12.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: voimakas Audi RS 6 Avant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelilitraisen ja nelivetoisen Audi RS 6 Avant:n kyvyt vakuuttavat. Hyvää: moottorin kyvyt, viimeistely. Huonoa: kömpelyys pysäköidessä, hinta, kulutus arkiajossa. Audi RS 6:n keulilla elämöivä väkevä 560 hevosvoiman moottori ja muhkea 700 newtonmetriä takaavat, että kyllä lähtee – seisoviltaan ja vauhdista. Urheilulliseksi räätälöidyt perusautot kärsivät usein siitä, että joko ne eivät oikeasti ole kykeneviä urheilulliseen menoon tai sitten ne ovat voiman ja ajomukavuuden epäpyhä liitto, jossa oikein kumpikaan ominaisuus ei pääse oikeuksiinsa. Audi RS 6 Avant on ilahduttava poikkeus. Auto on voimakas, muttei ryntäile käskijänsä käsistä ajaapa kaupungissa, taajamassa tai moottoritiellä. Ajettavuus on luontevaa sekä ratin kautta välittyvän ohjaustuntuman että etuistuimen säätövarojen puolesta. Ajoasennon saa helposti mieleisekseen. Mutkateillä auto on hauska ja jopa yllättävän vaivaton ajettava: auto taipuu mutkiin nöyrästi. Laaja kääntöympyrä tekee autosta kuitenkin kömpelön ahtaissa pysäköintihalleissa, joissa autoa saa viikkailla useaan kertaan pois päästäkseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mutta se hinta Ainoa isompi mutta on hinta. Saksalaisen insinöörityön, moottoriosaamisen ja matkustamosuunnittelun taidonnäyte maksaa tolkuttomasti. Mutta toisaalta tuhdille eurotukulle saa tuhdisti vastinetta. Audi RS 6 on ollut yksi tämän vuoden parhaista ajoelämyksistä. Maksaa saa myös huoltamolla, sillä auton voimavarojen kutittelu nostaa kulutuksen pitkälti yli kymmenen litran eikä sen alle oikein pääse kevyelläkään kaasujalalla. Kuljettajan kannalta auto on taiten viimeistelty. Kytkimet ovat hyvin käsillä ja kaikki toimii. Monitoiminäyttöä karsastava käyttäjä voi kaivata enemmän peruskytkimiä, mutta se on pitkälti maku- ja tottumiskysymys. Äänieristyksen onnistuminen on samaa tasoa auton hintaluokan kanssa: matkanteko on miellyttävää. Kookkaassa autossa on riittävät sisätilat ihmisille ja tavaroille, joskin takana keskipaikalla istuvan jalkatilat eivät ole ruhtinaalliset esimerkiksi Škoda Superbin tapaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen Audi RS 6 Avant 4.0 TFSI quattro tiptronic Hinta alkaen 205 936 € Moottori Bensiinimoottori 3 993 cm³, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 412 kW (560 hv), 5700–6600 r/min Vääntö 700 Nm (1750–5500 r/min) Vääntö 700 Nm (1750–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 3,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 9,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 223 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku