Ajoneuvot Koeajo 4.11.2015

Koeajo: viidennen sukupolven Opel Astra

Viides kerta toden sanoo. Hyvää: moottorin piheys, urheiluistuimet, uudet turvavarusteet, älyvalot. Huonoa: ohjaustunto, pääntila takana, kapeahko lastausaukko.

Odotukset uuden Opel Astra:n suhteen ovat korkealla, onhan se ollut Suomessa kestosuosikki. Iän kartuttua Astran myynnin osuus mallistossa on laskenut viidennekseen Corsa- ja Mokka-mallien porskuttaessa.

Tulokas on viidettä sukupolvea. Jos edeltäjäksi lasketaan 1936 esitelty Opel Kadett, kertyy sukupolvia 11. Slovakiassa koeajettu Astra saapuu Suomeen lokakuussa, farmarikorisena ensi huhtikuussa.

Opel-Astra-021

Edeltäjää pienempi!

Koeajon perusteella eväät suosion jatkumiselle ovat olemassa. Astra käy vastavirtaan, sillä malli on kooltaan edeltäjäänsä pienempi!

Suurlujuusterästen käyttö on keventänyt aiempaa vääntöjäykempää koria. Astra 120–200 kiloa edeltäjäänsä kevyempi. Se on tehnyt hyvää ajettavuudelle, rivakkuudelle ja kulutukselle.

Opel-Astra-006

Istuimet vakuuttavat

Ohjaustuntuma ei yllä kaikkien kilpailijoiden tasolle. Keskialueella on tunnottomuutta, eikä ohjaus keskitä kovin määrätietoisesti.

Koeajossa oli mahdollista koetella erinomaisia urheilullisia istuimia, jotka säätyvät sähköisesti myös selkänojan sivutuen tiukkuuden osalta. Lisäherkkuna tarjolla ovat hieronta ja viilennys.

Takana väljää

Pienentynyt koko ei tunnu matkustamossa. Edessä on hyvin hartiatilaa ja takana matkustavien jalkatilat ovat kasvaneet hitusen. Takaistuin on jämäkkä myös reunoistaan, joka ei ole laisinkaan yleistä tässä hinta- ja kokoluokassa.

Takana istutaan matalalla, joten polvet nousevat ikävästi linkkuun. Jalkaterillä on väljää etuistuinten alla ja muutenkin, sillä lattia on lähes tasainen.

Takaovi aukeaa laajalle. Kattolinja on sen verran matalalla, että autoon ja autosta käydessä saa olla nöyränä, jottei kallo kolahda karmiin.

Opel-Astra-002

Uusi litrainen pihistelijä

Ahdettujen moottorien katraan uuden 105 hevosvoiman yksilitraisen bensiinimoottorin keskikulutus manuaalivaihteistolla on 4,3 litraa satasella. Kolmisylinterinen tarjoaa 179 newtonmetriä vääntöä. Viisilovisella manuaalivaihteistolla hiilidioksipäästöt ovat 99 g/km.

Epäileville kerrottakoon, että Astra kiihtyy pikkumoottorin viemänä 80–120 km/h 13 sekunnissa. Pihi moottori osoittautuu koeajossa pirteäksi tapaukseksi, joskin neljä aikuista miestä kyydissä meno käy selvästi tahmeammaksi. Työläämpi työskentely tuo korviin kolmisylinterisen karkeat käyntiäänet.

Koeajetun Astran hinta on 21 264 euroa. Tuhannella lisäeurolla bensiinimoottori vaihtuu uudeksi 1,4 litraiseksi, joka suo käyttöön 125 hevosvoimaa. Tarjolle tulee myös väkevämpi (150 hv) versio. Näillä moottoreilla kulutus on 4,9 l/100 km. Myöhemmin vuonna 2016 tulee uusi 1,6-litrainen 200 hevosvoiman turbomoottori.

Dieselit ovat 1,6 litraisia ja niitä on kolme tehoiltaan 95, 110 ja 136 hv. Kolmikon keskikulutus on 3,4–3,7 litraa sadalla kilometrillä.

Opel-Astra-014

Varustetasoja on kaksi. Varustetason tai lisärahan avulla saa aiempaa enemmän kuljettajaa avustavia järjestelmiä. Opel Eye -etukamera tunnistaa keskeiset liikennemerkit. Kaistavahti paimentaa terhakasti.

Turvaa tuo edellä kulkevia ajoneuvoja tarkkaileva turvaväli-ilmaisin. Automaattinen hätäjarrutus kykenee peräänajon uhatessa seisauttamaan auton alle 40 km/h-nopeudesta. Hätäjarrutus toimii nopeuksilla 8–80 km/h.

Suomen pimeisiin ajo-olosuhteisiin voi suositella älykkäitä mukautuvia ledvaloja, jotka osaavat kääntyä kaarteen mukaan, estää vastantulijoiden häikäisyn ja auttaa havaitsemaan liikennemerkit.

Koeajo iltakahdeksalta osoittaa, että valokeilat säätyvät portaattomasti ja pitkälti ilman viiveitä.

Älyvalot saa Innovation-varusteltuun autoon 949 euron hintaisena lisävarusteena.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Opel

Kaikki koeajot

Uusimmat