15.7.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi kolmisylinterinen Volkswagen Golf Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolme sylinteriä ja yksi litra, muuta ei tarvita. Hyvää: vääntö, pieni kulutus. Ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt jäävät 99 grammaa kilometrillä, kun Volkswagen Golf tulee myyntiin uudella kolmisylinterisellä ja yksilitraisella bensiinimoottorilla varustettuna. Uuden moottorin myötä Golf asettaa autonostajan mielenkiintoiseen tilanteeseen. Ennen pienin bensiinimoottori oli 1,2-litrainen ja 63–81 kW (85–110 hv) tehon tuottava. Nyt tilavuudeltaan pienemmällä saadaan tehoa ja vääntöä enemmän. Uudet arvot ovat 85 kW (115 hv) ja 200 Nm. Polttoaineenkulutuksessakin ero näkyy. 1,2-litraisen yhdistetty kulutus on 4,9 litraa sadalla kilometrillä, mutta litraisella moottorilla päästään virallisen arvon mukaan 4,3 litran kulutukseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automaattivaihteisto manuaalin hinnalla Vaihteistoja on tarjolla kaksi: kuusiportainen manuaali tai seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti. Hinnasto yllättää: vaihteistosta riippumatta hinta on sentilleen sama 24 772,81 euroa. Kaksoiskytkinautomaatti istui uuden moottorin kanssa hyvin. Yhteistyö oli sujuvaa ja huomaamatonta. Vaihto manuaalivaihteiseen versioon herätti vain kysymyksen, miksi vaivautuisin itse vaihtelemaan vaihteita, kun on olemassa toinenkin vaihtoehto samaan hintaan? Yksilitraisen teho ja vääntö vakuuttavat. Kymmenen kilon laihdutuskuuri 1,2-litraiseen malliversioon kuulostaa pieneltä, mutta yhtä kaikki: auton omaa massaa on kevennetty ja moottorin suorituskykyyn yhdistettynä tuloksena on auto, joka täyttää helposti useimpien suomalaisten autoilutarpeet. Päästöjen pihistelyyn monta vaihtoehtoa Pienenä lisäelementtinä uutuudessa on integroitu pakosarja, jonka valmistaja kertoo vähentävän auton polttoaineenkulutusta ja nopeuttavan auton lämpiämistä kylmällä säällä. Varustetaso Suomeen myytävissä yksilitraisissa on nimeltään Comfortline. Siihen sisältyy esimerkiksi pysäköintitutka eteen ja taakse, ohjauspyörän nahkaverhoilu, saattovalot, lasinpyyhkijöiden sadetunnistin, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit ja peruutuksessa alas kääntyvä oikea ulkopeili. Hiilidioksidipäästöillä mitaten Golf-malliston alapää on nyt entistä leveämpi. Pohjalla on tietenkin e-Golf, jonka ajonaikaiset päästöt sähköautona ovat nolla. Kakkoseksi pääsee pistokehybridi 35 g/km hiilidioksidipäästöillään. Kolmossijalle onkin nyt jo tungosta. Kaasun ja bensiinin voimin kulkevan version virallinen päästöarvo on 92–94 g/km ja dieseleiden 89–99 g/km. Yksilitrainen bensiinimoottori siis pystyy vastaamaan tähän kisaan dieseleiden kanssa varsin tasapäisesti. Sama kolmisylinterinen ja litrainen moottori on saatavilla myös Variant- ja Sportsvan-koreihin. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Volkswagen ja Eila Parviainen Volkswagen Golf 1.0 TSI Bluemotion Hinta alkaen 24 770 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, turboahdettu, etuveto. Teho 85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,7 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 99 g/km Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?