13.4.2015 Ajoneuvot Koeajo: täysin uusi Volvo XC90 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juuristaan ylpeän tulokkaan tavoitteena on selättää saksalaiset. Hyvää: ajettavuus, tilavuus, turvavarustelu. Huonoa: leveys, lisävarusteiden hinnat. Volvo päivitti XC90-mallinsa 12 vuoden syklillä. Se on pitkä aika – kuumeisessa autoteollisuudessa viittä vaille ikuisuus. Volvo irtosi Fordin vähän kylmästä kainalosta vuonna 2010, kun Zhejiang Geely -yhtiö osti Volvon henkilöautotoiminnot. Koeajossa on Volvon ensimmäinen Kiina-ilmiö, itäaasialaisella rahalla säästelemättä pönkitetty ja todella täysin uusi XC90. XC90 on ruotsalaisin Volvo pitkiin aikoihin, mistä ylpeänä osoituksena on jokaiseen kuljettajan istuimeen kiinnitetty pieni Ruotsin lippu. Esimerkiksi uusi alusta ja moottorit ovat Volvon omaa tuotantoa. Vieläpä kertakaikkisen hyvää sellaista. Paljon saa vettä virrata Götajoessa ennen kuin tämä auto alkaa tuntua aikansa eläneeltä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaikkea muuta kuin möhkö Viisimetrinen auto on muotoiltu näyttämään kaikkea muuta kuin möhköltä. Isoon katumaasturiin kuuluvaa muhkeutta on lievitetty skandinaavisen designin pehmopiirteillä. Sisätilat ovat kuin ruotsalainen olohuone: tilava, rauhallinen, tyylikäs ja valoisa. Pintoina on paljon nahkaa, puuta ja alumiinia – tyylikkäästi toteutettuna. Kojelaudan ja keskikonsolin nappulaviidakko on karsittu niin lähelle sukupuuttoa kuin se autossa on mahdollista. Tablettimaisesta, vaakalohkoihin jaettavasta kosketusnäytöstä hoituvat useimmat säädöt ja valinnat. Kosketusnäytön opettelua Kosketusnäyttöön saa Volvon mukaan peräti 360 eri asetusta, ja jälleenmyyjien luvataan antavan jokaiselle XC90:n ostajalle perusteellisen oppitunnin sen käytöstä. Kosketusnäytön salat aukesivat kahden päivän koeajojen aikana, sillä ajatusmaailma on pitkälti samanlainen kuin älypuhelimissa. Audiolaitteisto on Bowers&Wilkinsin valmistama. Parhaassa versiossa on 19 kaiutinta, joten äänentoisto tuntuu paremminkin Göteborgin oopperatalolta kuin ruotsalaiselta olohuoneelta. Aina seitsenpaikkainen Suomeen tuotavat XC90:t ovat aina seitsenpaikkaisia. Uudelleen muotoiltu kuljettajan istuin on mukava ja säätömahdollisuudet laveat. Rahalla istuimeen saa vaikkapa tuuletuksen tai hieronnan. Toisella istuinrivillä on kosolti jalka-, hartia- ja pääntilaa sekä omat ilmastointisäätimet. Kolmannen istuinrivin paikat yllättivät: 182-senttinen pärjäsi mukavasti penkeillä, joita yleensä 5+2-paikkaisissa autoissa pidetään vain lasten maailmana. Tavaratila on 451-litrainen. Kakkos- ja kolmosrivin istuimet kaatamalla ruuma pullistuu 1 899-litraiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kattava turvavarustelu Turvallisuudessa XC90 on taattua Volvoa. Vakiona tuleva, entistä laajempi City Safety -järjestelmä sisältää esimerkiksi automaattijarrutuksen, jos kuski ei huomaa vasemmalle kääntyessään vastaantulijaa. Lisävarusteilla pystyy varautumaan koko lailla kaikkeen muuhun paitsi suoraan ylhäältä tuleviin yllätyksiin. Keskikonsolissa oleva käynnistysnappulakin on muutettu käännettäväksi. Osittain kuulemma turvallisuussyistä, ettei auto käynnisty tai sammu vahinkopainalluksesta. Tulossa ladattava hybridi Koeajossa on koko Suomeen tuleva moottorikatras: D5, T6 ja T8. Tarjolle tulee siis yksi diesel-, yksi bensiini- ja yksi hybridivaihtoehto. Moottorit ovat kaksilitraisia ja nelisylinterisiä. Suomessa myydyimmäksi noussee diesel eli D5. Se on yli 10 000 euroa bensiiniversiota edullisempi. Kahdella turbolla ryyditetty D5 antaa 225 hevosvoiman tehot ja 470 newtonmetrin maksimiväännön. Meno kaikilla tienpinnoilla on vaivatonta ja äänetöntä. Ladattava hybridi T8 tulee myöhemmin tänä vuonna. Se syönee lähes täysin T6:n myynnin, sillä hinta-eroa on vain 900 euroa. Ladattavan hybridin hinta alkaa 92 830 eurosta. T8:n yhdistetty kulutus on 2,5 litraa, joten se hankkii hintaeron T6-bensiinimoottoriin (kulutus 7,7/100 km) nopeasti takaisin. Kaikkiin versioihin on yhdistetty kahdeksanlovinen automaattivaihteisto, joka koeajossa etsii isomman vaihteen nopeasti ja luontevasti, mutta alaspäin se vaihtaa vähän mietteliäämmin. Kaikissa koeajoautoissa on ilmajousitus, joka on hieman yli 2 000 euron lisävaruste. Se toimi muuten mainiosti, mutta teki esimerkiksi hidastetöyssyistä turhan pomppuisan kokemuksen. Maahantuoja uskoo myyvänsä tänä vuonna Suomessa 400 uutta XC90:tä. Pääkilpailijoita ovat BMW X5, Mercedes-Benz ML ja Audi Q7, joita ensirekisteröitiin viime vuonna yhteensä vajaat 350. Volvon aikeissa ei siis ole pistevoitto, vaan selätys saksalaisista. XC90:t rantautuvat Suomeen kesäkuussa. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Valmistaja Volvo XC90 Hinta alkaen 81 776 € Ajoneuvovero 133 €/ v Käyttövoimavero 562 €/ v Moottori 1 969 cm³, kaksi turboahdinta, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 165 kW (225 hv) Vääntö 470 Nm Vääntö 470 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,8 s Huippunopeus 220 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 149 g/km Mitat pituus 4950 mm, leveys 2008 mm, korkeus 1776 mm, akseliväli 2984 mm Tavaratila: 451 l Omamassa: 2143 kg Muu tieto Perävaunumassa jarruin 2 700 kg. Matkanjatkamispalvelu huollosta huoltoon Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku