Ajoneuvot | Koeajo | 19.10.2015

Koeajossa: tilava maasturi Nissan X-Trail

DIG-T 163 Acenta

Tilavassa maasturissa turhan laiska bensiiniturbo. Hyvää: Runsaat sisätilat, iso ja muunneltava tavaratila, maavara. Huonoa: uuden bensiiniturbomoottorin laiskuus, kuljettajan istuin.

Jaa artikkeli

Nissan X-Trailin saa nyt myös 1,6-litraisella DIG-T-bensiiniturbolla varustettuna. Qashqaista tutun moottorin puhti riittää lähes 1 500-kiloisen X-Trailin tarpeisiin vain nipin napin.

Kuusivaihteista manuaalivaihteistoa joutuu vispaamaan turhan paljon, sillä turbomaista vääntöä ei luontevasti löydy. Uuden moottorin plussapuoli on lähtöhinnan putoaminen noin 2 000 eurolla. DIG-T:n voi yhdistää vain manuaalivaihteistoon ja etuvetoiseen versioon.

1754901_-2

Nelivetoisen X-Trailin voimanlähde on aina 1,5-litrainen dCi-diesel, joka tarjoaa 130 hevosvoimaa (96 kW) ja 320 newtonmetrin maksimiväännön. Dieselin saa myös etuvetona ja Xtronic-automaattivaihteiston kanssa. Kaikissa vaihtoehdoissa on sammutusautomatiikka.

Päivityksessä akseliväli on kasvanut 7,6 senttiä, minkä ansiosta matkustamo on avara. Viisipaikkaisessa versiossa ei ahdista jalkoja, hartioita tai päätä. Auton saa myös seitsenpaikkaisena, mutta siinä ei takariville enää riitä väljyyttä.

Valmistaja ylpeilee istuinten teatterihenkisyydellä eli sillä, että taakse päin mentäessä istuimet ovat edessä olevia ylempänä. Näin jokaiselle matkaajalle luvataan hyvä näkyvyys. Takaistuimet liikkuvat myös pitkittäissuunnassa.

Ajoasentoa saa etsiä

Istuinten poikkeuksellinen mukavuus jää markkinapuheeksi, sillä keskikokoinen koeajaja saa etsiä miellyttävää ajoasentoa kauan, eikä silti tule tyytyväiseksi. Etuistuimella istuinosa on lyhyt ja sivuttaistuki vaatimaton.

Tavaratilaa ei käy moittiminen. Viisipaikkaisessa se on perusmuodossaan 550 litraa, seitsenpaikkaisessa 445 litraa. Istuimet taitettuna tilaa on maksimissaan 1 982 litraa.

Viisipaikkaisiin malleihin saa tavaratilan jakajan, jolla ruumaan syntyy välitaso.

1754903_

Neljä varustetasoa

Lisää valoa tuo lasikatto, joka seitsenpaikkaisissa versioissa on aina vakiona alinta varustelutasoa lukuun ottamatta ja viisipaikkaisiin sen saa lisärahalla.

Alin varustepaketti (Visia) on riittämätön, mutta kakkostasolla (Acenta) ovat jo vakiona esimerkiksi ajovaloautomatiikka, sadetunnistin, mäkilähtöavustin ja pysäköintitutkat.

Kaksi ylintä varustetasoa (Business 360 ja Tekna) tuovat laadukkaan viihde- ja infojärjestelmän (Nissan Connect) sekä laajan turvallisuuspaketin (Nissan Safety Shield).

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: Nissan