Ajoneuvot Koeajo 17.8.2015

Koeajo: upeaääninen Audi RS 3 Sportback

Paljonko äänellä on arvoa? Hyvää: Sielukas moottori, erinomainen alusta, arkikelpoisuus. Huonoa: Hintaero Audi S3:een.

Ensimmäinen kiihdytys vie ajatukset rakeisiin Youtube-videoihin. Mäntymetsää halkovan hiekkatien varrelle kerääntyneet ihmiset hurraavat lähestyvää ajoneuvoa. Näköyhteyttä huimaa vauhtia kiitävään ralliautoon ei vielä ole, mutta pehmeän epärytmisestä soinnista ei voi erehtyä: sen on oltava valkokeltainen Audi quattro S1.

Quattron maine rakennettiin ralliautoilun B-ryhmässä loskan, mudan ja ajoittain myös veren keskellä. Sen jälkeen quattro on toiminut keskeisenä nimenä Audin nousussa yhdeksi halutuimmista henkilöautovalmistajista Mercedes-Benzin ja BMW:n joukkoon.

Audin nousu on ollut malliesimerkki saksalaisesta suunnitelmallisuudesta. Tuotemerkin haluttavuutta on kasvatettu nerokkaasti porrastetulla S-, RS- ja R8 -mallistolla.

Audi_RS3_2015_LA-19

Äänen voimaa

Nyt A3-mallisto laajenee toistamiseen RS 3:lla. Edeltäjästä tuttuun tapaan moottori ei ole vain lisää ahtopainetta saanut nelisylinterinen, vaan upea, täysin uniikki viitoskone. Sen äänimaailma on kaikkine paukkeineen ja turbon suhinoineen suoraan kahdeksankymmentäluvun erikoiskokeilta peräisin.

Audi_RS3_2015_LA-34

Raskaasti ahdetun viitoskoneen tuoma karisma tekee pesäeron aavistuksen steriiliin, mutta nopeaan Audi S3:een. Varsinainen suorituskykyero 300 hevosvoimaisen S3:n ja 367 hevosvoimaisen RS 3:n tuntuu yllättävän pieneltä. Ei autoa silti menohalujen puutteesta voi moittia – vääntökäyrä on kuin Q7-katumaasturin sivuprofiili.

Vaikka moottori hallitsee ajokokemusta, löytyy RS 3:sta muutakin mielenkiintoista. Lisäleveyttä saaneet lokasuojat näyttävät häijyiltä ja etujarrut ovat valtavan kokoiset. Sellaisia nopean auton pysäyttämiseen tarvitaan, sillä massaa on kertynyt 1 600 kilogramman edestä. Lisähintaan jarrulevyt voi päivittää hiilikuitukeraamisiin.

Eturenkaat leveämmät

Koeajoauto on varusteltu reilun 2 000 euron hintaisella säädettävällä magnetic ride -alustalla. Mukavuusasetuksilla auton kulku on odotettua sivistyneempää, vaikka alla pyörivät 19-tuumaiset vanteet. Urheiluasetuksilla alusta on todella jäykkä, mutta sitä saa mitä tilaa.

Audi_RS3_2015_LA-16

Auton rengastus on mielenkiintoinen, joskin myös äänekäs. Etupyörät ovat kokoa 255/30 kun takana tyydytään kapeampaan kokoon 235/35. Leveämmillä eturenkailla haetaan neutraalimpaa käytöstä. Keulan pito on julma, mutta lopulta auto antautuu tylsästi aliohjaamaan.

Karismaattisen moottorin ja arkiajoon mukavan jousituksen ansiosta Audi RS 3 on yksi onnistuneimmista nopeista perheautoista. Valitettavasti päästöt nostavat hinnan huimaan 80 000 euroon – noin 25 000 euroa enemmän kuin nopea sisarmalli S3. He nauttikoon RS 3:sta keillä siihen on varaa – me muut voimme jälleen kuunnella tienlaidalta.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Audi

Kaikki koeajot

Uusimmat