19.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: tuhatkuutioinen nakupyörä Suzuki GSX-S1000 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tehokas, siro, aggressiivinen ja pelkistetty. Hyvää: herkkä vaihteisto, ajoasento, moottorin luonne, ulkonäkö. Huonoa: kierroslukumittarin luettavuus, pieni päästö-kuoppa tehokäyrässä. Sporttipyörien kysynnän hiipuminen ja nakupyörien suosion kasvu näkyy siinä, että moottoripyörävalmistajat kehittävät uusia malleja riisumalla sporttipyöristä katteet ja muuttamalla ajoasentoa pystymmäksi. Nyt on Suzukin vuoro esitellä tuhatkuutioinen nakupyörä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ylimääräisiä hevosvoimia Ajotuntuma on kevyt. GSX-S1000 kääntyy mutkiin jopa liian herkästi. Pyörä tuntuu tehtaan ilmoituksia tehokkaammalta ja kevyemmältä. Huhujen mukaan moottorista on mitattu lähes 20 hevosvoimaa enemmän huipputehoa kuin tehtaan ilmoitus. Tehokkaan moottorin ansiosta suorat tuntuvat normaalia lyhyemmiltä. Vaihteisto on kevyttoiminen. Brembon etujarruissa riittää kahden sormen käyttö tehokkaissakin jarrutuksissa. Jarrutuksissa kuljettaja ei saa polvilla tukea sileän liukkaasta tankista, vaan paino siirtyy käsien varaan. Pelkistetyssä nakupyörässä moottorin merkitys korostuu. Suzuki on valinnut voimanlähteeksi vuosina 2005–2008 käyttämänsä GSX-R1000 -sporttipyörän moottorin. Se on suhteellisen pitkäiskuinen, jolloin voimaa saadaan helpommin myös matalille kierroksille ja keskialueelle. Vaikka huipputehoa ja maksimikierroslukua on karsittu nakupyörään sopivaksi, pyrkii eturengas nousemaan ilmaan kiihdytyksissä. Pieni miinus tulee 4 000–5 000 kierroksen välillä tuntuvasta ”päästökuopasta” tehokäyrässä. Kolmiasentoinen luistonesto auttaa kuljettajaa. Luistoneston voi halutessaan kytkeä pois toiminnasta. Rennon mukava Moottoripyörän mittasuhteet ovat sopivat 180-senttiselle kuljettajalle. Ajoasento on rennon pysty ja polvikulma sopiva. Satula on mukavan pehmeä, mikä toisaalta heikentää ajotuntumaa urheilullisessa ajossa. Hallintalaitteet ja mittaristo ovat tyylisuunnan mukaisesti pelkistettyjä. LCD-mittaristo on ominaisuuksiltaan monipuolinen, mutta perinteinen pyöreä kierroslukumittari olisi selkeälukuisempi. Lyhyestä äänenvaimentimesta kantautuu aggressiivinen murina, jota täydentävät muhkeat imuäänet. Urheilullisuutta on haettu Suzukin MotoGP-henkisellä sinisellä värityksellä. Kokonaisuuden täydentävät voimakkaasti eteen kallistuvat linjat ja Suzukin tätä mallia varten suunnittelemat kevyet kuusipuolaiset vanteet. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Suzuki Suzuki GSX-S1000 Hinta alkaen 16 490 € Moottori 999 cm³, 4 sylinteriä, rivimoottori, nestejäähdytys, märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 107 kW (146 hv), 10000 r/min Vääntö 106 Nm (9500 r/min) Vääntö 106 Nm (9500 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 815 mm, paino tankattuna 209 kg, akseliväli 1 460 mm, tankin tilavuus 17 litraa. Huoltoväli 12 000 km. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku