15.7.2015

Koeajo: uusi kolmisylinterinen Volkswagen Golf

Kolme sylinteriä ja yksi litra, muuta ei tarvita. Hyvää: vääntö, pieni kulutus.

Ajonaikaiset hiilidioksidipäästöt jäävät 99 grammaa kilometrillä, kun Volkswagen Golf tulee myyntiin uudella kolmisylinterisellä ja yksilitraisella bensiinimoottorilla varustettuna.

Uuden moottorin myötä Golf asettaa autonostajan mielenkiintoiseen tilanteeseen. Ennen pienin bensiinimoottori oli 1,2-litrainen ja 63–81 kW (85–110 hv) tehon tuottava. Nyt tilavuudeltaan pienemmällä saadaan tehoa ja vääntöä enemmän. Uudet arvot ovat 85 kW (115 hv) ja 200 Nm.

Polttoaineenkulutuksessakin ero näkyy. 1,2-litraisen yhdistetty kulutus on 4,9 litraa sadalla kilometrillä, mutta litraisella moottorilla päästään virallisen arvon mukaan 4,3 litran kulutukseen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Automaattivaihteisto manuaalin hinnalla

Vaihteistoja on tarjolla kaksi: kuusiportainen manuaali tai seitsenportainen kaksoiskytkinautomaatti. Hinnasto yllättää: vaihteistosta riippumatta hinta on sentilleen sama 24 772,81 euroa.

Kaksoiskytkinautomaatti istui uuden moottorin kanssa hyvin. Yhteistyö oli sujuvaa ja huomaamatonta. Vaihto manuaalivaihteiseen versioon herätti vain kysymyksen, miksi vaivautuisin itse vaihtelemaan vaihteita, kun on olemassa toinenkin vaihtoehto samaan hintaan?

Yksilitraisen teho ja vääntö vakuuttavat. Kymmenen kilon laihdutuskuuri 1,2-litraiseen malliversioon kuulostaa pieneltä, mutta yhtä kaikki: auton omaa massaa on kevennetty ja moottorin suorituskykyyn yhdistettynä tuloksena on auto, joka täyttää helposti useimpien suomalaisten autoilutarpeet.

Päästöjen pihistelyyn monta vaihtoehtoa

Pienenä lisäelementtinä uutuudessa on integroitu pakosarja, jonka valmistaja kertoo vähentävän auton polttoaineenkulutusta ja nopeuttavan auton lämpiämistä kylmällä säällä.

Varustetaso Suomeen myytävissä yksilitraisissa on nimeltään Comfortline. Siihen sisältyy esimerkiksi pysäköintitutka eteen ja taakse, ohjauspyörän nahkaverhoilu, saattovalot, lasinpyyhkijöiden sadetunnistin, sähköisesti koria vasten taittuvat ulkopeilit ja peruutuksessa alas kääntyvä oikea ulkopeili.

Hiilidioksidipäästöillä mitaten Golf-malliston alapää on nyt entistä leveämpi. Pohjalla on tietenkin e-Golf, jonka ajonaikaiset päästöt sähköautona ovat nolla. Kakkoseksi pääsee pistokehybridi 35 g/km hiilidioksidipäästöillään. Kolmossijalle onkin nyt jo tungosta.

Kaasun ja bensiinin voimin kulkevan version virallinen päästöarvo on 92–94 g/km ja dieseleiden 89–99 g/km. Yksilitrainen bensiinimoottori siis pystyy vastaamaan tähän kisaan dieseleiden kanssa varsin tasapäisesti.

Sama kolmisylinterinen ja litrainen moottori on saatavilla myös Variant- ja Sportsvan-koreihin.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Volkswagen ja Eila Parviainen

Volkswagen Golf 1.0 TSI Bluemotion

Hinta alkaen

24 770 €

Moottori

Bensiinimoottori 999 cm³, turboahdettu, etuveto.

Teho

85 kW (115 hv), 5000–5500 r/min

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Vääntö

200 Nm (2000–3500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

9,7 s

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

99 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat