19.1.2015

Koeajo: urheilullinen Volkswagen Polo GTI

Ratavalmis paketti tarjoaa laatua myös arkiajoon. Hyvää: Yleistunnelma, jousitus, moottori. Huonoa: Sisämelu varauksin.

Neljännen sukupolven Volkswagen Polo GTI jatkaa valmistajansa urheilullisten pikkuautojen ketjua. Kompakti ja suhteellisen kevyt auto tarjoaa järkevän annoksen suorituskykyä.

Ulkoisesti GTI on ujostelematta erilainen. Myös sisustus noudattaa tyyliä, joka sopii auton luonteeseen. Mustat istuimet punaisilla tikkauksilla, alumiiniset polkimen pinnat, nahkapäällysteinen ohjauspyörä ja sporttimittaristot virittävät oikeaan tunnelmaan.

Mallisto käsittää kaksi- ja nelioviset korimallit. Suomeen näistä tuodaan vain neliovista. Lisäksi Suomen mallit on aina varustettu seitsenportaisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla. Tehdas valmistaa GTI:tä myös kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Maahantuonti alkaa pian vuodenvaihteen jälkeen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Nöyrä moottori

Uudistunut moottori on kevyt ja taloudellinen. Yksi tapa säästää bensiiniä on kaksoissuihkutus. Uudessa moottorissa polttoainetta syötetään sekä suoraan sylinteriin että kuormituksen mukaan tarvittaessa imusarjaan.

Lisäksi nokka-akseleissa on muuttuva ajoitus. Myös ahdin ja moottorin ohjauselektroniikka ovat kokeneet suuria muutoksia.

Ennen Valencian moottoriradalle pääsyä saamme tutustua Polo GTI:n ominaisuuksiin maantiellä ja kaupunkiajossa.

Moottorin luonne on nöyrä. Tehokkaaksi pakkaukseksi se on helppo ja miellyttävä rauhallisessa ajossa.

Kaupungissa myös tarkka ohjaus ja napakka jousitus palvelevat hyvin tarkoitusta. Takavuosien kivirekitunnelmista on kasvettu ulos. Vaikka auton alusta tekee selväksi, että kapasiteettia kovaankin ajoon löytyy, ei matkustaminen käy kivuliaaksi edes kuoppaisella soratiellä.

Räväkästi radalla

Rata-ajossa kaikki elektroniikka kytkettynä mutkien ulostulonopeus kärsii, sillä ajonvakautus puuttuu aktiivisesti tapahtumiin. Vetoluiston eston saa kytkettyä päältä. Ajonvakautuksenkin voi kytkeä käytännössä kokonaan pois ja samalla moottorin toiminta terävöityy.

Nyt ajaminen on selväpiirteistä ja ajaja saa täyden päätäntävallan. Jousitus kantaa auton kovassakin nopeudessa. Kaarteissa tarkka ja tunnokas ohjaus helpottaa ajoa optimaalisessa luistossa.

Myös jarrutuntuma on hyvä ja jarrujen teho riittävä. Ehkä yllättävintä on se, että sport-asetuksella automaattivaihteisto toimii niin hyvin, ettei käsin vaihtamiselle ole tarvetta. Toki ohjauspyörän vivuista tai vaihdekepistä se on mahdollista.

Apulaitteita ääritilanteisiin

Varustelu on hyvällä tasolla. Silti lisävarustelistalla on ominaisuuksia, joita reippaaseen ajoon mieltyneen kannattaa lunastaa.

XDS+-järjestelmä jäljittelee tasauspyörästön lukkoa. Se jarruttaa sisäkaarteen pyörää ja välittää voimaa pitävämmälle puolelle. Näin auto ohjautuu kaarteeseen paremmin.

Toinen näppärä varuste on Sport Mode -järjestelmä. Se vaikuttaa ohjaustehostimeen, iskunvaimentimiin ja sallii kovemmat pakoäänet.

Iskunvaimentimissa neste ohjataan kahta eri reittiä. Normaaliajossa suoraviivaisempi reitti pitää vaimennuksen pehmeänä. Sport Mode kytkettynä neste kulkee vaimentimen sisällä hidastettua reittiä, jolloin sisään- ja ulosvaimennus on tehokkaampi.

Teksti: Jari Kohonen, kuvat: Jari Kohonen ja Volkswagen

Volkswagen Polo GTI

Hinta alkaen

29 472 €

Ajoneuvovero

111 €/ v

Moottori

1 798 cm³, bensiinimoottori, turboahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

141 kW (192 hv), 4200–6200 r/min

Vääntö

320 Nm (1450–4200 r/min)

Vääntö

320 Nm (1450–4200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,7 s

Huippunopeus

236 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

129 g/km

Mitat

pituus 3983 mm, leveys 1682 mm, korkeus 1443 mm, akseliväli 2468 mm
Tavaratila: 204 l
Omamassa: 1272 kg

Matkanjatkamispalvelu

huollosta huoltoon

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat