7.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: uusi automerkki DS5 Teksti Jari Saarentaus Kuva Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi ranskalainen automerkki on syntynyt. Hyvää: persoonallisuus, suorityskyky, mukavuus. Huonoa: persoonalliset ergonimia ratkaisut. DS5 ei ole Citroën, vaikka oikeastaan onkin. DS-merkki on PSA-yhtymän irtiotto Citroënin malliston huippumerkiksi, jolle luodaan oma imago. Isoimmilla markkina-alueilla DS saa omat merkille räätälöidyt myymälänsäkin. Kiinassa avataan 100 myyntipistettä tämän vuoden loppuun mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Astetta persoonallisempi Citroën on tunnettu persoonallisesta tavastaan suunnitella ja valmistaa autoja. DS5 on vielä astetta persoonallisempi kuin mihin ollaan totuttu. Tämä korostuu varsinkin sisätiloissa. Mustanpuhuva sisustus on nahkaa ja alumiinikoristeita. Muotokieli on trendikäs ja rohkea. Tavanomaisista ergonomisista ratkaisuista on poikettu jopa liiankin kanssa. Kolmiosainen kattoikkuna tuntuu turhalta kikkailulta. Katto jakautuu kahteen osaan keskelle sijoitetun jyhkeän nappulapaneelin takia. Tuulilasinäyttö säätyy niinikään kattoon sijoitetusta katkaisimesta. Sivulaseja käytetään keskikonsolista käsin. Totuttelun ja hämmästelyn jälkeen kaikki toiminnot löytyvät. Ohjaamon tärkeimmät asiat ovat kunnossa. Etuistuimet antavat erinomaisen tuen ja sopiva ajoasento löytyy nopeasti. Näkyvyys on riittävä joka suuntaan, vaikka ikkunapinnat etukulmiin ja taakse koostuvat ”lisäruuduista”. Niukasti pääntilaa Takapenkin pääntila on niukka laskevan kattolinjan takia. Takapenkin reisituki jää vaatimattomaksi erityisesti pidemmillä matkustajilla. Muilta osin mukavuus on hyvää tasoa. Matkustamo on hiljainen aina moottoritienopeuksille asti. Myös rengasäänet pysyvät sopivan vaimeina. Jousitus on jämäkkä ja ohjaustuntuma hyvä. Ajomukavuutta täydentää ruudikas 180 hevosvoiman säätyväsiipisellä turbolla varustettu dieselmoottori ja sen jatkeena työskentelevä kuusivaihteinen automaatti. Suomeen tuotavat mallit ovat toistaiseksi kaksi dieselmoottorista versiota: 115 e-HDi ja koeajettu 180 BlueHDi. Pienempi moottori on manuaalivaihteinen ja isompi aina automaativaihteinen. Myöhemmin on tulossa myös bensiinimoottorinen malli. Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus DS5 Blue HDi 180 Sport chic Hinta alkaen 42 991 € Moottori Dieselmoottori 1 997cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 133 kW (180 hv), 3750 r/min Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Vääntö 400 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,2 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 118 g/km Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku