavaratilan kooksi kerrotaan 375 litraa.

BMW 330e

BMW kertoo uutuuden keskikulutukseksi 1,7 l/100 km ja hiilidioksidipäästöiksi 39 g/km. Nämäkin lukemat perustuvat vielä takaisinlaskettuun NEDC-sykliin.

BMW kertoo ensiesittelevänsä uuden 330e-mallin kesällä 2019.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW

Luetuimmat