Ajoneuvot Koeajo 16.1.2015

Koeajo: tyylifarmari Mercedes-Benz CLS

Vallasväen valinta – monipuolisesti varusteltava ja hienostunut farmari. Hyvää: vaihteisto, ajovalot, kulutus, etuistuin. Huonoa: hinta, näkyvyys takaviistoon.

Uudistuneen CLS:n keulilla on voimanlähde, jonka sitkeys ja voima riittävät hyvin. Erityinen valtti on uusi yhdeksänlovinen automaattivaihteisto, jota pehmeätoimisempaa saa hakea.

Vaikka kuinka yrittää koeajossa kiusata vaihdelaatikkoa, ei eteen tule ajotilanteita, jossa vaihdelaatikon ratkaisut eivät pysyisi vauhdin tai kuskin aatosten mukana. Vaihtohetkillä ei ole viiveitä tai nyykähdyksiä.

Tiheä porrastus tuo mukanaan vaivattomuutta ja säästää moottoria. Auton voi kiihdyttää moottoritievauhtiin ilman, että kierroslukumittarin neula kipuaa yli tuhannenviidensadan. Ja suora saa olla pitkä, jotta laillisilla nopeuksilla yhdeksäisen saa edes vilahtamaan mittaristossa.

Vaihteisto on yksi parhaista automaattivaihteistoista, joilla olen kuunaan ajanut.

Ajamista valvoo kolme nopeusanturia. Vaihteiston ohjausjärjestelmä osaa anturien välittämän tiedon perusteella säätää vaihteensiirrot oikea-aikaisiksi.

Rauhallinen kumppani

Matka-ajossa CLS on erittäin vakaa ja varsin äänetön. Hieman yli 200 hevosvoiman teho riittää hyvin kookkaan auton liikuttamiseen.

Koeajoauton keulilla on moottorikatraan toiseksi maltillisin voimanlähde, jolloin auton hinta jää vakiovarusteisena alle 80 000 euron. Hinnaston toista äärtä edustaa CLS:n 63 AMG S 4Matic. Se maksaa rapiat 237 000 euroa.

Pitkä akseliväli tuo kulkuun rauhallisuutta, eikä se kuitenkaan kostaudu – kuten epäluuloinen voisi kuvitella – ylenmääräisenä kömpelyytenä kaupunkikeskustan ahtaudessa. Takavetoisen johtotähden tehostettu ohjaus ja jyrkästi kääntyvät etupyörät pienentävät kääntöympyrän varsin siedettäväksi.

Kääntymistä avittavat ominaisuudet jäävät arkikäytössä torsoiksi, sillä näkyvyys takaviiston on onneton ja auto takakulmistaan lähes umpinainen. Peruuttajaa pienehköt sivupeilit ja matala takaikkuna eivät paljoa auta.

Peruutuskamera ei kuulu vakiovarusteisiin. Sen haluava saa kaivaa kuvetta 1 100 euron verran. Pysäköintiavustin ja Parktronic-pysäköintitutka helpottavat taskupysäköintiä kadun suuntaisesti tai pysäköimistä poikittain katuun nähden autojen väliin. Yltympäri auton näkevä 360-asteen kamera avustaa ahtaissa lokosissa.

Kuljettajan valtakunta on järjestelty selkeästi. Mittaristo on hyvin näkökentässä ja kaikki käyttökytkimet ovat hyvin käsillä.

Etuistuin säätyy monipuolisesti ja tarkasti, joten ajoasennon saa räätälöityä lähes mieleisekseen. Reisitukea saisi olla säädettävissä enemmän.

Ilmajousitus ei ole samettisen mukava, mutta vakauttaa korin elämää riittävästi veipä ajotaival maaseudun mutkateille tai kaupungin ahtaille mukulakivikaduille.

Sammuu eleettömästi

Mercedes-Benz CLS:n sammutusautomatiikka toimii viiveittä ja eleettömästi. Se on omiaan alentamaan kulutusta. Mersun kykyjen monipuolinen koettelu nosti koeajon keskikulutuksen kahdeksaan litraan, mutta luvatusti se on maltillisella viiden litran tasolla.

Näyttävät ja älykkäät valot

Tulokkaan valot ovat näyttävän näköiset, mutta myös tehokas kokonaisuus.

Multibeam led -ajovalojärjestelmä on vakuuttava näyttö mihin ledeillä ja niiden ohjauksella kyetään. Erityisen sankassa aamusumussa valokeila leikkaa umpiharmaata näkymää juuri sopivan etäälle.

Kummassakin kaukovalossa on 24 led-polttimoa, joita voidaan himmentää ja kirkastaa ajotilanteen ja muiden ajoneuvojen mukaisesti. Kuljettajan ei myöskään tarvitse itse vaihtaa lyhyiden ja pitkien ajovalojen välillä.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat