12.9.2015

Koeajo: turboahdettu Hyundai i30

Korealaiset koukkaavat Nürburgringin kautta. Hyvää: Moottori, vaihteisto, ajettavuus. Huonoa: Ikä näkyy sisustassa.

Nürburgring-sana varastaa huomion Hyundain tiedotteessa. Valmistajan mukaan malliston ensimmäistä bensiiniturbomallia on hiottu tarunhohtoisella saksalaisradalla ja NamYangin testikeskuksessa Koreassa.

Ensimmäinen reippaasti ajettu mutka paljastaa, että Nürburgringillä on tehty muutakin kuin syöty currywurstia. Hyundai i30:n keula taittuu hanakasti mutkaan, eikä meno vaihdu puskevaksi edes täyskaasulla. Ajokokemus on huomattavasti hauskempi, kuin mitä hillityt ulkonäkömuutokset lupaavat.

Iskunvaimennus on mainio yhdistelmä urheilullisuutta ja arkikelpoisuutta: kori ei tee turhia liikkeitä, mutta meno ei ole epämukavaa 18-tuumaisista vanteista huolimatta. Turbo-versiota varten ohjausta on nopeutettu, mutta tuntumassa on edelleen annos Hyundaille tyypillistä keinotekoisuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimalinja miellyttää

Onnistuneen ajettavuuden tukena on mainio moottori. Turboahtimen avulla 1,6-litraisesta irtoaa 186 hevosvoiman huipputeho.

Arkiajossa arvokkaampaa on 1 500 minuuttikierroksesta alkaen käytettävä 265 newtonmetrin vääntö. Erittäin sulavatoimista vaihteistoa ei siis tarvitse hämmentää jokaista kiihdytystä varten.

Vaatimattomasta i30 Turbo -mallinimestään huolimatta Hyundain uutuutta voi pitää erittäin varteenotettavana kilpailijana kokoluokan miedoille sporteille, joita ovat esimerkiksi Seat Leon 1.8 TSI FR tai Peugeot 308 GT.

Vakiovarusteltuna tulokas maksaa 31 990 euroa. Hintaan kuuluvat kaksoisksenon-ajovalot, urheiluistuimet puolinahkaverhoilulla ja avaimeton käynnistys. Koeajoauton aukeava lasikatto tuo lisähintaa vajaat 1 200 euroa.

Teksit ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Hyundai i30 Turbo

Hinta alkaen

33 176 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 591 cm3, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto.

Teho

137 kW (186 hv), 5500 r/min

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Vääntö

265 Nm (1500–4500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,0 s

Huippunopeus

219 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 7,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

169 g/km

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

5 vuotta

Luetuimmat