Nissan Qashqai

Ajoneuvot Koeajo 25.5.2015

Koeajo: suosittu katumaasturi Nissan Qashqai

Suosittu katumaasturi sai reilusti lisää tehoa isomman bensiinimoottorin avulla. Hyvää: sopivasti tehoa kokoon nähden. Huonoa: ehkä liiankin kevyt käsiteltävä kokoisekseen.

Nissan Qashqaihin on nyt tarjolla entisen 1,2-litraisen bensiinimoottorin rinnalla myös turboahdettu 1,6-litrainen vaihtoehto. Kun isompaa bensiinimoottoria on kokeillut, tuntuu 1,2-litrainen ehdottomasti numeroa liian pieneltä Qashqain kokoiseen autoon.

Teho ja vääntönumerot kertovat erosta oleellisen: isommassa moottorissa tehoa on enimmillään 120 kW (163 hv) ja vääntöä 240 newtonmetriä, kun vastaavat arvot turboahdetun 1,2-litraisen osalta ovat 85 kW (115 hv) ja 190 newtonmetriä.

Nissan_Qashqai_16T_2015_LA-23

Isompi moottori sujuvoittaa

Isompi bensiinimoottori taipuu ripeisiin kiihdytyksiin juuri sillä tavalla, kuin uudelta autolta pitää voida odottaakin. Kaasun käyttöön se reagoi herkästi, mutta asiallisesti.

Tasaisella taipaleella kumpikin suoriutuu tehtävästään, mutta nykivässä liikenteessä, kiihdytyksissä ja ohituksissa isompi moottori tekee ajamisesta sujuvaa ja miellyttävää.

Kulutusero ei ole merkittävä. Isomman moottorin yhdistetty keskikulutus on tehtaan ilmoituksen mukaan 5,8 litraa satasella, pienemmällä 5,6 litraa.

Selkeät hallintalaitteetNissan_Qashqai_16T_2015_LA-31

Sisätiloissa Qashqain tunnelma on pätevä ja selkeä. Kikkailuun ja mutkikkaisiin valikoihin ei ole sorruttu, vaan hallintalaitteet ovat selkeitä ja loogisia käyttää.

Kun auto näyttää ulkoa vakuuttavalta ja tyylikkäältä katumaasturilta, on helppo uskoa, että tällä puhdikkaammalla bensiinimoottorilla Nissan Qashqai vahvistaa entisestään asemaansa Suomen myyntitilastojen kärkikahinoissa.

Koeajettu Tekna-varusteltu versio on hinnaston kallein Qashqai ja sille kertyy hintalappuun 32 490 euroa. Hintaero vastaavan pienemmällä moottorilla varustettuun versioon on 3 200 euroa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Nissan

Kaikki koeajot

Uusimmat