Ajoneuvot | Koeajo | 20.2.2015

Koeajo: suorituskykyinen Ford Focus ST

2.0 TDCi Wagon ja Ecoboost

Suorituskyky tarjoillaan komeassa paketissa hyvillä varusteilla ryyditettynä. Hyvää: Istuimet, ergonomia, käytös kaarreajossa. Huonoa: Jousituksen pintakovuus.

Jaa artikkeli

Ford Focus ST 2.0 TDCi Wagon

Suorituskyky tarjoillaan komeassa paketissa hyvillä varusteilla ryyditettynä.

Ford Focus ST on jo käsite. Uudistetun Focus-malliston tehoversioissa täysin uutta on se, että ST:n saa nyt myös dieselmoottorilla.

Kaksilitrainen, 185 hevosvoiman diesel tulee 250 hevosvoiman bensiinimoottorin rinnalle. Molemmissa on automaattinen sammutustoiminto. Moottorit ovat tarjolla viisiovisen ja farmarin keulalle.

Hienoinen pettymys on se, että dieseliäkään ei ole saatavana kuin kuusiportaisella manuaalivaihteistolla. Moderni kaksoiskytkinvaihteisto tuntuisi ainakin ajatuksena mainiolta räväkän auton voimalinjaan.

Recaron valmistamat istuimet tarjoavat esimerkillisen sivutuen tinkimättä lainkaan mukavuudesta. Ohjauspyörä on käteen sopiva ja lämmitettävä, mikä on ST:ssä uutta.

Diesel hyrähtää käyntiin starttinapin painalluksella. Moottorin ääni on melko tavanomainen dieseliksi.

Kotonaan mutkateillä

Jo ensimetrit viestittävät, että jousitukseen ja ohjaukseen on paneuduttu. Tukeva yleisfiilis vahvistuu kilometrien karttuessa. Maantiellä käy ilmi jousituksen hienoinen pintakovuus. Asvaltin saumat ja muu tien epätasaisuus tuntuu nypytyksenä.

Mutkaisella vuoristotiellä ST pääsee oikeuksiinsa. Voimakkaasti keskittävä ohjaus tuntuu aluksi aavistuksen raskaalta. Ominaisuus tekee ohjauksesta jopa liioitellun jäykän. Osasyy lankeaa leveille matalaprofiilirenkaille, jotka kärjistävät ilmiötä.

Toisaalta ohjauksen tunnokkuus ja täsmällisyys painavat vaakakupissa kokonaisuuden plussalle. Jousitus tukee hyvin ajamisen tarkkuutta ja jouheutta. Paketti on hivenen aliohjaava.

Uusi kaarreajon hallintajärjestelmä (Torque Vectoring Control) on suunniteltu optimoimaan voimanjakoa vetävien pyörien välillä. Silti tehokas auto ruopii toisinaan sisäkaarteen pyörällä tiukoissa käännöksissä.

Moottori on laaja-alainen ja tehokas. Vaihteisto on tarkka käyttää ja hyvin välitetty.

ST-mallisto saapuu Suomeen maaliskuussa. Hinnat tarkentuvat myöhemmin, mutta se tiedetään jo, että diesel-mallin alkaen hinnat ovat 35 000–36 000 euroa.

Ford Focus ST Ecoboost

Hienosti soiva bensiinimoottori suo käskijälleen tehoa ja vahvan väännön.

Bensiinimoottorissa hienoa on jo ääni. Liikkeelle lähdettäessä aavistuksen pitkäliikkeinen ja terävästi tarttuva kytkin viestii kilpa-automaisuudesta. Myös bensiiniversion ohjaus keskittää erittäin voimakkaasti. Ominaisuus tekee ohjauksesta jäykän. Kookkaat ja leveät renkaat kärjistävät ilmiötä.

Hienosti soiva moottori tarjoaa tehoa ja vahvan väännön. Voiman tuntu on heti läsnä. Ohituksissa ei sujuvatoimista vaihteistoa ole välttämätöntä hämmentää.

Maantieajo paljastaa, että jousitus on huomattavan pintakova.

Mutkaisilla vuoristoteillä ohjauksen tahmeus ja jousituksen kovuus eivät enää häiritse. Alusta toimii kaarreajossa todella vakuuttavasti.

Sisäkaarteen pyörä sutii tiukoissa mutkissa vielä helpommin kuin dieselissä. Voimaa on nyt enemmän, joten myös lievää vetelyä on kiihdytyksissä havaittavissa.

Moottorissa on potentiaalia niin paljon, ettei kaarreajon hallintajärjestelmä täysin pysty estämään sutimista. Yllättäen sutiminen vähenee, kun ajonvakautus kytketään päältä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat