Ajoneuvot | Koeajo | 21.11.2015

Koeajossa: tilava Volkswagen Touran

Highline 1.4 TSI 110 kW DSG

Uudet moottorit, isommat sisätilat ja hulppea lisävarustelista ovat ne keinot, joilla uusi Volkswagen Touran pyrkii autonostajan sydämeen. Hyvää: sisätilojen muunneltavuus, näkyvyys ulos. Huonoa: joutuu taistelemaan maineestaan.

Jaa artikkeli

Koeajetussa Touranissa oli bensiinimoottoreista keskimmäinen, turboahdettu 110 kW (150 hv) tehon tarjoava moottori. Teho, vääntö ja ajo-ominaisuudet istuivat autoon hyvin. Volkswagen Touran on tasapainoinen kokonaisuus hyvää tilankäyttöä, sisätilojen muunneltavuutta ja ajo-ominaisuuksia.

Touranin saa joko viisi- tai seitsemänpaikkaisena, mutta kaikilla toisen ja kolmannen penkkirivin paikoilla on Isofix-kiinnityspisteet lasten turvaistuimille. Tämä kertookin jo selvää kieltä siitä, että lapsiperheiden moninaiset tilantarpeet ovat olleet keskiössä, kun auton ominaisuuksia on suunniteltu. Lisäksi näkyvyys autosta ulos on huomionarvoisen hyvä myös lapsimatkustajia ajatellen.

Touran-003

Enemmän tilaa

Touran on koottu Volkswagen-konsernin modulaariselle alustalle. Touranille uusi alusta tarjoaa entistä pidemmän akselivälin ja ahtaissa paikoissa liikkumista helpottavat lyhyet ylitykset. Auto on pidentynyt 13 cm ja leveyttäkin on nelisen senttiä entistä enemmän. Kun auto on samaan aikaan madaltunut 6 mm, tuntuu Touran entistä määrätietoisemmalta ajettavalta.

Isommat ulkomitat näkyvät sisälläkin lisääntyneenä väljyytenä. Sisätilojen muuntelu istuimia liikuttamalla ja selkänojia alas taittamalla on tehty helpoksi. Tavaratilaa saadaan toisen istuinrivin taakse parhaimmillaan 1 040 litraa. Touranin ostaja voi perheensä viihdykkeeksi järjestää myös kisan: kuka ensimmäisenä löytää Touranin kaikki 47 säilytyslokeroa!

Touran-010

Kuusi moottoria

Touraniin on nyt tarjolla kolme uutta TSI-bensiinimoottoria, joiden tehot koeajetun 110 kW:n lisäksi ovat 81 kW (110 hv) ja 132 kW (180 hv). Myös uusia dieseleitä on kolme: 81 kW (110 hv), 110 kW (150 hv) ja 140 kW (190 hv).

Kaikissa moottoreissa on vakiona pysäytys- ja käynnistysautomatiikka ja jarrutusenergian talteenotto. Päätöt ovat valmistajan mukaan 19 prosenttia alhaisemmat kuin edeltävässä mallissa.

Touran-021

 

Monitörmäysjarrutus

Sanahirviöltä kuulostava monitörmäysjarrutus on Touranissa vakiona. Jos törmäys tapahtuu, järjestelmä pyrkii estämään lisätörmäykset ja vähentämään niiden vakavuutta.

Lisävarustelistalla on erittäin kattava joukko kuljettajaa avustavia järjestelmiä mukautuvasta vakionopeussäätimestä ja kuolleen kulman varoittimesta perävaunun peruutusavustimeen. Tarjolla on myös ennakoiva turvajärjestelmä, joka onnettomuuden uhatessa sulkee automaattisesti auton ikkunat ja kattoluukun sekä esikiristää turvavöitä ja ennakoi jarrutusta. Ajovalot saa halutessaan tehokkaina led-valoina.

Monitoiminäytön, radion ja navigaattorin valikot saa suomenkielisiksi, mutta navigaattorin puheohjaus ei vielä tunnista suomea.

Bensiinikäyttöinen Touran maksaa edullisimmillaan 26 900 euroa ja ja diesel 29 953 euroa. Koeajetun Highline-varustellun version hinta on 44 905 euroa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Volkswagen