Ajoneuvot | Koeajo | 27.10.2015

Koeajossa: viimeistelty ja hiljainen Audi A4 Avant

2.0 TFSI quattro S tronic Business Sport

Uusi Audi A4 Avant ottaa osansa suositussa autoluokassa. Hyvää: ajettavuus, tavaratilan muunneltavuus, hiljaisuus, mittaristo. Huonoa: jalkatilat takana, lisävarusteiden hinnat.

Jaa artikkeli

Koeajossa on uudenkarhea farmariauto, Audi A4 Avant, joten merkittävä valintaperuste merkin, hinnan, laatumielikuvan, ajettavuuden ja moottorivalikoiman ohella ovat tulokkaan kyvyt kuljettaa tavaraa.

Tilaa tavaroille on 505 litraa eli 15 litraa edellismallia enemmän. Takakontin muoto ja käytettävyys sekä muunneltavuus ovat hyvää luokkaa. Takaistuinten selkänojat kaatuvat nyt takakontin mekaanisesta vivusta, mikä on käyttömukavuuden kannalta hyvä uudistus sitten edellismallin.

A4-Avant-055

Takaselkänojat kaadettuna tavaratilan pohja ei kuitenkaan ole aivan tasainen. Tällöin kuljetuskapasiteetti kasvaa 1 510 litraan, joka tarkoittaa silmämääräisesti arvioiden sitä, että konttiin mahtuisi etupyörä irrotettuna kyljelleen ainakin yksi maastopyörä.

Sähkötoiminen takaluukku ja automaattisesti tieltä vetäytyvä tavaratilan suojapeite ovat Suomessa vakiovaruste. Jalkaa takapuskurin alla heilauttamalla avautuva takaluukku on tehdaslisävaruste, joka maksaa 853–920 autoverollista euroa.

A4-Avant-064

Miksei kiinnitysidea ole vakiona?

Tavaratilan kiinnityskiskot ja -sarja ovat niin jämäkkä ja kekseliäs lisävaruste, että on harmi, etteivät ne ole vakiovaruste. Tavarat paikoillaan pitävä kokonaisuus maksaa tehdaslisävarusteena 308–332 autoverollista euroa.

Myös tavaratilan kääntömatto on hyvä idea, sen kumipuoli kun suojaa paikkoja, kun konttiin on nostettava vaikka kuraisia harrastusvermeitä. Kääntömatto maksaa 190–204 euroa.

Etusivulasit äänieristelasisina sisältyvät comfort pakettiin, joka maksaa 2 489–2 683 euroa, mutta ne saa myös yksittäisenä lisävarusteena, jolloin kuvetta on kaivettava 225–243 euron verran.

A4-Avant-030

 

Sutjakat muodot

Tulokkaan muodot ovat farmariautoksi sutjakat: sivusta ja takaviistosta katsottuna Audin takaosa ei näytä pullistuneelta muuhun koriin kuulumattomalta lisäkkeeltä vaan on osa luontaisia linjoja. Etuviistosta autoa ei ensivilkaisulta edes huomaa farmarikoriseksi. Tuulitunnelissa on ilmiselvästi vietetty aikaa, mistä kielii erittäin alhainen ilmanvastuskerroin 0,26.

Se on vain arvo, mutta tekee hyvää sekä korville että kukkarolle. Matala ilmavastus kun kaitsee tuulensuhinoita ja edesauttaa myös polttoainetaloudellisuutta.

A4-Avant-010

Kulutusta kaitsee myös se, että uutuus on 120 kiloa edellismallia kevyempi, joka on pitkälti sen ansiota, että korirakenteissa on käytetty aiempaa enemmän fiksumpia liitoksia ja kevyempiä suurlujuusteräksiä, eikä tätä ole tehty vääntöjäykkyyden kustannuksella.

 

Koukuttava ajettava

Väkevällä moottorilla varustetun nelivetoisen luvattu keskikulutus on optimistinen 6,1 litraa sadalla kilometrillä.

Koeajossa Marseillen kaupungin ympäristössä Ranskassa ei tuohon lukemaan ylletty, ei likikään. Keskikulutus huiteli pitkälti yli yhdeksässä litrassa, joskin osasyynä oli auton kiihtyvyyden ja eri ajotilojen kokeileminen.

IMG_1299

Potkua riittää yli 250 hevosvoimaa ja seitsenportainen automaattivaihteisto annostelee sen käyttöön viiveittä ja hienostuneesti. Ajoelämys on vähintäänkin vaivaton: ylisanoihin sortumatta peräti koukuttava. Hyvä ohjaustuntuman ja tasapainon vuoksi autoa on lysti viedä myös kapeilla mutkateillä.

Suomalainen kosketus

Pientä ylpeyttä suomalaisen rinnassa nostattaa se, että Audi A4:n virtuaalimittaristossa on espoolaisen Rightware-yrityksen osaamista. Mittaristonäkymä on erittäin selkeä ja muunneltavissa. Tämän mittariston haluavan on kaivettava kuvetta 747–805 euron verran.

A4-Avant-121

Näyttö kojelaudan yläosassa on kookas, mutta sijaintinsa vuoksi on se on erittäin herkkä ikäville heijasteluille.

Etuistuimet ovat perushyvät ja säätyvät sähköisesti. Takana istuimet ovat levymäiset, eivätkä juuri tue istujaansa sivusuunnassa. Takana on tyköistuva tunnelma. Kardaanitunneli on niin muhkea, ettei keskipaikalla olisi lysti istua, eikä reunapaikoillakaan ole ruhtinaallisesti tilaa jaloille.

Viimeistely vakuuttaa

Sisällä ilme on viimeistelty ja materiaalituntu laadukas. Toisaalta jos valitsee koeajoautoja edullisemman varustetason, käy toteen sanonta kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa. Esimerkiksi kolmesta erilaisesta alumiinin näköisestä paneelista kaksi on pinnaltaan ehtaa tavaraa, kolmas tyylikästä mattapintaa mutta ehtaa muovia.

A4-Avant-043

Suomessa Audista on tarjolla kaksi varustelutasoa Business ja Business sport. Tyyriimpi tuo mukanaa erovaisuuksia sekä toimintoihin että ulkonäköön. Autonsa voi kuorruttaa Audin tapaan monilla erilaisilla ja varsin hinnakkailla varustepaketeilla, jotka tuovat mukanaan turva-avustimia, käytettävyystoimintoja tai ulko- ja sisäpuolen ilmeeseen ylellisyyttä ja erottuvuutta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Audi