3.4.2019

Kolmesti hybridi: uusi Ford Kuga tuo tekniikkaa ja tilaa

uusi Ford Kuga

Kasvaneiden mittojen ohessa uusi Ford Kuga tuo tarjolle koko kattauksen hybridivaihtoehtoja.

Suosittu katumaasturi Ford Kuga siirtyy seuraavaan mallipolveen uusien mittasuhteiden siivittämänä. Pinnan alla uusi Kuga on ensimmäinen Fordin katumaastureista, joka perustuu Focuksen tavoin uuteen C2-pohjarakenteeseen. Uudistuneen rakenteen ansiosta elopainosta on lähtenyt jopa 90 kilogrammaa edeltäjään nähden. Lihakset puolestaan näkyvät 10 prosenttia kasvaneena korin vääntöjäykkyytenä.

uusi Ford Kuga

Ulkoisesti uusi Ford Kuga onkin selvästi sukua Focukselle ja varsinkin Focus Activelle, vaikka tuulilasin linjakas kulma saa keulan vaikuttamaan muuhun autoon nähden irralliselta. Ajoneuvon pituudessa kasvua on tullut peräti 89 millimetriä, josta 20 mm juontuu pidemmästä akselivälistä. Leveyttä on venytetty sitäkin 44 millimetirä ja valmistajan mukaan kasvaneet mitat tuntuvat erityisesti matkustajien väljempinä oloina aina hartiatilasta alkaen. Kattolinjaa on hivutettu 20 mm alemmas, mutta tästä huolimatta uutuudessa pitäisi olla 13 mm enemmän pääntilaa kuin edellisen polven Kugassa.

uusi Ford Kuga

Ajan henkeen kuuluvasti Kuga on pakattu täyteen uusinta teknologiaa. Kojelaudassa on 8-tuumainen kosketusnäyttö (Sync 3) ja järjestelmä tukee Apple CarPlaytä ja Android Autoa vakiovarusteisesti. Tarjolla on myös FordPass Connect -nimellä kulkeva etähallintamahdollisuus älypuhelinsovellusta käyttäen. Mittaristossa on 12,3-tuumainen näyttö, jonka sulavasta integroinnista kojelautaan Ford on erityisen ylpeä. Myös mittaristonäytön 24-bitin väriavaruus saa valmistajalta innostuneen maininnan. Pikaisella koeistumisella luvassa on Fordin tuttua ergonomiaa sekä hyvän viimeistelyn ja paikoin kovanpuoleisten muovilaatujen vaihtelua.

uusi Ford Kuga

Kuljettajaa avustetaan työtehtävissä muun muassa tuulilasin heijastusnäytöllä, joka on suunniteltu toimimaan myös polarisoivien aurinkolasien kanssa. Kuga on varustettu myös nopeusmerkkien tunnistusjärjestelmällä ja kaistanpitoavustimella. Mukautuva ajovalojärjestelmä on varustettu kameraan perustuvalla kaarrevalojärjestelmällä ja liikennemerkkien valoavulla. Tarjolla on myös ajotilanteen mukaan valittavia ajotiloja.

uusi Ford Kuga

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hybridi, hybridi, hybridi

Voimalinjojen osalta Ford panostaa nyt voimakkaasti hybridivaihtoehtoihin. Perinteisten bensiini- ja dieselmoottoreiden lisäksi Kuga-mallistosta tulee löytymään niin ladattava pistokehybridi, (täys)hybridi kuin dieselmoottorin yhteyteen istutettu kevythybridikin.

uusi Ford Kuga

Perinteistä polttomoottoriosastoa edustavat dieseleissä 180-hevosvoimainen 2,0-litrainen EcoBlue ja 1,5-litrainen EcoBlue (120 hv). Bensiinivalikoimassa on 1,5-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori 120 ja 150 hevosvoiman versioina. Kaikkia moottoreita on kehitetty edelleen paremman taloudellisuuden ja ajettavuuden saavuttamiseksi. Dieselmallien yhteydessä on saatavilla kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto ja tehokkaampi diesel on lisäksi varustettu nelivedolla.

uusi Ford Kuga

Hybrideistä miedoin on 150-hevosvoiman 2,0-litraisen dieselmoottorin yhteyteen kehitetty EcoBlue Hybrid. Starttimoottorin korvaavalla generaattoriyksiköllä ja 48 voltin sähköjärjestelmällä polttomoottoria avustava kokonaisuus pääsee noin 5,0 litran kulutukseen per 100 kilometriä, säästäen noin 0,7 litraa per 100 kilometriä pelkkään polttomoottoriin verrattuna.

uusi Ford Kuga

Kuga saa heti markkinoille tullessaan voimalinjavalikoimaansa lataushybridin. Kuga Plug-in Hybrid perustuu 2,5-litraisen Atkinson-syklillä käyvän bensiinimoottorin, sähkömoottorin ja 14,4 kWh litiumioniakuston yhteispeliin. Luvassa on 225 hevosvoiman yhteisteho ja noin 50 kilometrin toimintamatka pelkällä sähköllä ajettaessa. Akun lataaminen 3,6 kilowatin latausteholla vie noin neljä tuntia.

uusi Ford Kuga

Myöhemmin 2020 mallistoon liittyy vielä Kuga Hybrid, jonka hybridijärjestelmä toimii ilman ulkoista lataamista. Polttomoottorina toimii jälleen 2,5-litrainen bensiinimoottori Atkinson-syklillä. Järjestelmän kokonaistehoksi on ilmoitettu 187 hevosvoimaa ja järjestelmä nähdään etuvedon lisäksi nelivetona automaattivaihteistolla varustettuna.

Ford Kuga tulee markkinoille tänä vuonna Titanium, ST-Line ja Vignale -malliversioina.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Lähde: Ford

Luetuimmat