9.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: toisen sukupolven Seat Alhambra Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudet kasvot ja päivitettyä tekniikkaa. Hyvää: Liukuovet, sisätilat. Huonoa: Etuistuinten sivutuki, näkyvyys etuviistoon. Vuonna 1996 esitelty ensimmäisen sukupolven Seat Alhambra oli yhteistyömalli, jonka kumppaneita olivat Ford Galaxy ja Volkswagen Sharan. Nyt uuden ilmeen saanut toisen sukupolven Alhambra on teknisesti käytännössä identtinen Sharanen kanssa, mutta ulkonäössä ja varustelussa on eroja. Alhambra on saatavana kolmella moottorivaihtoehdolla. Mallipäivityksen jälkeen kaksilitraisesta dieselistä on kaksi tehoversiota. Myöhemmin tuotantoon saadaan kaksilitrainen TSI-bensiinimoottori. Kaikkien tehot ovat kasvaneet ja päästöt pienentyneet edelliseen mallisarjaan nähden. Moottoreiden kumppanina on joko 6-portainen manuaalivaihteisto tai kaksoiskytkinautomaatti. Kahden varustevaihtoehdon lisäksi tarjolla on joukko lisävarusteita. Valmistusohjelmassa on myös muun muassa 1,4-litraiset bensiinimoottorit ja yksi tehoiltaan miedompi diesel sekä neliveto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Massiiviset sisätilat Helteisessä Barcelonassa, Seatin kotikonnuilla, pääsen hakemaan ensituntumaa uudistettuun Alhambraan. Ensivaikutelma on hyvä. Sisätilat antavat heti laadukkaan vaikutelman. Ja tilaa riittää. Uuden sukupolven Alhambra on aina seitsenpaikkainen. Keskirivin istuimet ovat itsenäisiä ja liikuteltavissa kiskoilla. Leveässä autossa voi kolme aikuista istua rinnakkain mukavasti ja kiskojen ansiosta istuimet voi limittää niin, että hartiatilaa saadaan tarvittaessa lisää. Kolmas rivi tarjoaa jopa yllättävän hyvät istumatilat. Koeajoauton kattoluukusta huolimatta pää ei ole edes lähellä kattoa ja jalatkin saa oikaistua mukavasti. Liukuovet helpottavat Matkustamon istuimia ei nykymallissa voi enää irrottaa, mutta ne on suunniteltu siten, että parilla ranneliikkeellä istuimista muodostuu tasainen tavaratilan lattia. Itsenäiset istuimet tarjoavat lukemattomia variaatioita tavaratilan laajentamiseen. Äärimmillään Seat Alhambra vastaa lähes pakettiautoa. Kun kaikki istuimet ovat pystyasennossa, jää tavaratilaan vielä kolmelle isolle matkalaukulle riittävä tila. Lapsiperheiden kannalta autossa on paljon hyvää. Liukuovet helpottavat lastaamista ja kulkemista. Lisäksi lastenistuimet on helppo asentaa paikoilleen. Kaikissa istuimissa on isofix-kiinnikkeet. Ketterä kaupungissa Alhambra on ajossa miellyttävän pehmeä ja sisämelultaan hiljainen. Mitat on kohtuullisen helppo hahmottaa. Näkökentän katveet etuviistoon jäävät tosin melko suuriksi kookkaiden A-pilareiden takia. Vahva moottori yhdessä kaksoiskytkinvaihteiston kanssa tarjoaa hyvän ajettavuuden. Kaasupolkimeen reagoinnissa ilmenee toisinaan hienoisia viiveitä, mutta ei siinä määrin, että niistä olisi haittaa. Kaksoiskytkinvaihteiston valitsimesta löytyy myös S-asento, jolloin ylös vaihdettaessa moottori kiertää enemmän ja vaihtaa myös aiemmin pienelle vaihteelle. Vaihteita voi halutessaan käyttää myös ohjauspyörän vivuista. Koeajoautossa on lisävarusteisiin kuuluva mukautuva alustansäätö (1 468 e). S-asennossa vaihteiston ja ohjaustehostimen ohella myös alusta muuttuu. Pehmeys vähenee, eikä auto kallistele juuri lainkaan. Tavaratilan sisäpistoke, säilytyslokerot ja monipuolinen istuinjärjestelmä tarjoavat yhdessä liukuovien kanssa houkuttelevan kokonaispaketin. Syyskuussa myyntiin tulleen automallin oviin saa esimerkiksi sähkökäytön, joka on sekä ammatti- että perhekäytössä hyvä lisävaruste. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Seat Alhambra 2.0 TDI DSG Hinta alkaen 47 628 € Moottori Bensiinimoottori 4 951 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 135 kW (184 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 380 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 138 g/km Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku