27.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: viimeistelty ja hiljainen Audi A4 Avant Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Audi A4 Avant ottaa osansa suositussa autoluokassa. Hyvää: ajettavuus, tavaratilan muunneltavuus, hiljaisuus, mittaristo. Huonoa: jalkatilat takana, lisävarusteiden hinnat. Koeajossa on uudenkarhea farmariauto, Audi A4 Avant, joten merkittävä valintaperuste merkin, hinnan, laatumielikuvan, ajettavuuden ja moottorivalikoiman ohella ovat tulokkaan kyvyt kuljettaa tavaraa. Tilaa tavaroille on 505 litraa eli 15 litraa edellismallia enemmän. Takakontin muoto ja käytettävyys sekä muunneltavuus ovat hyvää luokkaa. Takaistuinten selkänojat kaatuvat nyt takakontin mekaanisesta vivusta, mikä on käyttömukavuuden kannalta hyvä uudistus sitten edellismallin. Takaselkänojat kaadettuna tavaratilan pohja ei kuitenkaan ole aivan tasainen. Tällöin kuljetuskapasiteetti kasvaa 1 510 litraan, joka tarkoittaa silmämääräisesti arvioiden sitä, että konttiin mahtuisi etupyörä irrotettuna kyljelleen ainakin yksi maastopyörä. Sähkötoiminen takaluukku ja automaattisesti tieltä vetäytyvä tavaratilan suojapeite ovat Suomessa vakiovaruste. Jalkaa takapuskurin alla heilauttamalla avautuva takaluukku on tehdaslisävaruste, joka maksaa 853–920 autoverollista euroa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Miksei kiinnitysidea ole vakiona? Tavaratilan kiinnityskiskot ja -sarja ovat niin jämäkkä ja kekseliäs lisävaruste, että on harmi, etteivät ne ole vakiovaruste. Tavarat paikoillaan pitävä kokonaisuus maksaa tehdaslisävarusteena 308–332 autoverollista euroa. Myös tavaratilan kääntömatto on hyvä idea, sen kumipuoli kun suojaa paikkoja, kun konttiin on nostettava vaikka kuraisia harrastusvermeitä. Kääntömatto maksaa 190–204 euroa. Etusivulasit äänieristelasisina sisältyvät comfort pakettiin, joka maksaa 2 489–2 683 euroa, mutta ne saa myös yksittäisenä lisävarusteena, jolloin kuvetta on kaivettava 225–243 euron verran. Sutjakat muodot Tulokkaan muodot ovat farmariautoksi sutjakat: sivusta ja takaviistosta katsottuna Audin takaosa ei näytä pullistuneelta muuhun koriin kuulumattomalta lisäkkeeltä vaan on osa luontaisia linjoja. Etuviistosta autoa ei ensivilkaisulta edes huomaa farmarikoriseksi. Tuulitunnelissa on ilmiselvästi vietetty aikaa, mistä kielii erittäin alhainen ilmanvastuskerroin 0,26. Se on vain arvo, mutta tekee hyvää sekä korville että kukkarolle. Matala ilmavastus kun kaitsee tuulensuhinoita ja edesauttaa myös polttoainetaloudellisuutta. Kulutusta kaitsee myös se, että uutuus on 120 kiloa edellismallia kevyempi, joka on pitkälti sen ansiota, että korirakenteissa on käytetty aiempaa enemmän fiksumpia liitoksia ja kevyempiä suurlujuusteräksiä, eikä tätä ole tehty vääntöjäykkyyden kustannuksella. Koukuttava ajettava Väkevällä moottorilla varustetun nelivetoisen luvattu keskikulutus on optimistinen 6,1 litraa sadalla kilometrillä. Koeajossa Marseillen kaupungin ympäristössä Ranskassa ei tuohon lukemaan ylletty, ei likikään. Keskikulutus huiteli pitkälti yli yhdeksässä litrassa, joskin osasyynä oli auton kiihtyvyyden ja eri ajotilojen kokeileminen. Potkua riittää yli 250 hevosvoimaa ja seitsenportainen automaattivaihteisto annostelee sen käyttöön viiveittä ja hienostuneesti. Ajoelämys on vähintäänkin vaivaton: ylisanoihin sortumatta peräti koukuttava. Hyvä ohjaustuntuman ja tasapainon vuoksi autoa on lysti viedä myös kapeilla mutkateillä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomalainen kosketus Pientä ylpeyttä suomalaisen rinnassa nostattaa se, että Audi A4:n virtuaalimittaristossa on espoolaisen Rightware-yrityksen osaamista. Mittaristonäkymä on erittäin selkeä ja muunneltavissa. Tämän mittariston haluavan on kaivettava kuvetta 747–805 euron verran. Näyttö kojelaudan yläosassa on kookas, mutta sijaintinsa vuoksi on se on erittäin herkkä ikäville heijasteluille. Etuistuimet ovat perushyvät ja säätyvät sähköisesti. Takana istuimet ovat levymäiset, eivätkä juuri tue istujaansa sivusuunnassa. Takana on tyköistuva tunnelma. Kardaanitunneli on niin muhkea, ettei keskipaikalla olisi lysti istua, eikä reunapaikoillakaan ole ruhtinaallisesti tilaa jaloille. Viimeistely vakuuttaa Sisällä ilme on viimeistelty ja materiaalituntu laadukas. Toisaalta jos valitsee koeajoautoja edullisemman varustetason, käy toteen sanonta kaikki mikä kiiltää ei ole kultaa. Esimerkiksi kolmesta erilaisesta alumiinin näköisestä paneelista kaksi on pinnaltaan ehtaa tavaraa, kolmas tyylikästä mattapintaa mutta ehtaa muovia. Suomessa Audista on tarjolla kaksi varustelutasoa Business ja Business sport. Tyyriimpi tuo mukanaa erovaisuuksia sekä toimintoihin että ulkonäköön. Autonsa voi kuorruttaa Audin tapaan monilla erilaisilla ja varsin hinnakkailla varustepaketeilla, jotka tuovat mukanaan turva-avustimia, käytettävyystoimintoja tai ulko- ja sisäpuolen ilmeeseen ylellisyyttä ja erottuvuutta. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Audi A4 Avant 2.0 TFSI quattro S tronic Business Sport Hinta alkaen 59 412 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 185 kW (252 hv), 4200–6000 r/min Vääntö 370 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 370 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 139 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?