12.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen e-up! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ketterä kaupunkiauto, jonka valtti on äänettömyys. Hyvää: ajossa päästötön, äänettömyys, ketteryys kaupunkiajossa. Huonoa: hinnakkuus, alituinen lataustarve, pitkähkö latausaika. Moottorin koeajossa Volkswagen e-up!, joka osoittautui konstikkaasti nimettyksi autoksi. Muttei nimi miestä, jos ei mies nimeä… Up on kekseliäin sisätilaratkaisuin ideoitu pikkuauto: matkustamoltaan tilavampi kuin ulkoa uskoisi. Takaovet helpottavat kyytiin kapuamista. Takana jaloille on varsin niukat tilat, mutta muutoin korin neliskanttisuus tuo sisälle ilmavuutta. Tavaratila tosin on onnettoman pieni. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Veikeä ja ketterä Loppusyksystä Suomeen rantautunut sähkö-up on veikeä tapaus. Ja aivan mahtipeli kaupunkiviidakossa. Ketterä, kevyt ja kerkeä kiihtymään. Ajamisen vaivattomuuden takaa erinomainen käsiteltvyys, josta on kiittäminen luontevaa ohjaustuntumaa ja aivan korin kulmissa sijaitsevia renkaita. Up on mittaansa nähden eli 3,5–metriseksi yllättävän vakaa kulkupeli myös maantiellä jos sivutulen heilautteluja ei laske lukuun. Upin vahvuudet eivät ole moottoritiellä ilmeiset, mutteivat toivottamat. Alusta ja jousitus tarjoavat autoluokassaan riittävän jämäkän ajoelämyksen. Ehtyviä kilometrejä Upin akilleen kantapää on toimintamatka. Pidemmät ajot saa suunnittella visusti ennakolta. Taistelu ajotarpeiden ja katoavien kilometrien välillä on karua. Ajoreitin ja ajan käytön on mukauduttava siihen, että autopienokaista saa syöttää kuin ihmistainta ikään: tiuhaan. Näytön kertoma 160 kilometrin toimintamatka hupenee silmissä etenkin aamukankealla autolla ajettaessa. Kun keskivauhti ruuhka-ajossa taajamassa oli 30 km/h ja keskikulutus 25 kWh/100 km, väheni luvattu toimintamatka 11 kilometriä kahden kilometrin matkalla. Yhtälöön vaikuttaa auton ja ulkoilman lämpötilan lisäksi se, mitkä mukavuusominaisuudet ovat käytössä. Penkin- ja matkustamon lämmittäminen ja radionkin käyttö syövät virtasta. Kulutukseen voi vaikuttaa ajotavalla: vauhdin kasvaessa kulutus kasvaa rajummin kuin suoraviivaisesti, ja rajut kiihdyttelyt ovat myrkkyä. Vastamyrkkyä on järkevän ajaminen eli liikennevirran ennakointi. Itaraksi mukavuudesta tinkien Sähköautolla ajavasta kehkeytyy jo viikossa itara kuski, joka säästelee kilometrejä mukavuudesta tinkien. Ajoasetukset ovat normal, Eco ja Eco+. Eco-asetusten suhteessa maksimiteho, maksimivääntö ja huippunopeus leikkautuvat asteittain. Teho muuttuu arvoin 60–50–40 kW, vääntö 210–167–133 Nm ja huippunopeus130–120–95 km/h. Ilmastointi toimii samoin portain normaalisti, teholtaan alennettuna tai vain tuuletuksella. Tehon leikkaus todella tuntuu. Kumimaisen outo kaasupoljintuntuma muuttuu Eco ja Eco+-asetuksilla entistä oudommaksi. Kiihdytyskyvyt nopeusvälillä 0–60 km/h ovat sekunteina 4,9–6,1–7,6. Up kiihtyy nollasta sataan ripeimmillään 12,4 sekunnissa. Eco+-asetuksella auto kulkee korkeintaan 95 kilometrin tuntivauhta. Tuli kokeiltua, ei muuten kulje kilometriäkään lujempaa, todensi myös varjomittarina käytetty irtonavigaattori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Väkevää jarrutusta Kilometrejä voi säästää vaihteiston B-asetuksella, jolloin moottorijarrutus kerää energiaa talteen. Eteenpäin vievästä sähkömoottorista tulee hetkellisesti sähköenergiaa varastoiva generaattori. Hidastuminen on väkevää. Jalan nosto kaasulta hidastaa Upin tehokkaasti, jarrua tarvitsee ruuhka-ajossa useimmiten vain hipaista juuri ennen jonon päähän pysähtymistä. Perässäkulkijat sydämentykytyksiltä säästää se, että B-asetuksella jalan nosto kaasulta sytyttää jarruvalot. Korvia hivellen Upin rengasmelu kantaa sisälle taajamassa ja eritoten moottoriteillä, jolloin kuoroon käyvät myös tuulen suhinat. Toisaalta tässä auto- ja hintaluokassa ei voi vaatia premium-äänettömyyttä. Ja tuulen suhinat kuulee kun moottoriäänet ovat korkeintaan vienoa ujellusta. Matka-ajossa voi nauttia musiikista tai keskustelusta. Se ei aina luonnistu vallasväen vaunuissakaan. Lataus vie 6–9 tuntia Upin tilapäislatauslaite on varustetu normaalilla kotipistokkeella. Tällöin maksimilatausvirta on 10A ja latausaika 9 tuntia. Kotilatauslaitteella voidaan ladata 16A latausvirralla. Tuolloin latausaika on noin 6 tuntia. Pikalatauksella akusto latautuu puolessa tunnissa 80 prosenttisesti. Sähkö-Upin ostaja saa veloituksettoman latausopastuksen, jossa PlugIt Oy:n edustaja käy tarkastamassa latauspaikan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Volkswagen e-up! 60 kW Hinta alkaen 28 645 € Ajoneuvovero 43 €/ v Käyttövoimavero 82 €/ v Moottori Sähkömoottori, yksiportainen välitys, etuveto. Teho (82 hv), 2800–12000 r/min Vääntö (2800 r/min) Teho 60 kW, 210 r/min Vääntö (2800 r/min) Toimintamatka 120–160 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,4 s Huippunopeus 130 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 11,7 (yhd.) (l/km) Mitat pituus 3540 mm, leveys 1645 mm, korkeus 1489 mm, akseliväli 2421 mm Tavaratila: 250 l Omamassa: 1214 kg Muu tieto Latausaika 6–9 tuntia (3,6/2,3 kW). Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! - 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta