Ajoneuvot | Koeajo | 18.6.2015

Koeajossa: urheilullisempi Honda Civic

5D Diesel 1.6 Sport

Päivitys toi Honda Civiciin lisää varusteita ja urheilullisuutta. Hyvää: järkevästi paketoitu sporttisuus ja varustelu. Huonoa: heijastuksille altis digitaalimittaristo.

Jaa artikkeli

Kuten aina faceliftissä, niin myös Civicissä pieniä muutoksia tuli myös ulkonäköön.

Vain viisiovisena saatavassa Honda Civic Sportissa on hunajakennomainen jäähdyttäjän säleikkö, mustat kevytmetallivanteet ja korinvärinen takaluukun spoileri. Sisustus on musta kattoverhoilua ja ikkunapilareita myöten. Istuimissa on käytetty uutta verhoilumateriaalia ja pehmusteita, joilla on pyritty parantamaan sivuttaistukea.

_MG_0804

Vielä ripauksen lisää urheilullisuuden vaikutelmaa tuovat tummennetut takaikkunat, kevytmetallipolkimet ja kosketusnäytöllä varustettu viihdejärjestelmä.

Civic Sportin saa 1,8-litraisella i-VTEC bensiinimoottorilla tai 1,6-litraisella i-DTEC dieselmoottorilla.

Halvimmillaan Civic Sportin omistajaksi pääsee 25 990 eurolla. Tällöin kyseessä on manuaalivaihteinen bensiinimoottori. Vajaan 2000 euron lisähintaan saa automaattivaihteisen version. Koeajetun manuaalivaihteisen dieselin hinta on varusteineen 28 590 euroa.

Vastinetta rahalle

Kevyesti sporttista autoa mielivälle Civic tarjoaa hinnaltaankin kilpailukykyisen kattauksen ominaisuuksia. Myöhemmin syksyllä lanseerattava Type R -versio on luonnollisesti vielä enemmän sportti, mutta odotettavasti sen hintalappuunkin kirjataan reippaasti isommat luvut.

Uuden malliversion vakiovarusteina on nyt kaupunkiliikenteessä alle 30 km/h nopeuksilla toimiva hätäjarrutusavustin ja bluetoothin kautta toimiva hands free. Molemmat hyödyllisiä apureita kuljettajalle.

Ajettavuudeltaan malli osoittautui perusmukavaksi ja kevyeksi. Erityistä moitteen sijaa Civic Sportista ei löydy, mutta ei toisaalta erityisiä positiivisia yllätyksiäkään. Odotukset täyttyvät ja erityisesti nuorten keskuudessa malli sai osakseen myönteistä nyökyttelyä. Jos siis ihan uusi auto ei vielä nuorten kuljettajien kukkarolla irtoa, niin ainakin jälkimarkkinat ovat jo olemassa vähän käytetyille yksilöille.

Istuimet ovat mukavat ja matkustamossa viihtyy.

_MG_0839

Pieni miinus tuli kuljettajan tilan ahtaudesta. Ohjauspylväs painuu ala-asennossaan niin alas, että 164-senttisellä kuljettajallakin polvet osuvat pylvääseen. Ala-asentoon ohjauspyörän taas mielellään säätää, sillä se on ainoa asento, missä tämän pituinen kuljettaja näkee kaikki mittariston osat kunnolla.

Autokaupassa ostajan kannattaakin siis ehdottomasti sovittaa kuljettajan tila itselleen ennen ostopäätöstä. Jos kuljettaja kokee tilansa sopivaksi, on Civic Sport hyvä valinta yksinäisestä ajelijasta pieneen perheeseen.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Honda