Ajoneuvot Koeajo 4.9.2015

Koeajo: sulava Mercedes-Benz GLC

Puolentoista sukupolven edistysaskel. Hyvää: mukavuus, ajettavuus, laatuvaikutelma. Huonoa: herkut lisävarusteita.

Huonoja uutisia Mercedes-Benz GLK:n omistajille: seuraajamalli GLC näyttää melkein kahta sukupolvea uudemmalta. Edeltäjän maastohenkinen kantikkuus on vaihtunut sulavan pyöreisiin muotoihin.

Nimi GLC perustuu Mercedes-Benzin uudistuneeseen mallipolitiikkaan. GL-kirjaimet viittaavat maastoautoon, ja kooltaan auto on C-sarjan kokoinen.

Uusi korirakenne on yhdistelmä eri teräksiä ja alumiinia, joten GLC on keveimmillään 80 kilogrammaa GLK:ta kevyempi. Silti auto on aiempaa pidempi ja leveämpi.

Mercedes-benz_GLC_ulkomaa_LA-3

Suurta kehitystä on tapahtunut myös aerodynamiikassa. GLK:n ilmanvastuskerroin oli 0,34 ja uuden GLC:n 0,31. Virtaviivaisuudesta tulee tärkeämpää, sillä uusi vireillä oleva polttoainekulutuksen mittaustapa painottaa nykyistä enemmän suuria nopeuksia. Se rankaisee erityisesti korkeita katumaastureita.

Sisältä rauhallinen

GLC:n sisätilat ovat hyvin yhdenmukaiset C-sarjan Mercedes-Benzien kanssa. Korkeatasoisten materiaalien ja hillityn muotoilun ansiosta tunnelma on rauhallinen.

Huippuvarusteltujen koeajoautojen timanttikuvioon tikattu nahka ja keskikonsolin mattalakattu puupanelointi nostivat laatuvaikutelmaa.

Mercedes-benz_GLC_ulkomaa_LA-5

Kytkimien määrää on karsittu. Usein käytettäville toiminnoille on omat näppäimensä. Muita toimintoja ohjataan tietoviihdejärjestelmän valikoista. Sen keskelle kojelautaa kiinnitetty näyttö näyttää edelleen jälkiasennetulta.

Katumaastureille tyypillisesti GLC:hen on vaivatonta nousta kyytiin. Korkeammalla istuminen parantaa näkyvyyttä, mutta auton pyöreitä muotoja on hankala arvioida. Pysäköintitutka on järkevästi valittu vakiovarusteeksi, ja lisävarustelistalta löytyy erinomainen 360 asteen näkymän piirtävä kamera.

Mercedes-benz_GLC_ulkomaa_LA-4

Ulkonäön ja sisätilojen yhtäläisyydet Mercedes-Benzin C-sarjaan jatkuvat ajettavuudessa. Ohjaustuntuma on luonnollinen ja erittäin tarkka. Muut hallintalaitteet toimivat odotetun harkitusti – monitoimiviiksestä voisi toki valittaa, mutta tottumisen jälkeen se toimii mainiosti.

Ilmajousitus yksinoikeus

Koeajoautoissa oli ilmajousitus, joka on kokoluokassa toistaiseksi GLC:n yksinoikeus. Sen avulla eri ajotilat voivat vaikuttaa jousituksen jäykkyyteen ja maavaraan.

Nykyaikaisille katumaastureille tyypilliseen tapaan kallistelu on vähäistä. Ainakaan ilmajousituksen kanssa se ei kostaudu epämukavuutena. Koeajoautojen 20-tuumaiset vanteet tosin toivat hitusen pintakovuutta, mistä päässee eroon mukavuuspainotteisemmalla rengasvalinnalla.

Hybridi vuodenvaihteessa

204 hevosvoimainen dieselmoottori liikuttaa Mercedes-Benz GLC 250 d:tä auton luonteeseen sopivalla vaivattomuudella, mutta täyskiihdytyksissä ohjaamoon kantautuu toivottua karkeampi käyntiääni. Raakuus vaivaa myös 211 hevosvoimaista GLC 250 -bensiiniturboa.

Malliston edullisin on 170 hevosvoimainen diesel (GLC 220d), jonka hinta alkaa 59 366 eurosta. Kaikkien kolme moottoria ovat aina liitetty 9-vaihteiseen automaattiin ja nelivetoon.

Ensimmäiset GLC:t saadaan maahan syksyn aikana. Vuodenvaihteessa mallisto laajentuu ladattavalla hybridillä GLC 350e.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat