8.10.2017 Ajoneuvot Koenigsegg näpäyttää: Agera RS rikkoi Bugatti Chironin ennätyksen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bugatti Chironin 42 sekunnin spurtti 0–400–0 km/h aiheutti ruotslaisessa superautovalmistajassa lähinnä hymähtelyä. Maailman shokeeravimpiin autovalmistajiin kuuluva ruotsalainen Koenigsegg kertoi siirtäneensä hyperautojen 0–400–0 km/h -kokeen ennätystä merkittävästi suhteessa äärimmäiseen Bugatti Chironiin. Kiihdytystä ja jarrutusta yhdistävässä kokeessa Chiron kellotti ajan 42 sekuntia, mikä sai Bugatin juhlatuulelle Frankfurtin autonäyttelyssä. Nyt Koenigsegg Agera RS suoriutui 0–400 km/h:n kiihdytyksestä ja sen jälkeisestä jarrutuksesta takaisin nollaan 36,44 sekunnissa. 1 958 metrin kiihdytyksellä Agera RS suoritti 0–400 km/h kiihdytyksen 26,88 sekunnissa. Jarrutukseen ruotsalaiselta superautolta meni puolestaan 483 metriä ja 9,56 sekuntia. Kaikkiaan 0–400–0 km/h -kokeeseen vaadittiin 2 441 metriä toisen maailmansodan aikaista Vandelin kiitorataa. Vaatimattomasti Koenigsegg huomauttaa, että varsinainen suoritus oli 0–403–0 km/h, johon kului 37,28 sekuntia ja 2 535 metriä. Aiemmin Koenigsegg oli suunnitellut toteuttavansa testin sen erikoisella Regera-hybridimallilla ja ilmeisimmin ruotsalaisvalmistaja aikoo palata aiheeseen vielä myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Koenigsegg Agera RS Koenigseggin mukaan yhtiö päätti aiemmista suunitelmista huolimatta käyttää kokeeseen Agera RS:ää, joka oli varustettu "1MW" moottoripäivityksellä, joka toi ruotsalaiseen superautoon 1 360 hevosvoiman ja 1 371 newtonmetrin puhdin. Lisäksi autossa oli Koenigseggin lisävarusteinen ja poistettava turvakehikko. Valmistaja mainitsee ennätystiedoissa, että 2,8 kilometriä pitkä Vandelin entinen sotilaskiitorata on huonossa kunnossa ja tätä varten testikuljettaja Niklas Lilja joutui ohjailemaan Agera RS:ää jonkin verran. Aiemmin Koenigsegg oli testannnut autoa lähinnä noin 300 km/h nopeuksiin saakka sen omalla Ängelholmin testiradalla, joten valmistaja joutui hiukan ohjelmoimaan takaspoilerin toimintaa 400 km/h rajaa lähestyttäessä. Betonipohjainen kiitorata ei tarjonnut myöskään kovin hyvää pitoa, joten Agera RS:n luistonesto rajoitti etenemistä vielä vaihdettaessa kolmosvaihteelta neloselle 183 km/h nopeudessa. Perustaja Christian von Koenigsegg ja kuljetusteipeissä ennätyksen suorittanut Agera RS. – Unelmat VOIVAT tulla toteen. Tarina Daavidista ja Goljatista jatkaa resonointiaan. On niin tärkeää visualisoida panoksemme ja tuloksemme. Se antaa polttoainetta unelmoijille ja visionääreille, jotka pyrkivät tavoitteidensa toteuttamiseen. SINÄ VOIT TEHDÄ SEN, huolimatta siitä, miten mahdottomalta se vaikuttaa. Se on todennäköisesti kaikkein tärkein puoli ja lopputulos siitä, mitä me teemme täällä Koenigseggilla, intoili perustaja Christian von Koenigsegg. – Haluan kiittää työntekijöitämme, yhteistyökumppaneitamme ja kaikkia, jotka ovat mukana nykyisessä tehtävässämme. Erityiskiitoksen täytyy kuulua kuljettajallemme Niklas Liljalle siitä ohjaimissa nähdystä teräksisestä päättäväisyydestä, jolla muutimme selkeän mahdollisuuden totiseksi todeksi. Lähde ja kuvat: Koenigsegg Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku