Ajoneuvot | Uutinen | 10.8.2016

Koko jengi huusi: Se on Mazda6!

Mazda6:n facelift tuo mukanaan aimo annoksen pieniä parannuksia sekä suuria lupaavan GVC-järjestelmän, joka rauhoittaa auton kulkua moottorin vääntömomenttia ohjaamalla.

Jaa artikkeli

Vuonna 2012 esitelty kolmannen sukupolven Mazda6 on saanut faceliftin, joka saapuu Euroopan mallistoon syksyn mittaan. Mallivuoden voimansiirtovalikoima koostuu kolmesta bensiinimoottorista (Skyactiv-G 2.0 145 ja 165 hevosvoiman versioina sekä Skyactiv-G 2.5 192-hevosvoimaisena) sekä Skyactiv-D 2.2 -dieselmoottorista, joka on tarjolla 150 ja 175 hevosvoiman versioina.

Mazda6 facelift

Mazda kertoo parantaneensa dieselin kaasuvastetta DE Boost Control -tekniikalla, joka tehostaa ahtopaineen ohjausta. Nakutuksen äänimaailmaa vastaan on puolestaan kaksi erillistä järjestelmää, jotka vaimentavat ääntä ja neutraloivat äänekkäimpiä värinöitä.

Äänieritystä on parannettu muutenkin, sillä parannetut ovitiivisteet, pienemmät koripaneelien välit ja uudet äänieristysmateriaalit tarjoavat Mazdan mukaan aiempaa hiljaisemman kulun. Tuulimelua vastaan auttavat laminoidut etusivuikkunat.

Mazda6 facelift

Merkittävin tekninen uutuus on Eurooppaan saapuva G-Vectoring Control -järjestelmä, jossa ajoneuvo käyttää moottorin ominaisuuksia koridynamiikan säätelyyn. Mazdan omissa demonstraatioissa GVC on tarjonnut vakaampaa kulkua erityisesti kaarreajossa sekä huonossa säässä. Tekniikassa hyödynnetään Skyactiv-moottoreiden säätyvyyttä siten, että moottorilta tulevaa vääntömomenttia säädellään ohjausliikkeiden perusteella. Mazdan mukaan tekniikka on maailmanuutuus sarjatuotantoautoissa.

Mazda6 facelift

Sisätiloissa on keskitytty kuljettajaan, sillä ohjauspyörä on saanut uuden muotoilun ja ADD-tuulilasinäyttö on päivitetty tarkkuuden ja värien osalta. Mittaristossa puolestaan on uusi 4,6-tuumainen monitoiminäyttö. Uutena korivärinä on Machine Grey (”Koneharmaa”).

Mazda6 facelift

Turvavarusteiden osalta Mazda6 jatkaa nykytrendien mukana, eli saatavilla on useita i-Activsense-turvajärjestelmiä. Näihin kuuluu Mazdan mukaan Euroopassa uusi liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä, joka tunnistaa nopeusrajoitusten lisäksi myös ajokieltomerkit. Järjestelmä antaa myös varoituksen, mikäli kuljettaja ylittää nopeusrajoituksen. Älykäs kaupunkijarrutustoiminto SCBS puolestaan korvaa infrapunalaserin etukameralla, jolloin toisten ajoneuvojen tunnistaminen sujuu laajemmalla nopeusalueella.

Mazda6 facelift

Eurooppaan uudistunut Mazda6 saapuu syksyn kuluessa.

Lähde ja kuvat: Mazda

Katso myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mazda