Ajoneuvot | Moottoripyörät | 20.3.2019

Kolmella pyörällä kisakärkeen – Yamaha Niken johtopyöräksi Grand Tourille

Yamahan kolmipyöräinen Niken nähdään Ranskan ja Italian ympäriajojen sekä Espanjassa ajettavan La Vuelta -kilpailujen johtopyöränä seuraavan kolmen vuoden ajan.

Jaa artikkeli

Yamaha on solminut kolmivuotisen yhteistyösopimuksen legendaaristen Tour de France, Giro d’Italia ja La Vuelta -polkupyöräkilpailujen järjestäjien kanssa. Kilpailuiden järjestyistä vastaavien A.S.O.- sekä RCS Sports -organisaatioiden kanssa solmitun sopimuksen mukaan järjestäjät ottavat Yamaha Nikenin mainittujen kilpailujen viralliseksi johtopyöräksi kauden 2021 loppuun saakka.

Kolmipyöräisyydestä etua

Legendaariset Grand Tour -polkupyöräkilpailut ajetaan osin todella mutkaisilla ja korkeuseroiltaan jyrkillä vuoristotieosuuksilla. Tiestö yltää Italian ja Espanjan vuoristojen kapeilta serpentiiniteiltä Ranskan ja Pohjois-Belgian laaksojen pitkille suorille. Kahden kallistuvan etupyörän eli LMW-ohjausrakenteen (Leaning Multi-Wheel) ansiosta Yamaha Niken on parhaimmillaan näissä samoissa, suuresti vaihtelevissa olosuhteissa.

Ajettavuudeltaan Niken on kuin tavallinen moottoripyörä ja eikä sen ajaminen vaadi erityistä totuttelua. Siksi perinteisesti moottoripyörillä liikkuvilla kilpailujohdon ja -järjestäjien virkailijoiden sekä eri joukkueiden huoltohenkilöiden on helppo siirtyä käyttämään Yamaha Niken-moottoripyöriä.

Yamaha Niken

Moottoripyörillä liikkuvilla toimitsijoilla on suuri merkitys tapahtumien sujuvan kulun varmistamisessa. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on onnettomuustilanteissa ripeästi paikalle saatava ensiapu ja toinen tärkeä toimi on kilpailijoiden juoma- ja ravintohuolto sekä renkaiden vaihto. Toimitsijoiden sujuva liikkuminen karavaanin mukana on tärkeää esimerkiksi tuomaroinnin kannalta.

Kolmen Grand Tour -kilpailun yhteenlaskettu ajomatka on yli 10 000 kilometriä, ja kilpailujen järjestelyistä vastaavat A.S.O.- ja RCS Sport -organisaatioiden toimitsijat ajavat samaa matkaa kilpailijoiden kanssa.

Giro d’Italia

Italian ympäriajo eli Giro d’Italia polkaistaan vauhtiin 11. päivä toukokuuta. Järjestyksessä 102. Giro d’Italia käsittää 21 vaativaa osuutta ja matkaa kertyy 3 518 kilometriä. Kilpailijat polkevat päivittäin keskimäärin 167 kilometriä. Pääasiassa pohjoisen ja keskisen Italian vuoristoissa mutkittelevalla reitillä on useita vaativia nousuja.Kilpailun päätösetappi on Torricelle-radalla Veronassa kesäkuun 2. päivä.

Tour de France

Maantiepyöräilyn maailmanhuiput kokoontuvat 6. heinäkuuta Brysseliin maailman tunnetuimman polkupyöräkilpailun lähtöviivalle. Ranskan ympäriajo eli Tour de France ajetaan nyt 106. kerran. Sen 21 osuutta kulkevat Ranskan ja Belgian vaihtelevissa maisemissa. Kilpailu kiertää Ranskassa yhteensä 37 maakunnan alueella.

Kilpailun etapeista seitsemän on tasamaalla ja kaksi ajetaan aika-ajoina. Lisäksi kilpailussa on viisi mäkiosuutta ja seitsemän vuoristo-osuutta. Näistä viisi päättyy Ranskan korkeimpien vuorien huipulle.

La Vuelta

Kolmen Grand Tour -kilpailun sarjan päättää Espanjan La Vuelta 2019. Elokuun 24. päivänä starttaavan ja syyskuun 15. päivänä päättyvän kilpailun aikana kilpailijat polkevat yhteensä 21 osuutta ja kokonaismatkaa kertyy 3 272 kilometriä. Yamaha toimittaa kilpailun järjestävälle A.S.O.-organisaatiolle tarpeellisen määrän Niken-moottoripyöriä varmistamaan, että La Vuelta sujuu kitkattomasti.

Kilpailutoiminnan tukeminen sopii strategiaan.

Yamaha Niken

– Solmimamme sopimus kolmen merkittävän Gran Tour -polkupyöräkilpailun järjestäjien kanssa on erinomainen mahdollisuus esitellä Yamaha Nikenin monipuolisia ominaisuuksia maailmanlaajuiselle yleisölle. Kilpailutoiminta on aina ollut olennainen osa Yamahaa ja tämä sopimus antaa mahdollisuuden olla mukana tukemassa maailman suurimpien urheilutapahtumien sujuvaa toimintaa. Olen vakuuttunut, että Niken on juuri sellainen ajoneuvo, joka on omiaan näiden suurten polkupyöräkilpailujen huolto- ja toimihenkilöiden sujuvaan liikkumiseen hyvinkin vaativissa ja haastavissa olosuhteissa sanoo Yamaha Motor Europen pääjohtaja Eric de Seynes.

Teksti: Yamaha-tiedote Kuvat: Yamaha

Jaa artikkeli

Keskustelu