Ajoneuvot | Koeajo | 2.4.2015

Koeajossa uudistunut Audi A6 Sedan

3.0 V6 TDI BiTurbo quattro

Raakaa voimaa hienostuneisiin kuoriin kesytettynä. Hyvää: neliveto, moottorin kyvyt, viimeistely. Huonoa: hinta, kulutus.

Jaa artikkeli

Uudistunut Audi A6 noudattelee muotoilun ja sisätilaratkaisujen suhteen vakaata linjaa. Vaikka moni yksityiskohta on muuttunut, voi uudistumisen tiivistää sanapariksi pientä säätöä.

Etusäleikkö, ajovalot, puskurit, etupuskurin ilmanottoaukot, sivuhelmat ja takavalot ovat saaneet tuoreutettua ilmettä. Ero edellismalliin ei tosin hahmotu ihan yhdellä vilkaisulla. Sisällä viimeistelyn taso ja materiaalit vastaavat auton hintatasoa.

Väkevä kokemus

A6:n keulille on valittavissa uudistunut moottorikatras: viisi dieselmoottoria ja kolme bensiinimoottoria. Kaikki voimanlähteet täyttävät tietty Euro6-päästönormit.

Koeajoimme dieseleistä väkevimmän eli kolmilitraisen TDI biturbon, jonka yhteydessä on kahdeksanlovinen automaattivaihteisto.

Talvisen liukkaat ja vaihtelevaiset ajo-olosuhteet saavat arvoisensa vastuksen: jatkuvatoimisen quattro-nelivedon.

Yhdistelmä on hienostunut. Eteen ei tule tilannetta, jossa eteneminen katkeaisi tai moottorin voimat ehtyisivät. Vääntöä on laajalla kierrosalueella. Suurlujuusterästen ja alumiinin yhdistelmä runkorakenteissa on tehnyt hyvää: kori on vääntöjäykkä ja auto kokoisekseen kevyt. Se tuo oman lisänsä auton ripeyteen.

Neliveto tuo kaarreajaon miellyttävää vakautta kaikissa ajonopeuksissa. Vakauden huomaa erityisen hyvin moottoritieltä erkanevissa kaartuvissa rampeissa.

Neliveto on yliveto myös liukkaaksi kiillottuneilla tienpinnoilla etenkin risteyksissä.

Kilometrien nielentää

Taiten äänieristetty auto on mukava matkakumppani myös pidemmillä ajotaipaleilla. Ohjaustuntuma on luonteva, käytös vakaata. Autoa ei ole tarvis paimentaa pysymään valitulla ajolinjalla.

Matka-ajossa kulutus pysyy kohtuullisen likellä luvattua keskikulutusta, mutta taajamassa kulutus kipuaa talvisessa koeajossa lähes kahdeksaan litraan.

Tuhdilla eurotukolla saa tuhdisti autoa. Lisävarusteiden myötä hinta kipuaa kuitenkin melko tolkuttomaksi, eikä malli ole ihan halpa ilman lisäherkkujakaan.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Audi