4.11.2015 Ajoneuvot Koeajo: upea Lotus Elise Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksinkertainen, mutta tavattoman hauska. Hyvää: Ajettavuus, suorituskyky, kulutus. Huonoa: Vaatii oikeanlaista asennetta. Sisälle könyäminen on vaivalloista. Pieni oviaukko on urheiluautolle tyypillinen, mutta helmakotelon leveys ja korkeus muistuttavat kilpa-autoa. Väärällä lähestymiskulmalla oikea reisi jumittuu ohjauspyörän ja helmakotelon väliin. Ylpeys on nieltävä. Tyylikästä kulkutapaa Lotus Eliseen ei ole – hameen kanssa ei kannata edes yrittää. Takapuoli asettuu ohuelle istuimelle, ja jalat löytävät siroille alumiinipolkimille. Vaikka selkänojan kaltevuutta tai ohjauspyörän paikkaa ei voi säätää, tapaavat kädet poikkeuksellisen pienen kehän juuri sopivan lähellä. Keskellä kiiltävä Lotuksen kelta-vihreä logo viimeistelee tunnelman. Vaivannäkö palkitaan. Elise on tuorepuristettua ajamisen iloa. Kevyt keula taittuu rivakasti mutkiin. Tehostamaton ohjaus on tarkka ja nopea, muttei hätäinen. Auto ohjautuu kuin itsekseen, ja tarvittavat korjausliikkeet tapahtuvat erinomaisen tuntuman ansiosta automaattisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pelkistetty, vaan ei raaka Takapuoli viistää maata ja ilmavirta pyörteilee ohjaamossa. Kokemus ei kuitenkaan ole raaka. Surkeakuntoisille brittiteille hiottu alusta sopii fantastisesti Suomen rappioituneelle tiestölle. Töyssyt, heitot ja jopa poikittaissaumat ylittyvät mukavasti, mutta pehmeys ei kostaudu liiallisina kallisteluina tai korin liikkeinä. Lyhytakselivälinen keskimoottorinen auto on peruskäytökseltään äkäinen. Lotus on säätänyt auton hyvin aliohjaavaksi, mikä on katuajoon turvallinen valinta. Kokenut Elise-kuljettaja osannee välttää puskemisen painonsiirtoja hyödyntämällä. Luottamus autoon viimeistellään erinomaisella jarrutuntumalla. Lotus on pieni valmistaja, joka on valmistanut alle 100 000 autoa vuodesta 1952 lähtien. Siksi monet käytetyt osat ovat muista merkeistä lainattuja, tai selkeästi piensarjatuotantoon suunniteltuja. Ohjaamossa on käytetty paljon paljasta alumiinia ja alcantara-kangasta. Seassa on koneistettuja kytkimiä ja joitakin halvahkoja muoviosia. Yleisilme on auton tyyliin sopivasti pelkistetty, muttei karu. Pienistä ulkomitoista ja ahtaasta oviaukosta huolimatta tilaa on hyvin, jopa lähes kaksimetrinen mahtuu autoon ongelmitta. Kokonaisuuden viimeistelee jäykkä kori, jonka ansiosta nitinät ja natinat loistavat poissaolollaan. Moottori Toyotalta Lotus käyttää nykyisin Toyotan valmistamia moottoreita. Elisen 1,8-litraisen kompressoriahdetun rivinelosen juuret juontavat Auriksessakin käytettyyn moottoriin, mutta mitä väliä? Voimanlähde murahtaa vakuuttavasti käyntiin, vastaa viiveettä kaasuun ja kuulostaa urheiluautoon sopivalta. 217 hevosvoimaa riittävät mainiosti 899 kiloiseen autoon. Kiihtyvyys kutkuttaa, mutta vauhti ei karkaa vahingossa. Se sopii Eliseen mainiosti. Lotus Elise on nelipyöräinen nautintoväline. Se perustelee olemassaolonsa ajamisen hauskuudella, ja saa omistajansa heräämään aamulenkille sunnuntain sarastaessa. Auto vaatii oikeanlaista asennoitumista, mutta palkitsee. Hauskuus maksaa Koeajettu 20th Anniversary -juhlamalli maksaa 91 191 euroa. Saman suorituskyvyn tarjoaa noin 78 000 euroa maksava Elise S. Edullisimmillaan uuden Lotuksen saa 63 000 eurolla, mutta silloin on tyytyminen 1,6-litraiseen 136 hevosvoimaiseen. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Katso lisää: Lotus Finland Lotus Elise 20th Anniversary Edition Hinta alkaen 91 191 € Moottori Bensiinimoottori, 1 798 ³ 4 sylinteriä, Magnuson R900 -kompressoriahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, takaveto Teho 162 kW (217 hv), 6 800 r/min Vääntö 250 Nm (4 600 r/min) Vääntö 250 Nm (4600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,6 s Huippunopeus 234 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 173 g/km Mitat pituus 3824 mm, leveys 1719 mm, korkeus 1117 mm, akseliväli 2300 mm Omamassa: 896 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?