16.12.2015 Ajoneuvot Koeajo: Yhä ristiriitainen Opel Insignia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Insignia kulkee nyt kokonaan uusien dieselien voimin. Hyvää: Ajoasento, ajettavuus, vaihteiston toiminta. Huonoa: Tavaratila, kojelaudan ergonomia, pintakova jousitus Opelin moottoriperhe on kokenut viime aikoina ison myllerryksen niin bensa- kuin dieselpuolellakin. Mallivuoden 2016 myötä myös suurimman mallin eli Insignian koko nakutarjonta edustaa uusinta Euro6 -päästörajat täyttävää sukupolvea. Miedompitehoiset Insignian dieselit ovat nyt 1,6-litraisia (120 tai 136 hv), ja huipulla on perusteellisesti uusittu kaksilitrainen (170 hv), joka korvasi vanhan samankokoisen ja -nimisen 195 hevosvoiman tuplaturbokoneen. Vaikka ahtimia on nyt vain yksi, huippuvääntö on ennallaan. Maastomaiseen Country Toureriin, joka eroaa perus-Insigniasta mm. vahvemmilla helmalevikkeillä ja 20 milliä korkeammalla maavaralla, on tarjolla vain näitä kaksilitraisia dieseleitä. Myös automaattivaihteisto on ostettavissa: sellainen oli etuvetoisen koeajoautommekin varusteena. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pumpulinpehmeä laatikko Vaihteisto edustaa perinteistä momentinmuunninmallia, ja vaikka se ei tunnetusti ole kaikkein taloudellisin vaihtoehto – etenkään, kun moottorin sammutusautomatiikka on vain manuaalimallin varuste – käyttömukavuudessa se hakkaa muut vaihteistotyypit mennen tullen. Moottorin voimavarat vastaavat teho- ja vääntölukemia, eli jalkoihin ei tarvitse jäädä, ja voimaa riittää ohituksiinkin. Vaihteiston pehmeyden ansiosta meno on hyvin vaivatonta ja eleetöntä, mutta samalla tietysti terävin potku suodattuu pois. Liikkeellelähdöt tapahtuvat riittävällä ripeydellä. Mitenkään erityisen superhiljainen uusi moottori ei ole, mutta värinät pysyvät kohtuullisen hyvin ulkona matkustamosta. Kaksi tasapainotusakselia auttavat osaltaan asiaa. Tosin esimerkiksi 80 km/h nopeusrajoitusalueella erottuu lievää jyrinää, kun kierrokset jäävät alle 1 500 r/min rajan. Se ergonomia, ne tilat Itse auto jättää vähän ristiriitaisen vaikutelman, kuten Opel Insignia on aina tehnyt. Ajettavuutta ei voi moittia, mutta jousituksen pintakovuudesta aiheutuvat tärinät harmittavat. Kuljettajan paikalla kaikki on ajoasennon puolesta hyvin, mutta kojelauta on paikoitellen aika sekava käyttää. Pari käytännön esimerkkiä: kojelaudan keskellä olevaa kosketusnäyttöä ja sen yläpuolella olevia nappuloita pitää kurotella, osa lämmityslaitteen nappuloista on vaikeakäyttöisiä hipaisukytkimiä, ja vakionopeudensäätimeen asetettua nopeutta voi säätää vain 5 km/h portain. Ei hyvä. Hämmennystä herättävät myös taka- ja tavaratilat auton ulkomittoihin nähden. Kun viisimetrisessä autossa on vain keskinkertaiset polvitilat ja kontti on typistetty liian massiivisilla sisäpaneeleilla ynnä hyötytilaa vievällä jättimäisellä takaluukulla, voidaan puhua huonosta tilankäytöstä. Teksti Jussi Saarinen Kuvat Lauri Ahtiainen Opel insignia country tourer 2.0 cdti at6 Hinta alkaen 36 859 € Moottori 1 956 cm³, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 125 kW (170 hv), 3 250 r/min Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Vääntö 400 Nm (1750–2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s Huippunopeus 215 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4913 mm, leveys 1856 mm, korkeus 1520 mm, akseliväli 2 737 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku