2.6.2016

Koko mallisto nyt nelivetoisena: lisäpitoa Jaguar XE:hen ja XF:ään

Jaguar AWD

Neliveto ei kangista, Jaguar tuntuu yhä takavetoiselle.

Jaguar tuo mieleen monta asiaa, mutta tuskin nelivetoa. Brittimerkki kuuluu kuitenkin harvalukuisten autonvalmistajien kerhoon, jotka tarjoavat nelivedon jokaiseen malliinsa.

Edustusauto XJ:n ja urheiluauto F-Typen lisäksi nelivetoa tarjotaan katumaasturi F-Paceen ja XE ja XF -sedaneihin.

Neliveto perustuu urheiluauto F-Typen tekniikkaan. Kahdeksanvaihteisen automaattivaihteiston perässä on jakolaatikko, josta voima ohjataan sähköohjatun monilevykytkimen kautta etutasauspyörästölle.

Jaguar XE
Jaguar XE 2.0d AWD on R Sport -varustelulla nautinto ajaa.

Lähtökohtaisesti Jaguarit etenevät takavedon turvin, mutta voimaa ohjataan eturenkaille ennakoidusti. Esimerkiksi liikkeellelähdössä ja täyskiihdytyksessä auto ohjaa voimaa etupyörille, jotta turhaa sutimista ei tapahtuisi.

Filosofialtaan neliveto muistuttaa BMW:n pitkittäiskoneisia xDrive-malleja. BMW:n tavoin Jaguarit käyttäytyvät pitävällä tienpinnalla takavetomaisesti.

Jaguar XE
Nelivetoa ei konepellin alta huomaa.

Kaksilitraisilla dieseleillä nelivedon vaikutusta on vaikea huomata kuivalla asfaltilla. Toisin sanoen: autot etenevät takavetomaisen ketterästi, mutta tiukoistakin serpentiineistä poistutaan vailla turhaa sutimista.

Erityisesti malliston pienimmän, Jaguar XE 2.0d R Sportin, ohjastaminen mutkaisilla vuoristoteillä on aidosti hauskaa. Miltäköhän nelivetoinen Jaguar XE S mahtaisi tuntua?

Jaguar AWD
XF on kuin suurennettu kopio pienestä XE:stä.

Suurempaan XF-sedaniin neliveto sopii aivan yhtä hyvin, mutta eri syistä. Urheilullisen etenemisen sijaan parempi vetopito tuo arvokkuutta ja mukavuutta liukkaassa kelissä etenemiseen.

Nelivedon todellinen toimivuus liukkaissa olosuhteissa saa kuitenkin odottaa ensi talveen.

Jaguar XE 20d AWD aut. hinnat alkavat 49 329 eurosta. Jaguar XF 20d AWD aut. alkaa 59 384 eurosta.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat