13.5.2015 Ajoneuvot Koeajo: suomea ymmärtävä Mazda2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Häpeilemättömän japanilainen, mutta ymmärtää suomea. Hyvää: ajettavuus, moottori. Huonoa: varusteluvaihtojen rajoittuneisuus. Onko ikinä ollut parempaa hetkeä ostaa pientä perheautoa? Muun muassa Opel Corsan ja Škoda Fabian uusien sukupolvien myötä rima on korkeammalla kuin koskaan. Tiukka kilpailu vaatii uudelta Mazda2:lta muutakin kuin erilaisuutta – perusauton tulee olla elämänsä kunnossa. Ajettavuudeltaan pikku-Mazda on ketterän vaivaton, mutta samalla hauska. Mutkissa meno maittaa hyvän ohjauksen ansiosta, kaupungissa liikkumista helpottaa pieni kääntösäde ja hyvä etunäkyvyys. Tarvittaessa moottoritieajokin sujuu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nöyrä moottori Pirteäluonteinen vapaasti hengittävä puolitoistalitrainen on ainoa voimanlähde. Valtaosa malliversioista kulkee koeajetun 90 hevosvoimaisen turvin, mutta hinnaston ääripäistä löytyvät myös 75 ja 115 hevosvoimaiset vaihtoehdot. Suuresta iskutilavuudesta huolimatta kulutus pysyy alle viidessä litrassa sadalla kilometrillä. Tasanopeudella auto etenee protestoimatta alle puolellatoistatuhannella kierroksella, mutta nopeuden muutoksiin eivät rahkeet sentään riitä. Vaihteensiirto on poikkeuksellisen sulavatoiminen: Mazda kiihtyy vaivatta jo hieman yli kahdellatuhannella kierroksella. Punaisia istuimia ja muita koristeita ei kannata säikähtää. Koeajetun Red-vaihtoehdon ohella auton saa myös tavanomaisella sisustuksella. Kojelauta on yhtenevä samaan perusrakenteeseen pohjautuvan CX-3-katumaasturin kanssa. Varustelua japanilaisittain Kuljettajan paikalla asiat ovat kunnossa. Ajoasennon saa hyväksi, eikä ergonomiassa ole pahempia puutteita. Vain myötäauringossa vaikealukuiseksi haalistuva kierroslukumittari vaivaa. Kalliimman varustetason tuoman vaihtoehtoisen mittariston soisi olevan vakiona. Activeksi nimetty hinnat alkaen -vaihtoehto sisältää ilmastoinnin lisäksi lähinnä perusteet. Koeajettu Premium Plus tarjoaa jo varsin kattavan mukavuus- ja turvallisuusvarustelun, sillä autosta löytyy niin kaistavahti kuin seitsentuumainen näyttökin. Valikot on käännetty suomeksi. Käskyharjoittelulla lisävarusteinen navigaattorikin vie perille kotimaisin äänikomennoin. Aktiivisten turvalaitteiden puutteesta Mazda2:ta ei voi kritisoida. Valitettavasti varustelu noudattaa japanilaista malliversioihin sidottua filosofiaa. Saadakseen kaikki turvavarusteet tulee auto tilata kalleimmalla varustetasolla, jolloin perän risteävää liikennettä valvovan järjestelmän lisäksi saa muun muassa vaaleat nahkaistuimet. Yli 20 000 eurolle saa vastinetta, mutta valinnanvapautta ei tulisi rajoittaa. Kolmannen sukupolven Mazda2 on raikas tuttavuus. Monien nykypikkuautojen tuntuessa itseään suuremmilta kulkuneuvoilta, on Mazdassa yhä perinteisen kevyen ja ketterän auton tuntua. Makuasiat ratkaisevat, mutta kilpailu on kiristynyt entisestään. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Mazda2 1.5 Skyactiv-G Premium Plus Red Hinta alkaen 19 072 € Moottori Bensiinimoottori 1 496 cm³, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 66 kW (90 hv), 6000 r/min Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Vääntö 148 Nm (4000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,4 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 105 g/km Euro NCAP 4 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe