22.9.2015 Ajoneuvot Koeajo: sporttifarmari Volkswagen Golf Variant R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhden kirjaimen lisäys mallimerkintään muuttaa järkifarmarin luonteen. Hyvää: ajettavuus, suorituskyky, monikäyttöisyys. Huonoa: ajoittain viivyttelevä vaihteisto. Volkswagenin mallikirjo kattaa varmastikin aivan kaikki autontarpeet, nekin joita et tiennyt olevankaan. Golfin farmarimallisto kasvaa molemmista päistä uusilla voimalinjoilla. Aloitusmalli saa uuden litraisen turbokoneen ja yläpää uusia nelivetomalleja ja dieseleitä. Malliston kruunu kuuluu kuitenkin ärrälle, niin ominaisuuksiltaan kuin hinnaltaankin. 60 000 eurolla löytyy tietysti muitakin kiinnostavia vaihtoehtoja, mutta ei toista päällepäin näin vaatimatonta ja käytännöllistä perhefarmaria urheiluauton suorituskyvyllä ja ajettavuudella. Volkswagen Golf Variant R ei sorru liikaan koreiluun. Asiaa harrastamaton ei erota sitä muista Golfeista, vaikka R-logojen lisäksi tunnusmerkkeinä toimivat suuremmat vanteet, matalammat helmat ja neljä pakoputken päätä. Jo yksistään pakoäänet kertovat tavallista Golfia reippaammista menohaluista. Sisäilme jatkaa maltillista linjaa, urheiluistuimet eivät ole liian kuppimaiset, verhoilu on mustaa kangasta ja istuimen reunukset ovat harmaata alcantaraa. Toki R-logo löytyy muun muassa selkänojista ja ratista. Poljinpinnat ovat terästä ja kojelautaa on koristeltu hillityillä kromilistoilla. Ikkunasta kurkkivat pikkupojat voivat huomata nopeusmittarin asteikon riittävän 320:een, mutta todellisuudessa nopeudenrajoitin puuttuu peliin jo 250:n kohdalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Urheiluauton suorituskyky Golf R:n moottori on sama kuin aiemmin esitellyissä Audi S3:ssa ja Seat Leon Cuprassa. Tutusta kaksilitraisesta turbomoottorista on tiristetty 300 hevosvoimaa. Ne riittävät siivittämään perheauton kiihtyvyyden urheiluautojen sakkiin, kilpailijoista viiden sekunnin kiihdytys sataseen pesee tulossa olevan Civic Type-R:n ja panee kampoihin tehokkaammille Focus RS:lle ja A45 AMG:lle. Parhainta Golfin moottorissa on kuitenkin sen laaja-alaisen väännön soveltuvuus jokapäiväiseen käyttöön. Kaasua hiplaamalla kulutuskin pysyy säyseämpien versioiden tasolla. Ajamisen iloa Volkswagen Golfin kiitellyt ajo-ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa huippumallissa, alustaa ei ole tarvinnut tarpeettomasti enää jäykistää lisää. Jousitusmukavuus on säilynyt miellyttävänä, silti pito on ällistyttävä nelivedon ja elektronisen tasauspyörästön lukon ansiosta. Ajamisen ilon kruunaa tarkka ja tunnokas ohjaus, sähköisesti tehostettujen parhaimmistoa. Läpi koko nopeusalueen Golf R selviytyy niin ratapäivistä kuin mummolareissuistakin varmasti. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen Golf Variant R Hinta alkaen 57 468 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, kytkeytyvä neliveto. Teho 221 kW (300 hv), 5500–6200 r/min Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Vääntö 380 Nm (1800–5500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 5,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 162 g/km Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?