Ajoneuvot | Koeajo | 26.10.2015

Koeajo: tila-auto Ford Galaxy

2.0 TDCi PowerShift A6 Titanium Business AWD

Seitsenpaikaisen akilleen kantapää ovat tavaratilat auto täyteen lastattuna. Hyvää: ajomukavuus, tilojen muunneltavuus, ohjaus. Huonoa: kääntösäde, hinta, tavaratila (varauksin).

Jaa artikkeli

Valtavan kokoinen Ford Galaxy yllättää jo ensimetreillä: alla on tila-autoksi erittäin hiljainen tapaus. Renkaiden suhinat kuuluvat toki mottoritievauhdissa, mutta muutoin äänieristys on kookkaaksi ja neliskanttiseksi autoksi onnistunut. Akustiset lasit tekevät tehtävänsä.

Mukavuutta on myös se, että takajousitus kuolettaa epätasaisuudet niin hyvin, ettei meno ole pompottavaa. Kunnollinen jousitus ja alustarakenne eivät ole luonnonlaki tila-autojen luokassa.

Ford-Galaxy-004

 

Onnistunut on myös ohjaustuntuma – Fordin perinteitä kunnioittaen. Mukautuva ohjaus on tarkka suurilla nopeuksilla. Käsiteltävyys on periaatteessa helppoa, mutta pitkä akseliväli tuo kaupunkiajoon kömpelyyttä, eikä pysäköintihalleissa viikkailu ole herkkua – vaikka tutkat, peruutuskamerat ja ohjaustehostin tekevät työnsä tunnollisesti.

Auton kääntösäde on varsin mittava. Ratin takana on kuin valtamerilaivan ruorissa: kookkaan tuulilasin ja konepellin takana jossain ovat auton etukulmat, joita on hankala hahmottaa.

Luonteva ja tunnokas ohjaus ei auta peittoamaan kookaan ja korkean auton käytöstä, joka on kaarteissa hieman kallisteleva.

Ford-Galaxy-016

Jämäkkä paimentaja

Kaistavahdin jämäkkä ja ryhdikäs paimennus voi joissain ajo-olosuhteissa yllättää kuskin. Kaistavahdin omaehtoisesti tekemä pieni korjausliike saattaa havahduttaa ajatuksiinsa vaipuneen kuskin tekemään yllätettynä vastaohjausliikkeen. Se voi olla liian äkkipikainen tai suuri.

Kaistavahdin saa kytkettyä pois vasemman viiksen päässä olevasta napista, jonka avulla sen voi kytkeä myös takaisin päälle. Valikkojen kautta on mahdollista säätää hieman kaistavahdin toimintaa: tekeekö korjaavia ohjausliikkeitä ja kuinka voimallisesti se täristää rattia tahattomissa reunaviivan ylityksissä.

Ford-Galaxy-006

Mukautuvat tilat

Galaxyn keskimmäisen istuinrivin reunimmaisen istuimen selkänojan saa kaadettua ja koko istuimen käännettyä tieltä, jotta voi kavuta takimmaiselle kolmannelle istuinriville.

Aluksi istuimen siirtely tuntuu vaivalloiselta, mutta kun löytyy oikeat vivut ja otteet, niin työskentely käy lopulta sujuvasti. On erittäin mukavaa, että viimeisen istuinrivin penkit avautuvat ja sulkeutuvat takaluukun napeista sähköisesti. Istuimet laskeutuvat tavaratilan lattian uumeniin, mutta syövät toki tilaa tavaroiden kuljetukselta.

On täysin toivoton ajatus, että sinänsä kookkaalla tila-autolla voisi tehdä isolla porukalla viikonlopun mökkireissun. Seitsemän mahtuu kyllä kyytiin pidemmällekin ajotaipaleelle – jos kahdelle takimmaiselle istuimelle käyvät lapset. Tavaroille ei Galaxy täyteen lastattuna kuitenkaan jää paria nyssäkkää enempää tilaa.

Ford-Galaxy-008

Valoa riittää

Auto on matkustamoltaan erittäin valoisa. Ikkunapintaa on niin paljon, ettei näkyvyydestä ole huolta. Taustapeili tosin saisi olla kookkaampi.

Lasten kannalta on mukavaa, että ikkunoiden alareunat ovat alhaalla, joten pienempikin ihminen näkee hyvin autosta ulos. Lasikatto tuo oman osansa valosta.

Auton neliveto on aiempaa älykkäämpi, joten se jakaa vetovoimaa neljälle pyörälle vain tarvittaessa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat