19.1.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen Volkswagen Polo GTI Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratavalmis paketti tarjoaa laatua myös arkiajoon. Hyvää: Yleistunnelma, jousitus, moottori. Huonoa: Sisämelu varauksin. Neljännen sukupolven Volkswagen Polo GTI jatkaa valmistajansa urheilullisten pikkuautojen ketjua. Kompakti ja suhteellisen kevyt auto tarjoaa järkevän annoksen suorituskykyä. Ulkoisesti GTI on ujostelematta erilainen. Myös sisustus noudattaa tyyliä, joka sopii auton luonteeseen. Mustat istuimet punaisilla tikkauksilla, alumiiniset polkimen pinnat, nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja sporttimittaristot virittävät oikeaan tunnelmaan. Mallisto käsittää kaksi- ja nelioviset korimallit. Suomeen näistä tuodaan vain neliovista. Lisäksi Suomen mallit on aina varustettu seitsenportaisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Tehdas valmistaa GTI:tä myös kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Maahantuonti alkaa pian vuodenvaihteen jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nöyrä moottori Uudistunut moottori on kevyt ja taloudellinen. Yksi tapa säästää bensiiniä on kaksoissuihkutus. Uudessa moottorissa polttoainetta syötetään sekä suoraan sylinteriin että kuormituksen mukaan tarvittaessa imusarjaan. Lisäksi nokka-akseleissa on muuttuva ajoitus. Myös ahdin ja moottorin ohjauselektroniikka ovat kokeneet suuria muutoksia. Ennen Valencian moottoriradalle pääsyä saamme tutustua Polo GTI:n ominaisuuksiin maantiellä ja kaupunkiajossa. Moottorin luonne on nöyrä. Tehokkaaksi pakkaukseksi se on helppo ja miellyttävä rauhallisessa ajossa. Kaupungissa myös tarkka ohjaus ja napakka jousitus palvelevat hyvin tarkoitusta. Takavuosien kivirekitunnelmista on kasvettu ulos. Vaikka auton alusta tekee selväksi, että kapasiteettia kovaankin ajoon löytyy, ei matkustaminen käy kivuliaaksi edes kuoppaisella soratiellä. Räväkästi radalla Rata-ajossa kaikki elektroniikka kytkettynä mutkien ulostulonopeus kärsii, sillä ajonvakautus puuttuu aktiivisesti tapahtumiin. Vetoluiston eston saa kytkettyä päältä. Ajonvakautuksenkin voi kytkeä käytännössä kokonaan pois ja samalla moottorin toiminta terävöityy. Nyt ajaminen on selväpiirteistä ja ajaja saa täyden päätäntävallan. Jousitus kantaa auton kovassakin nopeudessa. Kaarteissa tarkka ja tunnokas ohjaus helpottaa ajoa optimaalisessa luistossa. Myös jarrutuntuma on hyvä ja jarrujen teho riittävä. Ehkä yllättävintä on se, että sport-asetuksella automaattivaihteisto toimii niin hyvin, ettei käsin vaihtamiselle ole tarvetta. Toki ohjauspyörän vivuista tai vaihdekepistä se on mahdollista. Apulaitteita ääritilanteisiin Varustelu on hyvällä tasolla. Silti lisävarustelistalla on ominaisuuksia, joita reippaaseen ajoon mieltyneen kannattaa lunastaa. XDS+-järjestelmä jäljittelee tasauspyörästön lukkoa. Se jarruttaa sisäkaarteen pyörää ja välittää voimaa pitävämmälle puolelle. Näin auto ohjautuu kaarteeseen paremmin. Toinen näppärä varuste on Sport Mode -järjestelmä. Se vaikuttaa ohjaustehostimeen, iskunvaimentimiin ja sallii kovemmat pakoäänet. Iskunvaimentimissa neste ohjataan kahta eri reittiä. Normaaliajossa suoraviivaisempi reitti pitää vaimennuksen pehmeänä. Sport Mode kytkettynä neste kulkee vaimentimen sisällä hidastettua reittiä, jolloin sisään- ja ulosvaimennus on tehokkaampi. Teksti: Jari Kohonen, kuvat: Jari Kohonen ja Volkswagen Volkswagen Polo GTI Hinta alkaen 29 472 € Ajoneuvovero 111 €/ v Moottori 1 798 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 141 kW (192 hv), 4200–6200 r/min Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Vääntö 320 Nm (1450–4200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s Huippunopeus 236 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 3983 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2468 mm Tavaratila: 204 l Omamassa: 1272 kg Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?