8.7.2015

Koeajo: turboahdettu Honda Civic Type R

Nyt Honda Civic yltää 270 kilometrin tuntivauhtiin. Hyvää: moottori, alusta, ohjaus. Huonoa: huono kierrosherkkyys, epävakaus rajuissa jarrutuksissa, kallis.

Honda Civic Type R:n räväkkä ulkonäkö kätkee 310 hevosvoimaisen moottorin ja 270 kilometriin tunnissa yltävän huippunopeuden. Suuret lukemat vievät helposti huomion, vaikka kyse on myös Hondan uudesta turboahdetusta aikakaudesta. Pienet ja väkevät bensiinimoottorit saapunevat Eurooppaan tulevissa mallisukupolvissa.

Niitä ennen Hondan turbo-osaamista esitellään uuden kaksilitraisen Civic Type R:n keulalla. Eikä esittelyä tehdä vaatimattomasti: 310 hevosvoiman huipputeho ja 400 newtonmetrin vääntömomentti 2 500–4 500 kierroksilla minuutissa vievät Civiciä melkoista kyytiä.

Numeroarvoja vaikuttavampaa on moottorin luonne. Veto alkaa epäröimättä alle puolellatoistatuhannella kierroksella minuutissa. Arkiajo ahdetulla Type R:llä on miellyttävämpää kuin äärimmäisen ylävireisillä edeltäjillä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rehellistä ahtamista

Turboahtamisen myötä moottorin äänimaailma on muuttunut täysin. Enää Type R ei koukuta vapaastihengittävien VTEC-moottoreiden metallisella, lähes konekiväärimäisellä äänimaailmalla. Sen tilalla ovat turboahtamiseen liittyvät suhinat ja pihaukset. Kokemus on erilainen, mutta viehättää nykyautoksi poikkeuksellisella aitoudella. Vain moottorin vaisu kierrosherkkyys harmittaa.

Voimakkaan moottorin lisäksi koriin ja alustaan on tehty muutoksia. Koria on jäykistetty 18 prosenttia, tasauspyörästössä on torsen-tyyppinen lukko ja iskunvaimentimet ovat aktiiviset. Myös etupyörien tuenta on uusittu vetelyn vähentämiseksi.

Eleettömyys yllättää

Teknisten tietojen perusteella Civic Type R:ltä odottaa hyvin vakavaa ajokokemusta. Siksi ensimetrit häkellyttävät: auto etenee Bratislavan kaduilla rauhallisen eleettömästi.

Alkushokin jälkeen alustan toimintaa arvostaa. Civic Type R:ssä on kypsyyttä, jota ulkonäkö ei antanut odottaa. Auto imeytyy kiinni tiehen, mutta kuljettaja säästetään terävimmiltä töyssyiltä. Ohjauksen nopeus ja auton akseliväli sopivat mainiosti yhteen, joten auto tuntuu kääntyvän mutkiin katseen perusteella.

Kadulla havaitut ominaisuudet, erityisesti vaivattomuus, vain korostuvat lyhyellä vierailulla Slovakia Ringin moottoriradalle. Riittävän matalalle sijoitettu istuin antaa hyvän takapuolituntuman, ja hallintalaitteet toimivat nopeassa ajossa erinomaisesti. Kaasupolkimen näpäyttäminen kengänsyrjällä sujuu alaspäinvaihdoissa vaivatta.

Ohjauksen tarkkuus ja erinomainen etuakselin pito auttavat pysymään oikealla ajolinjalla. Tasauspyörästön lukituksen ansiosta kaasun voi avata ajoissa – keula pysyy uskollisesti käsketyllä ajolinjalla.

Epävakautta jarrutuksissa

Kojelaudan +R-painike kytkee urheilullisemman ajotilan. Iskunvaimennus jäykistyy, ohjaustehostus vähenee ja ajonvakautus hellittää otetta. Type R:stä tulee elävämpi ajokokemus. Auton tekee töitä noudattaakseen kuljettajan käskyjä.

Muutoin erittäin hauskaa rata-ajokokemusta vaivaa yllättävä epävakauden tunne jarrutuksisa: auto pysyy suorassa, mutta hakee sivuttaissuunnassa epämiellyttävän paljon.

Ensitutustumisen perusteella ajokokemus on kypsempi, mitä villiltä ulkonäöltä uskalsi odottaa. Se palkinnee päivittäisessä käytössä. Uuden Type R:n toimivuus Suomen urissa ja töyssyissä selvinnee alkusyksystä. Ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa syyskuussa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat